انتخاب چهاردهم

قدس انلاین – سعید کوشافر:اگرچه هنوز تا فصل نقل وانتقالات چند ماهی باقی مانده و این روند از اوایل خرداد ماه و همزمان با تعطیلی مدارس به نقطه اوج خود میرسد اما از همین روزهای اول سال جدید زمزمه ها از افزایش اجاره بها حکایت دارد این درحالی است که بنا بر پیش بینی بیشتر کارشناسان امسال قیمت مسکن بیش از تورم افزایش نخواهد یافت.

بازار اجاره بها هنوز به تابستان نرسیده داغ شد/احتمال افزایش سرسام اور اجاره برغم رکود خرید وفروش/ صاحبخانه ها ملاک افزایش اجاره را تورم میدانند

 

بنا بر این گزارش با وجود رکودی که از سال ۹۱ بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده است اما اجاره بها نشان داده که هیچگاه از رکود و یا کاهش قیمت مسکن تاثیر نمی‌گیرد و فقط در زمان تورم نرخ مسکن است که اجاره بها با تاثیر از بازار بازهم افزایش می‌یابد.

در طول دو سال گذشته که حباب قیمت مسکن شکسته شد و قیمت‌ها به کمتر از نرخ تورم رسید، بازهم اجاره بها به سیرصعودی خود ادامه داد و مطابق با تورم و یا حتی بیش از آن پیش رفت، زیرا به گفته کارشناسان اجاره بها از تورم عمومی کشور پیروی می‌کند.

در واقع صاحبخانه‌ها هرساله با افزایش تورم، نرخ اجاره را نیز بالاتر بردند و مستاجران هم یا به محله‌های پایین تر و خانه های کوچک تر کوچ کردند و یا اینکه مجبور به پرداخت قیمت‌های سرسام آور شدند.

براین اساس از حدود یک ماه دیگر، فصل اجاره بها در بازار مسکن آغاز می‌شود و مشخص نیست که قیمت‌ها در آن زمان چه تغییراتی خواهند داشت اما روند هرساله نشان می دهد مالکان حاضر به کاهش قیمت‌ها نیستند؛ هرچند که بازار مسکن تورم نداشته باشد.

به گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۳، ۱۶۱.۱ بوده است که این رقم نسبت به سه ماهه قبل معادل ۴.۵ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل ۱۴.۸ درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین بنابر آمار بانک مرکزی متوسط شاخص بهای مسکن اجاری در ۹ ماه اول سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۶.۱ درصد افزایش نشان می دهد. این شاخص در دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۲ معادل ۱۷.۴ درصد افزایش داشته است.

در واقع این آمارها نشان می دهد که اجاره بها همچنان سیر صعودی خود را طی می کند و می توان پیش بینی کرد این وضعیت امسال هم ادامه داشته باشد که از خردادماه خود را نشان می دهد، همچنین تقاضای بالای مسکن اجاره ای هم از دیگر دلایل افزایش قیمت در این بخش است، بنابراین می توان انتظار داشت که امسال هم قیمت‌ها در این بخش با گرانی روبرو باشد.

***انتقاد از نرخ بالای اجاره بها در کشور

عضو کیمسیون عمران مجلس، با انتقاد از چنددستگی در تعیین نرخ اجاره بها در کشور و نرخ‌های صعودی آن، از تلاش کمیسیون متبوعش برای تهیه طرحی جهت ضابطه‌مند کردن قیمت‌های مسکن خبر داد.

عباس فلاحی باباجان با انتقاد از صعود نرخ اجاره بها در کشور، گفت: باید مکانیزم مشخصی برای تعیین نرخ اجاره‌بها با توجه به امکانات ساختمان و همچنین موقیعت جغرافیایی آن در نظر گرفته تا بدین ترتیب از نرخ‌گذاری‌های سلیقگی جلوگیری شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری تلاش‌های مکرر کمیسیون عمران مجلس برای تشکیل جلسه ای مشترک با مسئولان حوزه تنظیم بازار مسکن، افزود: با وجود تلاش‌های بی‌شمار کمیسیون عمران مجلس برای تدوین طرحی منسجم برای تعیین نرخ اجاره‌بها هنوز شاهد طراحی این مهم نیستیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه در حال حاضر فاتحان بازار مسکن چه در بحث خرید و فروش و چه در حوزه اجازه بها سودجویان و دلالان هستند، تصریح کرد: در صورتی که نرخی مصوب برای اجاره بها در نظر گرفته و نظارت کافی بر رعایت آن لحاظ شود به طور حتم شاهد جهش قیمت‌ها و همچنین نرخ‌گذاری‌های سلیقگی نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه مسئله تأمین و عرضه متناسب مسکن به عنوان اساسی ترین و اصلی ترین نیاز جامعه در قالب طرح جامعه مسکن دیده شده است، گفت: متاسفانه اجرایی نشدن و نیمه کاره رها شدن این طرح یکی از معضلاتی بود که به آشوب بازار مسکن دادمن زد.

