قدس انلاین – سعید کوشافر: حقوق بشر بهانه کهنه کشورهای استعمارگر مانند امریکاست که سالهاست از این حربه برای تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر و بویژه ملتهای ازادیخواه بهره میبرند ؛ این درحالی است که استفاده دوگانه از این حربه برای همگان روشن شده است .

ادعای حقوق بشری کشوری که شکنجه وقتل مخفیانه اش صدای عفوبین الملل رادرآورده/چراهدف گزارشهای حقوق بشری امریکا کشورهای خاصی است ؟/ حقوق‌بشر ابزار دوگانه آمریکا برای مقابله با ایران

درکشوری مثل سوریه گروهکهای مسلح خارجی به جان مردم افتاده اند اما  گفته میشود که مردم درمقابل دیکتاتوری سوریه قیام کرده اند این درحالی است که قیام مردمی بحرین را شورش گروهی وابسته تلقی میکنند ؛ انها کشتار مردم در یمن را نمیبینند اما به اعدام یک قاچاقچی عمده درکشورمان اعتراض میکنند.

ایندرحالی است که امروز وزیر کشور بخوبی مساله را روشن کردو گفت درحالی که سازمان ملل به صورت کتبی از ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر تقدیر میکند اما نهاد حقوق بشری این سازمان اعدام قاچاقچیان عمده وبین المللی را محکوم میکند .

همه اینها درحالی است که درخود کشورهای مدعی حقوق بشر از جمله امریکا موارد نقض حقوق بشر فراوانی به چشم میخورد که سازمانهای بین المللی براحتی از کنار ان عبورمیکنند.

دولت آمریکا گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف را منتشر کرد که در بخش مربوط به ایران به موارد ادعایی «نقض حقوق بشر» اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است که دولت آمریکا کاملا روشن کرده که صرفنظر از نتیجه گفت‌وگوهای هسته‌ای، واشنگتن هرگز در مورد حقوق بشر در ایران سکوت نخواهد کرد بلکه برعکس از آن دفاع می‌کند و هر گونه تحریمی هم که در پیوند با توافق هسته‌ای برچیده شود، تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران به جای خود محفوط خواهند ماند.

این درحالی است که بنا به گزارشات رسانه های امریکایی از میان احکام اعدام اجرا شده در سال های گذشته در ایالت های مختلف آمریکا، دست کم 4 درصد از افراد اعدام شده به نحوی دچار اختلالات روانی بوده اند که همین امر نیز اجازه صدور حکم اعدام برای آنها را بر اساس قانون نمی داده اما دستگاه قضایی آمریکا همچنان بی توجه به این مسائل، و بدون در نظر گرفتن سلامت روانی فرد متهم، حکم اعدام برای وی صادر و آن را نیز اجرا کرده است.

 گفتنی  است ،این ها همه در شرایطی است که آمریکا بدون در نظر گرفتن این آمار دلخراش که در بسیاری موارد خود نقض حقوق بشر به شمار می رود، داعیه حقوق بشر در جهان سر داده و دیگر کشورها را با استناد به آمار اعدام در آنها به نقض حقوق بشر متهم می کند و آن را دستمایه بسیاری سوءاستفاده های سیاسی خود قرار داده است.

***انتقاد عفو بین‌الملل از نقض حقوق بشر در آمریکا

درهمین حال عفو بین‌الملل با انتقاد شدید از سیاست‌های ایالات متحده در زمینه مسائل امنیتی، این کشور را به نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین‌المللی و انسانی با دائیه افزایش سطح امنیت ملی کشور متهم کرد.

عفو بین‌الملل در نشست خود در واشنگتن از دولت آمریکا خواست تا شکنجه و قتل مخفیانه بازداشتی‌های خود را متوقف کند و تحقیقات شفافی را در زمینه کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در حملات پهپادهای آمریکا در یمن و پاکستان انجام دهد.

این نهاد همچنین خواستار بسته شدن زندان گوآنتانامو و آزادی زندانیان باقی مانده در این بازداشتگاه مخوف ایالات متحده شده و در بخش دیگری از بیانیه خود از استفاده بیش از حد پلیس آمریکا از زور علیه تظاهرکنندگان انتقاد کرده است.

پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل درباره گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا گزارش داده، گزارش‌های منتشر شده درباره وضعیت حقوق بشر اگرچه حاوی اطلاعاتی ارزشمند است اما این اطلاعات همواره از سوی بسیاری کشورهایی که این گزارش‌ها را منتشر می‌کنند نادیده گرفته می‌شود.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: دولت اوباما به طور مکرر اعلام می‌کند که حقوق بشر یکی از اولویت‌های این دولت است، ما از دولت واشنگتن می‌خواهیم که به یافته‌های این گزارش توجه بیشتری داشته باشد.

«آدوتی آکوی» مدیر ارتباطات دولتی عفو بین‌الملل آمریکا در این رابطه گفته است: «ما از دولت ایالات متحده می‌خواهیم خود این نمونه‌ها را رعایت کرده و آن‌ها را جدی بگیرد.»

*** گزارش آمريکا برضد کشورهای  متخاصم

دراین راستا شبکه ی تلویزیونی پرس تی وی در قالب گفتگویی زنده با دو کارشناس آمریکایی، موضوع انتشار گزارش حقوق بشری وزارت امور خارجه ی آمریکا را بررسی کرد.

فردریک پیترسون مشاور سیاست های دفاعی در کنگره در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا در مورد موضوعات حقوق بشری این مجوز اخلاقی را در برابر دیگر کشورها دارد یا خیر؟ گفت: فکر می کنم همه ی ما الزام و تعهد اخلاقی داریم که درباره ی یافته های وجدان خود صحبت کنیم. مشکل این است که وجدان ما به درستی مسائل را دریابد و ما با شجاعت درباره ی درک وجدان خود صحبت کنیم. به اعتقاد من آمریکا یک کشور کامل نیست، هیچ کشور کاملی در روی کره ی زمین وجود ندارد. همه ی ما در داخل کشورهای خودمان دارای خیر و شر هستیم. از سوی دیگر بر این باورم که آمریکا همچنان در میان تجارب انسانی یکی از بهترین ها است. آمریکا مثل تک تک کشورها تعهد دارد که از آنچه که درست است دفاع کند و درک کند که چه چیزی نادرست است.

در ادامه ریچارد بکر عضو ائتلاف موسوم به ائتلاف پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا حق دارد درباره ی حقوق بشر در دیگر کشورها اظهار نظر کند؟ گفت: به نظر من اقدام آمریکا واقعا از روی تکبر است. شاید صدها هزار ساعت وقت صرف شده باشد و پول هنگفتی هم خرج شده باشد تا آمریکا بتواند به ما بگوید که کدام کشور خوب و کدام کشور بد است. این گزارش بر مبنای نادرست است. هدف این گزارش ها برضد برخی کشورهای خاصی است که روابط خصمانه ای با دولت آمریکا دارند.

این گزارش های حقوق بشری اغلب بهانه ای برای جلب افکار عمومی در آمریکا در خصوص مداخلات در دیگر کشورها است. این مداخلات شامل تحریم های اقتصادی و حملات نظامی

می شود. ما فقط باید به یاد داشته باشیم که در لیبی چه اتفاقی افتاد و چگونه تلاش شد تا افکار عمومی آمریکا از جنگ ناتو در لیبی حمایت کند.

ریچارد بکر افزود: من بیست سال پیش به یاد دارم که کنفرانس برنامه ی جهانی غذا در رم بود اما دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون با اعلامیه ی نهایی کنفرانس مخالفت کرد و آن را امضا نکرد چون در آن حق مردم برای برخورداری از غذا قید می شد. آیا چیزی اساسی تر از مواد غذایی است درحالیکه با وجود این مایحتاج ضروری، آمریکا درباره ی حقوق بشر صحبت می کند. تخمین زده می شود که در آمریکا از هر پنج کودک هر شب یک کودک گرسنه سر بر بالین می گذارد آن هم درکشوری که مواد غذای بسیاری تولید می کند. بیش از نوزده میلیون اقامتگاه خالی از سکنه در آمریکا وجود دارد درحالیکه میلیون ها آمریکایی یا در خیابان ها می خوابند و یا اینکه مسکن نامناسب دارند. در نظام سرمایه داری آمریکا حق مالکیت برحقوق بشر تقدم دارد. در رسانه های آمریکایی درباره ی این مشکلات هیچ صحبتی نمی شود.

