معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت : جاده زیارت ویژه زائران پیاده حرم مطهر رضوی تا سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

 جاده زیارت ویژه زائران پیاده امام رضا(ع) سال آینده به بهره برداری می‌رسد

محمد حسن واحدی در کارگروه اماکن متبرکه معاونت هماهنگی امور زائران خراسان رضوی افزود: بودجه این جاده در سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده و همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب و اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: برای اجرای این پروژه 50 میلیارد ریال در نظر گرفته شده و به طور 100 درصد تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه کل اعتبار مورد نیاز جاده زیارت از نیشابور تا ملک آباد در 20 کیلومتری مشهد 100 میلیارد ریال است، افزود: این جاده از قدمگاه در نزدیکی نیشابور به سوی ملک آباد در منتهی الیه حریم جاده کنونی احداث می‌شود که هم اکنون کار تعیین مشخصات و مطالعات آن به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: پیمانکار این مسیر هم در دو قطعه انتخاب شده و طی دو هفته آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

واحدی گفت: این جاده از قدمگاه نیشابور تا ملک آباد در نزدیکی مشهد به صورت جاده اختصاصی ویژه احداث می‌شود و از ملک آباد به مشهد هم در مسیر جاده قدیم مشهد که موکب‌ها و ایستگاه‌های لازم در آن ایجاد شده، ادامه می‌یابد.

وی به ایرنا افزود: طرحی هم برای آینده برنامه‌ریزی شده که قدمگاه نیشابور را به پایگاه و ایستگاه بزرگی تبدیل می‌کند که زائران پیاده از سراسر کشور به نیشابور آمده و از آنجا تا مشهد الرضا (ع) مسیر را پیاده طی کنند.

به گفته وی بقیه اعتبار مورد نیاز این پروژه که حدود 50 میلیارد ریال است امسال تخصیص می‌یابد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بر تهیه شناسنامه فرهنگی اماکن متبرکه تأکید کرد و افزود: باید از ظرفیت مساجد و اماکن متبرکه برای ترویج فرهنگ رضوی بهره برد.

وی مساجد و اماکن متبرکه را از عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ رضوی دانست.

وی ایجاد مجتمع خدماتی، رفاهی در 12 بقعه متبرکه در مسیر جاده‌های استان را از دیگر ضرورتها خواند و گفت: هزینه پنج مورد از این مجتمع‌ها از محل بودجه زیارت در نظر گرفته شده و بقیه هم با کمک دستگاه‌های متولی تامین و اجرا می‌شود.

واحدی تکمیل سند راهبردی زیرساختهای بقاع متبرکه استان را از دیگر محورهایی دانست که دستگاه‌های متولی خدماتی باید آن را محور عمل قرار داده و در تامین و تکمیل خدمات زیربنایی مانند آب، گاز، برق و راه حداکثر تلاش خود را انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه بودجه زیارت اندک است، افزود: مسؤولان دستگاه‌های اجرایی باید بخشی از تعهدات اجرایی امسال در حوزه زائران را از محل اعتبارات خود انجام دهند.

خراسان رضوی دارای 27 میلیون زائر و مسافر در سال است که از این شمار دو میلیون نفر زائران خارجی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.