فلاحی‌باباجان با تاکید بر اینکه باید بامک جامع اطلاعاتی برای شناسایی مسکن‌های آماده اجاره و فروش تهیه شود، افزود: در صورتی که کشور دارای بانک مسکن جامع با خدمات رسانی به روز باشد به طور حتم کوتاه شدن دست دلالان در قیمت‌گذاری‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: نبود اطلاعات جامع از میزان و چگونگی مسکن موجود در کشور از نواقصی است که اجازه کوتاه کردن دست دلالان و سودجویان را نمی‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسه هفته آتی کمیسیون عمران مجلس، گفت: به طور حتم از موضوعات کلیدی و مهمی که با حضور آخوندی در کمیسیون مورد بحث و بررسی واقع خواهد شد چگونگی ضابطه مند کردن تعیین اجاره بها است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تبعیت از الگویی منسجم در تعیین نرخ اجاره بها مطالبه مردم بوده که کمیسیون عمران مجلس نیز در این رابطه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

***افزایش 10 درصدی اجاره خانه

دراین حال رئیس اتحادیه املاک کشوری از تعیین قیمت اجاره متناسب با ارزش ریالی ملک خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت اجاره امسال بیش از ۱۰ درصد افزایش نیابد. بازار مسکن امسال در آرامش است.

عقبایی رئیس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به اینکه شاخص اصلی تعیین قیمت اجاره ارزش ریالی ملک است گفت: مالکان و مشاوران املاک نباید قیمت اجاره را بر اساس نرخ تورم و سایر موارد تعیین کنند.

او در ادامه گفت: قیمت مسکن تا پایان فصل بهار هیچ افزایشی نمی‌یابد و قیمت‌ها پایدار و با ثبات خواهد بود.

عقبایی در ادامه گفت: با وجود افزایش نیافتن قیمت مسکن قیمت اجاره‌بها نیز تا پایان فصل بهار نباید افزایش یابد.

رئیس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به اینکه نمی‌توان پیش بینی دقیقی برای فصل تابستان انجام داد گفت: قیمت اجاره‌بها در فصل تابستان ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد و برای پیش‌بینی دقیق‌تر باید منتظر نوسانات قیمتی در تابستان باشیم.

او در ادامه توضیح داد: خوشبختانه امسال گام‌های بسیاری برای خیز خروج از رکود برداشته‌ایم و با این موضوع می‌توانیم بازار آرامی برای مسکن پیش‌بینی کنیم.

عقبایی گفت: میزان تورم امسال افزایش چندانی نیافته است که به بهانه آن مالکان قیمت اجاره را افزایش دهند و در حال حاضر باید مالکان اجاره را متناسب با ارزش ریالی ملک تعیین کنند.

همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس از افزایش قیمت مسکن در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: پیش بینی می شود قیمتها از ابتدای اردیبهشت ماه میانگین بین 15 تا 20 درصد افزایش یابد.

علیرضا خسروی در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی در سالی که گذشت، از افزایش نرخ اجاره بها در سال گذشته انتقاد و اعلام کرد: قیمت اجاره در سال جدید بسیار بیشتر از قیمت خرید مسکن افزایش خواهد یافت.

عضو کمیسیون عمران مجلس، از انباشت تقاضای مسکن طی یک سال گذشته در کشور خبر داد و اضافه کرد: به دلیل عدم اجرای وعده های دولت طی یک سال گذشته هم اکنون نیاز به دو میلیون واحد مسکونی داریم.

