همه رنج و مشقت ترافیک چند خیابان مختص مطب پزشکان را به جان خریده اند تا شاید روزی اوضاع وخیم آنجا بهبود یابد.
خیابانهایی که درد آن را بیماران با پوست و استخوان خود درک کردهاند. محدوده ای که ناخواسته، بورس مطب پزشکان متخصص و داروخانهها شده است.
حال و روز این خیابانها آنچنان وخیم است که نیاز به گفتن ندارد فقط کافی است روزی سر وکارت به آنجا بیفتد.
این مسایل در حالی است که کسانی زیر فشار این خیابانهای بیمار شهر کمر خم کردهاند که بیمار هستند و باید در رأس توجه مسؤولان قرار بگیرند.
اینجا همه هنوز هم امیدوارانه در انتظار معجزهاند، معجزهای از جنس پارکینگ!
قرارمان ساعت 17 یکی از روزهای سرد بهمن ماه است. راننده ای که می خواهد ما را در خیابانهای این محدوده از جمله خیابانهای عارف، محتشمی و پرستار بگرداند مجبور است مدام آینه بغل ماشین را با دست جابهجا کند تا شاید بتواند زودتر ماموریتش را انجام دهد.
در خیابان عارف خودروها طوری به هم قفل شده پارک کرده اند که حتی عابران پیاده هم راهی جز ردشدن از وسط خیابان ندارند!
عجله راننده برای زود رساندن مسافر بیمارش به مطب پزشک معالجش هیچ فایده ای ندارد. چون چنان گره کوری در ترافیک خیابان ایجاد شده که باز شدن این گره با زنجیری از خودروهای به صف شده کار یک کارشناس راهنمایی و رانندگی است .
در خیابان محتشمی نیز اوضاع بهتر از بقیه خیابانهای این هسته نیست و رهگذران نسخه بهدست برای نجات سرنشینان گرفتار در ترافیک گاهی سعی میکنند فرمان بدهند و گاهی هم زیرلب غر بزنند.
مردم از روی کاپوت خودروها این طرف و آنطرف میپرند تا شاید بتوانند راه را باز کنند. حالا تصور کنید اینجا حادثه ای رخ بدهد و مأموران امداد و نجات بخواهند مردم گرفتار را نجات دهند.
در خیابان پرستار نیز ترافیک گره خورده است، راننده می گوید: گویا آمبولانسی خصوصی می خواهد بیماری را حمل و نقل کند، اما تحمل دقایق برای کسانی که وقت ویزیت پزشک دارند نفسگیر شده است.
مطمئنم معطلی در این ترافیک نفسگیر ناخودآگاه اعصاب همه را به هم می ریزد و اغلب حاضرند عطای رسیدن به مقصد را با خودرو به لقایش ببخشند.
برای انجام ادامه ماموریت، به دلیل پیدا نکردن جای پارک با راننده خداحافظی می کنم و به سراغ کسبه و رهگذران می روم.
ابتدا سراغ مرد میانسالی میروم که جلوی داروخانهای در خیابان عارف ایستاده است او با عصبانیت می گوید: مگر یک خیابان معمولی چقدر ظرفیت برای این همه خودرو، عابر پیاده و ترافیک دارد؟
او با بیان اینکه هر بار برای ویزیت دکتر به این خیابان مراجعه می کنم باید مکافات زیادی تحمل کنم، می افزاید: اینجا از یک طرف احساس درد و از طرف دیگر شلوغی و سروصدای ماشینها امان مراجعان به مطب پزشکان را بریده است! حالا خودتان قضاوت کنید که آیا چنین محیطی برای بیماران مناسب است؟
وی با بیان اینکه وقتی بیماری به اینجا میآید، اگر حال خوشی نداشته باشد و نتواند پیاده به سمت مطب برود، به طور حتم بهخاطر این ترافیک حالش بدتر میشود، اظهار می دارد: من نیز هر بار که به اینجا میآیم، آنقدر فشار خونم بالا میرود که ضربان قلبم افزایش مییابد.
