گروه اقتصادی / علیرضا لعل اکبری - افزایش قیمت خودرو در دو سال اخیر از یک سو و کاهش توان خرید مردم از سوی دیگر باعث شده توازن عرضه و تقاضای بازار بهم بخورد و پیامدها و نارضایتی هایی را برای مصرف کنندگان واقعی خودرو بوجود آورد.<BR>

 تخلفات لیزینگی؛ سرگردانی مردم

کارشناسان، تصمیمات و اظهارات مسؤولان را عامل اصلی برهم خوردن نظام عرضه و تقاضای بازار خودرو عنوان می‌کنند و معتقد هستند، تصمیماتی که دولت تاکنون در خصوص قیمتها گرفته، یک جانبه بوده و حقوق مصرف کننده در آن نادیده گرفته شده است.
همین موضوع باعث شد راه برای ورود شورای رقابت در بحث تعیین قیمت خودرو باز شود و وعده داده شد، این شورا با لحاظ کردن تمامی شرایط و با در نظر گرفتن حقوق تولیدکننده و هم مصرف کننده، قیمتهای جدید را اعلام کند.
اما بسیاری از کارشناسان به این وعده‌ها چندان خوش بین نبودند و پیش بینی کردند که این شورا در نهایت بازهم جانب خودروسازان را خواهد گرفت و عملاً حقوق مصرف کننده باز هم فراموش خواهد شد.
شواهد نیز همین امر را تأیید کرد و با اعلام اخیر قیمتهای جدید از سوی شورای رقابت، بازهم حقوق مصرف کنندگان خودرو نادیده گرفته شد و این شورا قیمتهایی را اعلام کرد که به نفع خودروسازان بود.این رویداد باعث شد بازار از خریدار خالی و سایه ای از رکود بر آن حاکم شود.بسیاری از فعالان بازار با تأیید این موضوع می‌گویند، در حال حاضر رکود بر سر بازار سنگینی می‌کند و خرید و فروشی صورت نمی گیرد و خریداران واقعی خرید خود را به آینده موکول کرده اند.
در مقابل این واکنش، خودروسازان تلاش می‌کنند با روشهای مختلف خودروهای خود را با همان قیمتهای بالا بفروش برسانند.
فروش لیزینگ یکی از این روشهاست که بیشتر خودروسازان برای فروش به آن متوسل می‌شوند.
این در حالی است که به نظر می‌رسد بازهم در روش فروش لیزینگ حقوق مصرف کننده در نظر گرفته نشود و خودروساز و شرکت لیزینگ سودهای کلانی را به جیب بزنند.
در این باره خیرخواه یکی از شهروندان به خبرنگار ما می‌گوید: برای امرار معاشم، وانت نیسانی به صورت لیزینگی خریدم، اما ای کاش چنین خریدی را انجام نمی دادم.
وی به مشکلات معیشتی خود اشاره می‌کند و می‌افزاید: به امید اینکه پس از دریافت خودرو و کار با آن زندگی ام سر و سامانی بگیرد و مشکلاتم رفع شود، تصمیم گرفتم خودرویی به صورت لیزینگی خریداری کنم، اما همه امیدهایم برباد رفته است.وی می‌گوید: مدت دو ماه است که خودرو را تحویل گرفته ام و چون پلاک برای آن صادر نشده، عملاً امکان استفاده از آن برایم وجود ندارد و در گوشه حیاط خاک می‌خورد.
وی اظهار می‌دارد: شرکت لیزینگی، وانت بدون ایربک به من فروخته است و از طرفی نیروی انتظامی به دلیل نداشتن ایربک آن را پلاک نمی‌کند و به هر مرجعی که مراجعه می‌کنم، هیچ پاسخی به من نمی‌دهند.
جوادی، دیگر شهروند می‌گوید: در موقع خرید شرکت لیزینگی این مورد را گوشزد نکرد و حالا که خودرو را تحویل گرفته ام و چندین قسط آن را پرداخت کرده ام، با این مشکل مواجه شده‌ام.
وی بروز چنین دردسرهایی را خانمانسوز توصیف می‌کند و می‌گوید: فروش خودروهای بدون ایربک از سوی شرکتهای لیزینگی و پلاک نکردن این خودروها از سوی نیروی انتظامی که عموما هم از نوع وانت هستند، مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.
وی اظهار می‌دارد: شرکتهای لیزینگی از پس گرفتن خودرو خودداری می‌کنند و حاضر نیستند خودرویی را که پلاک
 نمی شود و قابل استفاده نیست، پس بگیرند. وی اظهار می‌دارد: حتی به شرکت لیزینگی گفته‌ام، مبالغی که تاکنون پرداخت کرده‌ام مال شما، اما خودرویی که پلاک نمی‌شود و قابل استفاده نیست را پس بگیرید، آنان در پاسخ می‌گویند، به ما مربوط نیست و شما موظف هستید همچنان قسطها را در موعد مقرر پرداخت کنید و در صورت پرداخت نکردن به موقع عواقب بدی برایتان به دنبال دارد.
خسروی یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: مدتی قبل خودرو سواری وارداتی را از یک شرکت خصوصی لیزینگی خریداری کرده ام، اما آنان به وعده هایشان عمل نکرده اند و خودرو را تحویل نداده اند.
وی می‌افزاید: هر موقع که زمان دریافت خودرو را جویا می‌شوم، در پاسخ می‌گویند، به محض آمدن خودرو با شما تماس می‌گیریم و این موضوع مرا نگران کرده است.
وی اظهار می‌دارد: چندین بار تقاضای پس گرفتن مبالغ واریزی به این شرکت را خواستار شدم، اما آنان از دادن پول واریز شده خودداری می‌کنند.
این در حالی است که به دلیل کاهش توان خرید نقدی مصرف کنندگان خودرو، تعداد زیادی از شرکتهای خصوصی لیزینگ خودرو در کنار شرکتهای لیزینگ گروه صنعتی ایران خودرو، سایپا و گروه خودروسازی بهمن در یکی دو سال اخیر شکل گرفته که با خرید خودرو از خودروسازان و همچنین واردکنندگان خودرو، این محصولات را به صورت اعتباری به مصرف کنندگان می‌فروشند.
مدیرعامل شرکت لیزینگ ایرانیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت بازار می‌گوید: مصرف کنندگان به طرحهای فروش لیزینگی رو آورده اند و این استقبال رو به افزایش است.
علی حاجی کاظم لواسانی فعالیت شرکتهای لیزینگ در کنار خودروسازان را مناسب توصیف می‌کند و می‌افزاید: این کار از یک سو کمکی است به تولیدکننده برای ایجاد تعادل در روند عرضه و تقاضای محصولات و از سوی دیگر نیز کمکی است به مصرف‌کنندگان تا بتوانند خودروی مورد نیاز خود را تأمین کنند.
این در حالی است که افزایش استقبال مصرف کنندگان از شرکتهای لیزینگ خودرو باعث گرم شدن بازار سوءاستفاده‌ها در این حوزه شده، به طوری که تعداد اخبار مربوط به تخلفات شرکتهای لیزینگ خصوصی نیز رو به افزایش است.
از این رو انتظار می‌رود، مسؤولان دولتی با نظارت بیشتر خود مانع بروز مشکلات در خصوص واگذاری‌های لیزینگی شوند و ناررضایتی مردم را در این باره کاهش دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.