تحولات منطقه

قدس آنلاین: امام صادق (ع) فرمودند: نماز و روزه مردم شما را نفریبد، زیرا گاهی همه آنها از روی عادت است. مردم را با راستگویی و ادای امانت امتحان کنید و بشناسید.

این شخص علی رغم ادای نماز و روزه منافق است!
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِکُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید به خدا و پیامبر او خیانت مکنید و [نیز] در امانتهاى خود خیانت نورزید و خود مى‏دانید [که نباید خیانت کرد] (انفال، 27)
در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسیعی دارد و تمام شئون زندگی سیاسی، اجتماعی و اخلاقی را شامل می شود از جمله:
الف) تمام نعمت های مادی و معنوی مثل مکتب، قرآن، رهبر، فرزند و آب و خاک.
ب) اهل بیت پیامبر (ص). (ملحقات احقاق الحق، ج 14، ص 564)
ج) هم خودمان امانت برای خویشتن هستیم. "انکم کنتم تختانون انفسکم" (بقره، 187) و هم جامعه برای ما.
د) انفال، غنائم، خمس، زکات و اموال عمومی. (ورود آیه در سوره انفال و غنائم جنگی)
ه) امام باقر (ع) فرمودند: احکام دین، فرائض و واجبات الهی امانت است. (تفسیر نورالثقلین)
و) حکومت و مسئولیت.
بنابراین نافرمانی و ادا نکردن حقوق و وظایف خود در ارتباط با این امانت ها، خیانت است، چنان که ابن عباس می گوید: هر کس چیزی از برنامه های اسلامی را ترک کند، یک نوع خیانتی به خدا و پیامبر (ص) مرتکب شده است. (تفسیر نمونه)
همانگونه که پیشی گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئولیت های اجتماعی، خیانت به خدا و رسول و مسلمانان است.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که در امانت خیانت کند در حقیقت منافق است، هر چند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند. و امام صادق (ع) فرمودند: نماز و روزه مردم شما را نفریبد، زیرا گاهی همه آنها از روی عادت است. مردم را با راستگویی و ادای امانت امتحان کنید و بشناسید. (کافی، ج 2، ص 104)
خیانت نکردن در امانت از وظایف و حقوق انسانی است، بنابراین حتی به امانت غیر مسلمان هم نباید خیانت کرد.

انتهای خبر/


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمودي IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    7 0
    بهتره مسئولين مملکت اينا رو بدونن
  • محمدرضاديداري IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    4 0
    با اين امتحان بسيلري از بظاهر مومنان از امتحان رفوزه مي شوند
  • علي IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 0
    با سلام انسان نبايد در چنين احاديث با مستمسك قرار دادن يك جهت جهت ديگر را تحقير نمايد مثلاً با مستمسك قرار دادن امانت نماز را تحقير كند و يا با مستمسك قرار دادن نماز امانت را تحقير نمايد . بايد به اين نكته توجه نمايد كه درچنين احاديث تنها ابلغ اهميت يك موضوع هدف است مثلاً در حديث آمده نماز ستون دين است اگر پذيرفته شد ديگر اعمال نيز پذيرفته مي شود و اگر نماز پذيرفته نگردد ديگر اعمال نيز پذيرفته نخواهد شد ، در يك حديث ديگر آمده خدا امر به نماز نموده و امر به زكات هم نموده است هركس زكات ندهد نمازش پذيرفته نيست . متأسفانه اين مطلب بصورت يك بيماري خطرناك در ميان جامعه بوجود آمده كه هركس بنا به نفع خود بعضي برنامه هاي ديني را پذيرفته و برخي را مردود مي نمايند ، خيال مي كنند يك تحققيق خوب انجام داده در صورتيكه مشمول آيه يُؤمِنُون بِبَعضٍ ويَكفرُُوُن بِبَعضٍ ميشود .اميد است مطلب راكاملاً واضح باشد
  • حميد IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    2 0
    اونهائي که با دقت در انجام فرائض ديني و خاص قلمداد کردن خود و با فريب مردم بر امورشان سوار شده و مشغول غارت و خيانت هستند بخوانند تا جايگاه واقعي خود را نزد خدا بدانند نزد مردم که مشخص است