قدس آنلاین– ایلام: معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: انطباق میان دروس ارایه شده در مراکز دانشگاهی و آموزش های مهارتی سازمان فنی و حرفه ای ضروری است.

ضرورت انطباق دروس دانشگاهی با آموزش های فنی و حرفه ای

به گزارش قدس آنلاین از ایلام،کوروش پرند در نشست شورای سرمایه گذاری و اشتغال استان ایلام با بیان اینکه ریاست جمهوری اهتمام بسیار جدی به حوزه اشتغال با رویکرد آموزش های مهارتی دارند، اظهارداشت: انطباق دروس دانشگاهی با آموزش های فنی و حرفه ای از سال تحصیلی جدید آغاز شده که می تواند در ایجاد اشتغال پایدار مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه هشت میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونتگاه های غیر رسمی زندگی می کنند، افزود: زندگی در سکونتگاه های غیر رسمی ناشی از کم توجهی به رفاه اجتماعی در مناطق محروم و روستایی است.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه سه طرح در شورای عالی اشتغال به منظور ساماندهی وضعیت اشتغال کشور در دست اجراست که دو طرح آن در حوزه سازمان فنی و حرفه ای قرار می گیرد، خاطرنشان ساخت: توسعه مشاغل خرد، کسب و کارهای کوچک و خانگی از برنامه های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است که با ارایه آموزش های مهارتی به جامعه هدف دنبال می شود.

کوروش پرند با اشاره به اینکه براساس آمارهای سال 90 جمعیت کشور حدود 74 میلیون نفر بوده که نزدیک به 63 میلیون نفر از این تعداد بالای 10 سال سن و در شرایط کار قرار داشته اند، بیان داشت: توانمندسازی روستاییان و برنامه ریزی برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی از برنامه های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

وی با تاکید بر اینکه میزان جمعیت فعال را می توان به شرایط کنونی کشور نیز تعمیم داد چون آمارهای کنونی نیز تفاوتی با سه سال گذشته ندارند، تاکید کرد: جمعیت مشمول سن کار به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می شوند که براین اساس 23 میلیون نفر جزو جمعیت فعال و نزدیک به 41 میلیون نفر نیز جمعیت غیر فعال کشور هستند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: 5 و 3 دهم میلیون نفر از جمعیت غیر فعال کشور بر اساس آمار سال 90 دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند و از میان 23 میلیون جمعیت فعال کشور نیز هم اکنون حدود سه میلیون نفر بیکارند.

کوروش پرند با اشاره با تناقض جمعیت بیکاران کشور در آمارهای رسمی و ذهنیت عموم مردم اظهار کرد: برخی افراد غیر فعال جامعه همچون دانشجویان و زنان خانه دار را جزو بیکاران به حساب می آورند درحالیکه این افراد بر اساس تعریف بیکاری جزو جمعیت غیر فعال به شمار می روند.

وی به پشتیبانی هر ایرانی از از 3 و 7 دهم نفر بر اساس آمارهای رسمی در ایران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این رقم در کشورهای توسعه یافته یک به ازای هر 2 و 3 دهم نفر است و در کشوری همچون کره جنوبی هر نفر از  1 و 8 دهم نفر پشتیبانی می کند.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور  ورود افراد دانش آموخته دانشگاهی به جمعیت بیکاران کشور را در آینده نزدیک خطری جدی برای ایران دانست و تاکید کرد: مسئولان کشور باید بطور جدی برای اشتغال 5 و 3 دهم میلیون نفر جمعیت دارای مدارج تحصیلی عالی که بزودی وارد بازار کار خواهند شد، چاره اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون از جمعیت سه میلیونی بیکاران کشور 31 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، گفت: راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط و بویژه خانگی در شرایط تحریم از برنامه هایی است که دارای بهره وری بیشتری بوده و در دولت جدید دنبال می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد اشتغال در صنایعی همچون پتروشیمی  با صرف 2 میلیارد تومان هزینه و اشتغالزایی 100 تا 200 نفری را زمانبر و هزینه بر دانست و تصریح کرد: با سرمایه گذاری در مشاغل خانگی می توان با صرف مبالغ بسیار کمتر در این حوزه، زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کرد.

کوروش پرند لزوم توجه به مراحل قبل و بعد از تولید و بویژه مساله طراحی و بازاریابی را در تولید محصولات مورد تاکید قرار داد و افزود: استفاده از توان افراد کارآفرین و نخبگان مهارتی برای آموزش افراد جویای شغل به عنوان پشتبان از برنامه های سازمان فنی و حرفه ای در راستای تقویت اشتغالزایی در کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.