معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت : از کل بودجه مصوب ۱۰ هزار میلیارد ریالی زیارت مصوب برنامه پنجم توسعه کشور فقط ۱۳ درصد آن به خراسان رضوی رسید.

 ۱۳درصد از بودجه زیارت برنامه پنجم توسعه به خراسان رضوی تعلق گرفت

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسن واحدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بر اساس بودجه زیارت ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود ظرف مدت پنج ساله 10 هزار میلیارد ریال که سالانه دو هزار میلیارد ریال می شد به سه شهر زیارتی مشهد، قم و شیراز برای توسعه زیرساخت و مباحث زیربنایی زیارت داده شود.

وی تصریح کرد : در مجموع از این محل یک هزار و 300 میلیارد ریال به استان خراسان رضوی تخصیص یافته و هزینه شده است.

وی گفت : در سال نخست 700 میلیارد ریال از این اعتبار به خراسان رضوی اختصاص یافت اما از سال بعد به دلیل تغییراتی که در مصوبه مجلس رخ داد بودجه زیارت بین تمامی استانهای کشور توزیع گردید و اعتراض استان هم به نتیجه نرسید چنانکه سایر استان ها هم همچون خراسان رضوی که پایتخت معنوی کشور است از این اعتبار برخوردار هستند.

وی عنوان کرد : در این میان پیگیری زیادی انجام شد و بالاخره طی 15 روز گذشته در کارگروه ملی زیارت به ریاست شریعتمداری معاون رئیس جمهوری مصوب شد از برنامه ششم توسعه دوباره ماده 12 و بودجه زیارت تنفیذ و اعتبارات آن با به سه استان زیارتی کشور برگردد.

واحدی افزود : با این اعتبارات در مجموع 120 پروژه اجرایی شد که برخی از آنها نیمه تمام است و از محل بودجه سنواتی به مرور تکمیل می شود.

وی برخی از مهمترین پروژه هایی که از محل بودجه زیارت اجرا شده را کمک به انجام پروژه BRT مشهد ، توسعه زیرساخت های بافت پیرامونی حرم مطهر و مسکن ثامن در این محدوده ،ارتقا کمپ های سطح شهر برای اسکان های موقت زائران و تعریض جاده گلبهار – مشهد عنوان کرد.

وی اعتبار سال 94 استان از محل ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه (بودجه زیارت ) را که آخرین سال این برنامه است نیز 200 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود : برای هزینه کرد این اعتبار حدود 60 پروژه در سه دسته اولویت بندی و انتخاب شده شامل پروژه های فوریتی ، ضروررتی و با اهمیت می باشد.

وی ادامه داد : معادل این اعتبار امسال برای انجام این پروژه ها از مشارکت دستگاه ها نیز استفاده می شود که بخشی از این پروژه ها تکمیل پروژه ها نیمه تمامی است که طی سال های قبل از محل اعتبارات زیارت شروع شده چون تعریض جاده گلبهار به مشهد ، خرید تجهیزات واحد سیار صدا و سیما در حرم مطهر رضوی و احداث مجتمع آموزشی زیارت در مشهد بود.

وی تصریح کرد : عمده رویکرد در هزینه کرد و تخصیص این اعتبارات آن بود که این بودجه در شهرستان ها به ایجاد و احداث اسکان موقت برای زائران و نیز ایستگاه هایی برای زائران پیاده در مسیر جاده ها و توسعه و بهبود زیرساخت های بقاع متبرکه اختصاص یابد.

واحدی پروژه هایی که با اعتبارات دستگاه های متولی وکمک بودجه زیارت انجام می شود را هم شامل توسعه فرودگاه و ایستگاه راه آهن مشهد ذکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.