شهروند دیگری که متوجه حضور گزارشگر ما می شود، می گوید: همین الان که به سمت خیابان پرستار میرفتم، ترافیک قفل شده بود و خودروها حرکت نمیکردند به طوری که حتی عابران پیاده جایی برای تردد نداشتند.
وی با بیان اینکه اگر ماموران راهنمایی و رانندگی مدام کنترل ترافیک را به عهده نگیرند، معلوم نیست وضعیت ترافیک چه وضعی پیدا خواهد کرد، می افزاید: اغلب افراد در اینجا به خاطر جای پارک با هم دعوا میکنند و گاهی نیز فرد برای یک لحظه توقف که میخواهد بیمار اورژانسیاش را به داخل ببرد با برگ جریمه مواجه میشود.
وی با اشاره به وضعیت ترافیک سرسامآور این خیابانها اظهار می دارد: این موضوع در حالی مراجعان به این خیابانها را رنج می دهد که هیچ اقدامی برای جلوگیری از بورس بازی مطب پزشکان در این خیابان صورت نمی گیرد.
جوانی هم که مادر بیمارش را برای درمان به مطب دکتر معالجش رسانده می گوید: در هر یک از ساختمانهای پزشکان این خیابان، حداقل 15 پزشک مطب دارند در حالی که اگر برای هر پزشک 15 بیمار در روز مراجعه کند 225 جای پارک نیاز است.
وی این آمار را حداقل تعداد مراجعه کنندگان عنوان می کند و می افزاید: این در حالی است که ظرفیت محدود پارکینگ این ساختمانها نیز در اختیار پزشکان است.
یکی از کسبه قدیمی خیابان عارف نیز در گفت و گو با گزارشگر ما می گوید: تاکنون بارها مشکل ترافیک این خیابان مورد انتقاد قرار گرفته، اما چشمپوشی مسؤولان آیندگان را به مخاطره خواهد انداخت، زیرا این موضوع مشکل این خیابان نیست، بلکه معضل شهر مشهد است.
وی با بیان اینکه هر روز ساختمان پزشکان جدیدی در این خیابان مانند قارچ سبز می شود، می افزاید: این در حالی است که کاربری این منطقه مسکونی است و معلوم نیست چگونه مجوز برای آنها صادر می شود؟
خیابانی برای مردم همه شهرها
گزارشگر ما در جریان درگیری چند خودرو در ترافیک خیابان پرستار فرصت گفت و گو با یک مأمور راهنمایی و رانندگی را نیز پیدا می کند.
او ساعت 19 تا 20 را زمان اوج ترافیک این خیابانها عنوان می کند و می گوید: تدابیر مسؤولان برای رفع گره های ترافیکی این محدوده باید جدی تر گرفته شود، زیرا این خیابانها فقط مختص شهروندان مشهدی نیست.
این کارشناس راهنمایی و رانندگی می افزاید: بخش اعظمی از مراجعان این خیابانها را بیماران سایر شهرهای استان و حتی استانهای همجوار تشکیل می دهند.
وی انتقال ناخواسته بار ترافیک این خیابانها به خیابان احمدآباد را نیز مورد اشاره قرار می دهد و می گوید: قرار است در اینجا پارکینگی ساخته شود، اما معلوم نیست بتواند نیاز منطقه را پاسخگو باشد.
تغییر کاربری با استفاده از خلأ قانونی
گزارشگر ما در بررسی اقدامهای پیشگیرانه متولیان شهر در جلوگیری از توسعه هسته پزشکی در این محدوده، به تایید معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد می رسد.
کاظمی با تأیید اینکه وجود خلأ قانونی در احداث مطب پزشکان در منزل مسکونی سبب ایجاد مشکل ترافیک در محدوده خیابان احمدآباد شده، می گوید: هیچکدام از پروانههای صادر شده در خیابانهای عارف و پرستار برای احداث مطب نبوده و تنها مجوز مسکونی برای ساختمانهای آنجا صادر میگردد.
