قدس انلاین-سیدحبیب قاانی:درشرایطی که هفته گذشته رئیس جمهور در دیداربامجمع نمایندگان گیلان انتقاداتی نسبت به حجم سوالات مجلس از وزرا داشت در هفته پیش رو12 وزیر برای پاسخگویی به مجلس فرا خوانده شدند.

۱2وزیراین هفته به مجلس می‌روند/تهدیدوزرای دولت باکارت زردمجلس/حق اعتراف شده ای که بایدغلاف شود!

به گزارش قدس انلاین افزایش چند برابری سوال نمایندگان از وزرا اگرچه هنوز به چالش میان دولت ومجلس مبدل نشده اما رفته رفته دولتی ها نسبت به این حجم سوالات نمایندگان وفراخواندن وزرا واکنش های نسبی نشان داده اند که نمونه آخر ان به دیدار رئیس جمهور با نمایندگان استان گیلان باز می گردد.
* تهدید وزیر با سوال!
دکتر روحانی رییس‌جمهور با اشاره به طرح دهها سوال از وزرا در مدت سه ماه از سوی نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: سوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضاً برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.
دکتر روحانی گفت: اما بنده از وزرا خواسته‌ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشورند.
رییس‌جمهور خواهان تجمیع توان نمایندگان برای کمک به دولت در راستای حل مشکلات مردم شد و اظهار داشت: منظور این درخواست کمک به رییس‌جمهور یا وزرا نیست، بلکه کمک به تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات مردم است. باید همه قوا با هم متحد و تحت نظارت رهبری معظم کار را به پیش ببرند.
* مستندات در خصوص سوال از وزرا منتشر شود
البته این گفته رئیس جمهوردرخصوص تهدید وزرا با سوال با واکنش برخی نمایندگان مواجه شد بطوریکه عضو مجمع نمایندگان خراسان شمالی گفت: چنانچه روحانی مستنداتی مبنی بر تهدید وزرایش از سوی نمایندگان دارد منتشر کند.
قاسم جعفری گفت: برداشت من این است که آقای روحانی و دوستانشان سوال را حق مجلس می دانند اما اعتقادشان در این مورد مانند اعتقاد گذشتگان است که مهریه را حق خانم ها می دانستند اما می گفتند چه کسی آن را داده و چه کسی گرفته؟! این ها می خواهند سوال و نظارت مجلس بر امور اجرایی کشور را «حق اعتراف شده ای که باید غلاف شود»، تلقی کنند.
وی افزود: آنجایی که اشکال وجود دارد یا بدنه ی وزارت تحرکی ندارد همین سوال نمایندگان موتور محرکه ای شده که حرکتی صورتی بگیرد؛ اتفاقا باید این نقطه مثبت پرسش نمایندگان را تبدیل به فرصت کنند نه اینکه آن را مخل کارشان بدانند.
جعفری در ادامه به اظهارات یکی از وزرا اشاره کرد و گفت: بنده شنیده ام یک وزیر مدعی شده که من از 1000 ساعت کارم 300 ساعت آن را مشغول پاسخگویی به نمایندگان بوده ام، اصلا چنین چیزی امکان ندارد. بنده خواهش می کنم این آقا حتما جزئیات را منتشر کنند تا ببینیم کجا 300 آمده پاسخ داده است.
نماینده مردم خراسان شمالی همچنین بیان کرد: باید انصاف داشت و با سوالات بی اساس مدیر را دچار مشکل نکرد. ولی وقتی اشکالات منطقی وجود دارد بهتر است به جای خرده گرفتن از کار نمایندگان، اشکالات را برطرف کنند تا سوالی هم ایجاد نشود. این رفتار و برخورد آقای روحانی با آن صحبت هایشان در صحن مجلس که ما مجلس را رأس امور می دانیم سازگار نیست و اگر بخواهند نگاه تیزبین نظارتی مجلس را کُند کنند حتما کشور و مردم ضرر خواهند کرد.
*کثرت سوال از وزرا اختصاص به دولت روحانی ندارد
همچنین حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کثرت سوالات نمایندگان از وزرا برای همه دولت‌ها بوده است و اختصاص به دولت روحانی ندارد.وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انتقادهایی در مورد کثرت سوال مطرح شده نسبت به وزرای کابینه یازدهم توسط مجلس وجود دارد، گفت: همه وزرای دولت در دوره‌های مختلف روسای جمهور نسبت به سوالات گلایه داشتند و این مساله فقط به دولت آقای روحانی اختصاص ندارد اما باید کثرت سوالات ریشه یابی شود.وی ادامه داد: در ضمن وزرای دولت باید مشورتهای بیشتری را با نمایندگان انجام دهند.
*12وزیر به مجلس می‌روند
9 کمیسیون مجلس در هفته آینده میهمان وزاری آموزش و پرورش، علوم، ارتباطات، تعاون، اقتصاد، کشور، اطلاعات، صنعت، نیرو، دادگستری و جهاد کشاورزی هستند. و وزیر ارشاد نیز هفته آتی برای پاسخگویی به سؤال نماینده تهران درباره رفتار غیرمسئولانه این وزارتخانه نسبت به نشریات هتاک در صحن علنی مجلس حاضر می‌شود.پیش از این وکلای ملت در جریان رسیدگی به سؤالات نمایندگان از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از پاسخ‌های آنان به پرسش‌های مطرح شده قانع نشدند و به وزرای مذکور اخطار و کارت زرد دادند.بدین ترتیب مجلس از زمان آغاز به کار دولت یازدهم، 2 کارت زرد به دولت تدبیر و امید داده است.طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که در هر دوره مجلس، تعداد کارت زردهای یک وزیر به عدد 3 برسد، زمینه استیضاح آن وزیر فراهم می‌شود البته هر چند که طبق قانون نمایندگان بدون طرح سؤال از یک وزیر و اخطار دادن به وی نیز می‌توانند نسبت به استیضاح آن وزیر اقدام کنند.

