بر اساس برآوردهای صورت گرفته و آمارهای موثق، در روز عاشورای امسال، آمار قمه زنی در استان نسبت به سال‌های اخیر و بویژه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

کاهش شدید قمه زنی در استان اصفهان

 

به گزارش قدس آنلاین ، قمه زنی از جمله رسوم افراطی عزاداری ایام محرم است که در برخی نقاط استان اصفهان از قدیم الایام شیوع داشت.

این عمل اگر چه یک شیوه عزاداری محسوب می شد اما به دلیل شیوه انجام آن، همواره از سوی عالمان و متشرعان مورد سئوال و ابهام بود. با پیشرفت دستگاههای ارتباطی و سوءاستفاده گسترده دشمنان اسلام از آن جهت تخریب چهره تشیع، علمای بزرگ و در رأس آنها مقام معظم رهبری به میدان آمده و خواستار خودداری از این عمل شدند.
در سالهای اخیر، روش های متفاوت و گاه متضادی از سوی دستگاههای مسئول در قبال پدیده قمه زنی اتخاذ می شد که گاه به دلیل عدم آشنایی سیاستگذاران با شرایط فرهنگی و اجتماعی خاص حاکم بر شهرهایی که قمه زنی در انها رواج دارد، این تدابیر بر ضد خود عمل می کرد و باعث بروز برخورد و تنش می گردید.
پس از چند دوره برخوردهای انتظامی و مشخص شدن این نکته که برای حل مسئله قمه زنی و جلوگیری از ورود توده مردم به دایره طرفداران این عمل؛ نیاز به روشنگری، بصیرت بخشی و آگاهی سازی است، دستگاههای مسئول به فکر تدوین برنامه ای درازمدت و مشخص جهت حل تدریجی این معضل افتادند.
از یکی دو سال گذشته، مسئولان استان به مناسبت های مختلف از تدوین یک طرح فرهنگی 5 ساله برای حل مسئله قمه زنی سخن گفته و بر اجرای آن و خودداری از برخوردهای انتظامی تأکید کردند.
این اقدامات که در محورهای مختلف از جمله پخش برنامه های تلویزیونی، ترویج مدل های سالم عزاداری، تولید محصولات فرهنگی جهت تبیین اثرات مخرب قمه زنی بر چهره دین و تشیع، برگزاری سخنرانی های روشنگرانه برای عموم مردم و ... انجام شده است هرچند دارای ضعف هایی است اما از تغییر رویکرد و اتخاذ یک برنامه هدفمند و روشن حکایت می کند.
این تغییر دیدگاه تا جایی است که فرمانده انتظامی استان در گفتگویی، تأکید کرد آمادگی برگزاری کرسی های آزاداندیشی در خصوص موضوع قمه زنی را دارد.

وی همچنین از خارج شدن موضوع قمه زنی از دستور کار جلسات شورای تأمین و طرح این موضوع در جلسات شورای فرهنگ عمومی استقبال کرد تا نشان دهد که مسئولان قمه زنی را نه یک پدیده امنیتی که یک مسئله فرهنگی می دانند.
با اقدامات فرهنگی و روشنگری های ایجاد شده توسط دستگاههای مسئول، امارهای موثق حاکی است در عاشورای امسال، قمه زنی در شهرهای استان کاهش چشمگیری داشته و روند نزولی را طی می کند.
 در خمینی شهر که از بیش از صد سال گذشته این عمل مرسوم بوده است، امسال امار قمه زنان کاهش قابل ملاحظه ای داشته است بطوریکه کمتر از سه هزار نفر اقدام به قمه زنی کردند. این در حالی است که در سالهای گذشته این امار از 10 هزار نفر می گذشت. در این شهر، بسیاری از افرادی که اقدام به قمه زنی کردند غیربومی های بودند که خود را از خارج از استان به این شهر رسانده بودند و پس از قمه زنی در صبح عاشورا، درصدد خروج از خمینی شهر بودند که تعدادی از انها توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده اند.

از نکات قابل توجه آنکه امسال جمعیت مشایعت کننده و تماشاچی قمه زنی در خمینی شهر که از دیگر نقاط برای تماشا می رفتند کاهش چشمگیری داشته است بطوریکه خیابانهای این شهر در صبح روز عاشورا به شدت نسبت به سالهای قبل خلوت تر بود.
در درچه، کوشک و نقاطی از شهر اصفهان هم که در سالهای گذشته قمه زنی انجام می شد امسال قمه زنی صورت نگرفت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لعنت بر ظالمين در حقّ محمّد و آل محمّد IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    شايد ندويد اما بهتر بدونيد که قمه زني يک نوع مواسات با حضرت سيدالشهداء در روز عاشورا است حالا مي بيني چرا قمه مي زنند مي خوان مثل اربابشون در روز عاشورا بشن از قول پکي از قمه زنان اصفهان که با چشم خودش يک سرطاني که در قمه زني شفا گرفته را ديده يا علي