پلیس آمریکا نقض حقوق بشر می کند و بی رحمی های زیادی دارد، تبعیض زیادی در آمریکا وجود دارد.

***گزارش آمریکا مردوداست

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ادعاهای وزارت خارجه امریکا در مورد نقض حقوق بشر در ایران را که در قالب گزارش سالانه ۲۰۱۴ منتشر شده اهرمی برای فشار و چانه زنی و بهانه برای دخالت در امور داخلی دیگر کشورها است

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امورخارجه؛ مرضیه افخم ضمن تاکید بر تعهد جمهوری اسلامی ایران بر رعایت حقوق شهروندان خود به عنوان یک وظیفه انسانی، ملی و اسلامی، ادعاهای وزارت خارجه امریکا در مورد نقض حقوق بشر در ایران را که در قالب گزارش سالانه 2014 منتشر شده مردود اعلام کرد.

وی با تکراری خواندن ادعاهای مطرح شده، افزود: این گزارش در حالی منتشر شده که رییس جمهوری اسلامی ایران که با مشارکت بیش از 73 درصد مردم این کشور انتخاب شده است، در اجرای تعهدات انتخاباتی خود منشور حقوق شهروندی را برای حراست از حقوق مردم ایران در معرض نظر و گفتگوی ملی قرار داده و در مقابل نه تنها بیشترین آمار اعتراض و موارد نقض حقوق رنگین پوستان در امریکا در سال تهیه این گزارش رخ داده است بلکه متحدین منطقه ای آمریکا وسیع ترین جنایات خود علیه مردم را در همین سال ثبت کرده اند.

وی ادامه داد: موارد متعدد نقض حقوق بشر در آمریکا از جمله رشد پدیده نژادپرستی، تبعیض گسترده علیه آمریکایی های آفریقایی تبار، افزایش فزاینده اسلام ستیزی و مبارزه با اقلیت های مذهبی، تبعیض علیه مهاجرین، خشونت لجام گسیخته پلیس آمریکا علیه شهروندان آمریکایی، حمایت بدون قید و شرط آمریکا از جنایت های رژیم صهیونیستی در منطقه، اعتراضات نهادهای مختلف بین المللی از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را برانگیخته است و لذا دغدغه های مطرح شده در این گزارش برای مخاطبان غیرقابل باور است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان آنکه گفت و گوهای جاری در زمینه هسته ای به منزله تایید موارد نقض حقوق بشر در ایالات متحده امریکا نیست، اقدامات ضد حقوق بشری در آمریکا را محکوم کرد و گفت: بهتر است امریکا به جای دخالت درامور داخلی دیگر کشورها به بهانه حقوق بشر به مسوولیت های داخلی خود بپردازد.

افخم با اشاره به اینکه امروز استفاده ابزاری از مقوله های حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و افراطی گری و دیگر موضوعات مهم پیش روی جامعه جهانی خود به معضلی بزرگ تبدیل شده است، اظهار داشت: کاملا روشن است اینگونه گزارش ها که با اهداف خاص تهیه می شود اهرمی برای فشار و چانه زنی و بهانه برای دخالت در امور داخلی دیگر کشورها است.

وی با انتقاد از تهدید ضمنی به تداوم تحریم های حقوق بشری علیه ایران تصریح کرد: همه موضوعات تحریمی علیه ایران نامشروع بوده و وجاهت قانونی ندارد لذا وقت آن رسیده دولت امریکا ابزار فرسوده و ناکارامد تحریم را از فهرست اهرم های خود خارج کند.

افخم خاطرنشان کرد: دولت ایران نسبت به مسوولیت های داخلی و بین المللی خود کاملا متعهد است و توجه به وضعیت حقوق بشر و پیشبرد برنامه های ارتقاء حقوق شهروندان را فارغ از ادعاها و اتهامات درج شده در چنین گزارش هایی صرفا براساس ارزش های متعالی دین اسلام ، تعهد به همه ایرانیان و برمبنای اجرای قانون اساسی کشور دنبال می کند و در اجرای این مسوولیت خطیر عزم راسخ دارد.