نمایندگان برای خدا سوال بپرسند نه برای حالگیری از دولت
یک نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: نمایندگان مراقب باشند معامله نکنند و اگر هم سوال و تفحصی از دولت انجام می‌شود باید برای خدا باشد نه برای حالگیری از دولت .حسن کامران با اشاره به رابطه میان دولت و مجلس، هر دو طرف را به رعایت حال طرفین فرا خواند و اظهار کرد: انتظار ما از دولت این است که همان مشی اعتدال را در عمل نیز انجام دهد، اما متاسفانه در برخی انتصابات این اعتدال دیده نمی‌شود.
وی به سابقه حضور 20 ساله خود در مجلس اشاره کرد و افزود: در همه دولت‌ها این موضوع بوده است که ستادهای انتخاباتی مانند شرکت سهامی انتظار سهم خواهی داشته‌اند در حالی که برخی از آنها نه دانش این سهم را دارند و نه توانایی آن را؛ از این رو مجلس باید مراقب اینگونه انتصابات باشد. کامران افزود: در طرف مقابل نیز مجلس نباید در امور اجرایی دخالت کند و برای دولت خط و نشان بکشد، بلکه باید وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: در نظارت نیز نمایندگان باید مراقب باشند معامله نکنند و اگر هم سوال و تفحصی از دولت انجام می‌شود برای خدا باشد نه برای حالگیری از دولت و تا آخر خط نیز پای سوال خود بایستند نه اینکه میانه راه سوال را پس بگیرند.

*تعیین شروط جدید برای طرح سوال از وزرا
رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس از مصوبه این کمیسیون خبر داد که بر اساس آن شروطی برای طرح سوال از وزرا اضافه خواهد شد. عزت‌الله یوسفیا‌ن‌ملا در گفت‌وگو (ایسنا)، اظهار کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تدوین آیین‌نامه، طرح سوال از وزرا در کمیسیون‌های مربوطه در شرایطی انجام می‌شود که سوال مربوط به آن وزیر و مربوط به همان دوران وزارتخانه باشد. وی افزود: در واقع بنا داریم با تغییر آیین‌نامه، مقرر کنیم که سوالات از وزرا تنها در حیطه اختیارات آنها مطرح شود و اگر هم وزیری تغییر کرده است و سوال درباره عملکرد وزیر قبلی باشد این سوال مطرح نشود. به گفته یوسفیان‌ملا، این مصوبه کمیسیون تدوین آیین‌نامه باید برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    2 0
    به نظر مي رسد اگر مجلس محترم اجازه دهند وزراي راي اعتماد گرفته کارشان را انجام دهند ودر صورت تخلف و بعداز شروع انجام تخلف آنها را به مجلس فرا خوانند بهتر است چون فردا اگر کارشان ماند بهانه تراشي کرده ومي گويند مارا بجاي کار کردن هر روز به مجلس فرا خواندند ودر افکار عمومي نيز اگر بحث مورد نظر ثابت نشود خوبيت ندارد
  • صادق IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    2 1
    مجلس يک سوال از احمدي نژاد نمکرد اينقدر وزير عزل ميکرد که عادت کردند هي يک وزير به بعذ بخوان راي اعتماد بدند وهديه بگيرند وبدزئند وبرند اقايون ادوره احمدي نزاد گذشت
  • امير IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    3 1
    يعني نمايندگان اين قدر به مسائل مردم حساس شده اند اين حساسيت دوره دولت دهم و نهم كجا رفته بود؟چرا جرات سوال كردن از آنها را نداشته اند يادمون نرفته يه بار رئيس جمهور به مجلس كشاندند و اونهم دستش درد نكنه همه را مسخره خود كرد نمايندگان مغرض تو را خدا اين قطار تدبير كه مي خواهد رو ريل به ارامي قرار گيرد را متوقفش نكنيد ما مردم بيچاره را قاطي دعواهاي سياسي خود نكنيد ما آرامش مي خواهيم ارزوني مي خواهيم
  • ابراهيمي IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    2 0
    به قول معرف ادم اگر يک دوست مثل اينها داشته باشه نياز به دشمن نداره.