وی با انتقاد از ضعف قوانین موجود در این زمینه اظهار می دارد: در قانون اشاره شده که هر پزشک میتواند محل مسکونی خود را به مطب تبدیل کند و همین امر سبب بروز اختلاف بین شهرداری و نظام پزشکی شده است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد می افزاید: متاسفانه افراد پس از دریافت مجوز برای ساخت و صدور پروانه، اقدام به تغییر کاربری میکنند و همین امر سبب بروز مشکل ترافیک در محدوده خیابانهای عارف، محتشمی و پرستار شده است.
فریز محدوده در حد تأمین پارکینگ
رئیس اداره شهرسازی شهرداری منطقه یک مشهد در گفت و گو با گزارشگر ما می گوید: خوشبختانه محدوده تبدیل شده به هسته پزشکی در حال حاضر فریز شده و هیچ طبقه اضافه یا تغییر کاربری از سوی شهرداری صادر نمی شود.
جلال آبادی با بیان اینکه همه مجوزهای صادر شده در حد تراکم موجود پلاکها داده می شود، می افزاید: حتی اگر زمین پلاکی هزار متر هم باشد پروانه بر مبنای همان تراکم کم صادر می شود.
وی اظهار می دارد: متأسفانه همه واحدهای تبدیل شده به مطب پزشکان با پروانه مسکونی احداث شده اند، اما در اجرا به ساختمان پزشکان تغییر کاربری داده اند.
وی مصوبه کمیسیون ماده 5 در برخورد شهرداری با واحدهای مسکونی این محــــدوده را بـــه فال نیک می گیرد و می گوید: از امسال طبق مصوبه کمیسیون ماده 5 که اعمال قانون به شمار می آید هر پرونده ساخت و ساز در این منطقه از نظر کسر پارکینگ به کمیسیون ماده 5 ارسال می شود.
به گفته وی، کسر پارکینگ در واحدهای مسکونی این محدوده سه برابر اعمال می شود، بنابراین کمیسیون می تواند یا رأی تبدیل به حالت اولیه دهد یا تامین پارکینگ سه برابری را صادر کند.
رئیس اداره شهرسازی شهرداری منطقه یک مشهد با بیان اینکه از متقاضیان صدور پروانه در این محدوده تعهد گرفته می شود، می افزاید: طبق این تعهد واحدهای جدید باید 100 درصد مسکونی ساخته شود و در صورت عدم انجام تعهد برای پرونده طبق رأی کمیسیون ماده 100 با آنها برخورد می شود.
جلال آبادی نیز به خلأهای قانونی در برخورد تبدیل واحدهای مسکونی به مطب پزشکان صحه می گذارد و می گوید: متأسفانه فعلاً دست شهرداری فقط در تأمین کسر پارکینگ، برای مجوزهای ساخت این منطقه باز است.
احداث پارکینگ در آینده نزدیک
معاون اجرایی شهردار منطقه یک مشهد هم در گفت و گو با گزارشگر ما می گوید: برای رفع مشکل ترافیک و تأمین پارکینگ محدوده، زمینی به مساحت 750 متر مربع در خیابان پرستار تملک شده است.
بنایی منش با بیان اینکه احداث این پارکینگ به صورت مناقصه به پیمانکار واگذار خواهد شد اظهار امیدواری می کند تا پایان اسفند ماه مناقصه انجام شود.
به گفته وی طبق پیش بینی ها طراحی این پارکینگ به ظرفیت 250 جای پارک است و برآورد زمانی احداث آن نیز دو ساله تعیین شده است.
این مقام مسؤول از انجام مذاکره برای تملک قطعه زمینی به مساحت هزار متر مربع در محدوده خیابان پاستور برای احداث پارکینگ خبر می دهد و می گوید: اگر توافقهای لازم به سرانجام برسد، پیش بینی میشود جای پارک 500 خودرو در این پارکینگ تأمین شود.
نظر شما