وی، با اشاره به سیاست ساخت 500 هزار واحد مسکونی در سال 94 عنوان کرد: با اجرای این طرح حمایتی، شاهد رونق در بازار مسکن خواهیم بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس، در ادامه با اشاره به رکود دو ساله بازار مسکن ادامه داد: تجربه ثابت کرده بازار مسکن وقتی وارد دوره رکود می شود دو سال به طول می انجامد تا از رکود خارج شود از این رو پیش بینی می شود از بهار امسال شاهد رونق بازار و خروج از رکود در بازار مسکن باشیم.

خسروی، در خصوص سیاست دولت در روند ساخت مسکن مهر ادامه داد: طی یک سال گذشته عملکرد دولت در روند ساخت مسکن مهر در شهرهای جدید بسیار ضعیف بود این در حالیست که در شهرهای بزرگ روند ساخت پروژه مسکن مهر به سرعت در حال انجام است.

نماینده سمنان، با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از ضوابط و قوانین باعث کاهش ساخت و سازها و رکود در این بخش شده است، افزود: برخی قوانین مانند مجری ذی صلاح نه تنها هیچ تاثیری در روند کیفی سازی ساختمان سازی ندارد، بلکه با سخت کردن روند ساخت و ساز برای سازندگان عملا به کاهش تولید مسکن منجر می شود.

***بانک‌ها باعث بالا رفتن اجاره بها

دراین حال یک ‌عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از افزایش اجاره بهای مسکن در گفت‌و‌گو با بابناک گفت: عدم حمایت مالی بانک‌ها از تکمیل مسکن‌های مهر نیمه تمام در ماه‌های گذشته به کاهش عرضه و رشد تقاضای مسکن در بازار منجر شد که این موضوع رشد نرخ اجاره بها را در پی داشت.

سید احسن علوی درباره قیمت اجاره بهای مسکن گفت: در حالت معمولی قیمت اجاره بهای مسکن، تابع قیمت خانه در بازار است که البته این معادله در ماه‌های گذشته بر هم خورده است.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در تشریح افزایش قیمت اجاره بهای مسکن افزود: تکمیل بسیاری از واحدهای ناتمام مسکن مهر در کشور به حمایت مالی بانک‌ها نیاز دارد. این در حالی است که سیستم بانکی کشور از این موضوع حمایت نکرده و باعث شده تولید مسکن مهر کاهش یابد.

علوی با تأکید بر اینکه بازار اجاره بهای مسکن از مکانیزم عرضه و تقاضا پیروی می‌کند، گفت: عدم حمایت بانک‌ها از تکمیل مسکن مهر، باعث شده که دلالان مسکن، اقدام به خرید این خانه‌ها از مالکانشان کنند و با این کار، کنترل بخشی از بازار اجاره بها را در دست گیرند و به طور هماهنگ نرخ اجاره بها را بالا ببرند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر ضرورت برخورد با بازار دلالی مسکن افزود: به دلیل اینکه حجم بالایی از درآمد خانوارهای کشور، صرف پرداخت اجاره بهای مسکن می‌شود، باید با مدیریت صحیح از رونق بازار دلالی در این بخش جلوگیری کرد.

علوی تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰‌ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که اگر قانون مالیات از خانه‌های خالی تقویت و ‌کاملا اجرایی شود، زمینه عرضه این خانه‌ها به بازار فراهم می‌آید که این موضوع به افزایش عرضه مسکن در بازار منجر شده و کاهش نرخ اجاره بها و قیمت مسکن را در پی خواهد داشت.

وی افزود: برخی از دلالان با تعیین قیمت اجاره بها در مناطق شمالی تهران، موجی به راه می‌اندازند که نتیجه آن به رشد قیمت خانه و همچنین نرخ اجاره بها در مناطق جنوبی پایتخت منجر شده که این موضوع در ‌‌نهایت قیمت مسکن را در حومه و تمامی کشور با افزایش روبه‌رو خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: با توجه به جمعیت بالای جوان و تأکید سیاست‌های کلی نظام مبنی بر ضرورت تسهیل ازدواج باید موضوع تأمین مسکن در کشور آسان شود؛ لازمه انجام این مهم، ‌برنامه‌ریزی عملیاتی کوتاه مدت و بلند مدت از سوی مسئولان و حمایت بانک‌هاست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.