***حقوق‌بشر ابزاری دوگانه برای مقابله با ایران

دراین راستا یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با بیان اینکه قطعا جمهوری اسلامی یکی از حامیان و مدافعان حقوق بشر است، گفت:‌ هم‌اکنون برخی کشورهای منطقه از بدیهی‌ترین شاخصه‌های حقوق بشر و دموکراسی محروم هستند، اما آمریکا بارها ایران را که نمونه یک کشور مردم‌سالار است، متهم به نقض حقوق بشر می‌کند.

حسین سبحانی‌نیا ، در واکنش به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا درباره نقض حقوق بشر آمریکا، گفت: انتشار این گزارش بار دیگر نشان داد که آمریکا درباره مسائل به‌ویژه موضوع حقوق بشر در کشورها نگاه دوگانه و سیاسی دارد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در چند سال اخیر شاهد هستیم که آمریکا با استفاده از ابزار حقوق بشر به‌نوعی به‌دنبال افزایش فشار بر کشورهای مخالف خود بود، این در حالی است که مسئله نقض حقوق بشر در کشورهای همپیمان ایالت متحده به‌ویژه در برخی کشورهای عربی هیچ اهمیتی ندارد و آمریکا هیچ اقدامی برای رفع آن نمی‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر به نظر من انتشار گزارش نقض حقوق بشر در ایران از سوی آمریکا برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات هسته‌ای است تا با این اقدام ایالت متحده بتواند خواسته‌ها نامعقول و زیاده‌خواهانه خود را به تیم مذاکره کننده هسته‌ای تحمیل کند.

سبحانی‌نیا با اشاره به موارد متعدد نقش حقوق بشر در آمریکا، افزود:‌ سرکوب اعتراضات و تظاهرات‌ها علیه نژاد پرستی، کشتن تعدادی از سیاه پوستان و رفتار و اقدامات پلیس آمریکا تنها بخشی از اقدامات ناقض حقوق بشر در این کشور است، از طرف دیگر ایالت متحده نه تنها در کشور خودش، بلکه در کشورهای دیگر به‌ویژه عراق و افغانستان متهم به نقض حقوق بشر است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه قطعا جمهوری اسلامی یکی از حامیان و مدافعان حقوق بشر است، افزود:‌ هم‌اکنون برخی کشورهای منطقه از بدیهی‌ترین شاخصه‌های حقوق بشر و دموکراسی محروم هستند، اما آمریکا بارها ایران را که نمونه یک کشور مردم‌سالار است، متهم به نقض حقوق بشر می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس، با اعلام اینکه گزارش حقوق بشری آمریکا هیچ اهمیتی برای جمهوری اسلامی ندارد، تصریح کرد: ایالت متحده برای پرداختن به این موضوع، نخست باید حقوق بشر در کشور خودش را محقق کند.

***نتیجه بازی دنیای وارونه حقوق بشر!

درهمین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نقض حقوق بشر در آمریکا سابقه بلند مدت دارد، گفت: فقط 9 روز در سال پلیس آمریکا جنایت بر ضد مردمش نداشته است.

محمد رضا محسنی ثانی در گفت و گو با خانه ملت درباره نقض حقوق بشردر آمریکا، خاطر نشان کرد: بیشترین جنایت‌های نژاد پرستی و نقض حقوق بشر در ابعاد مختلف در آمریکا به وقوع می پیوند زیرا آمریکا بازی سیاسی  بنام دنیای وارونه حقوق بشر راه اندازی کرد .

 نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سران آمریکایی با تبلیغات روانی رسانه‌ای توانسته‌اند قالبی را طراحی کند که به نوعی اقدام ضد بشری خود را برعلیه ملتشان را سانسور خبری کنند.

وی با بیان اینکه حقوق زنان در آمریکا وغرب به شدت بحرانی است، گفت: هر روز شاهد جنایت‌های بی‌شماری در غرب بویژه  در زمینه زنان و کودکان هستیم اما غربیها با برنامه‌ریزی رسانه‌ای  سعی می‌کنند غرب را فارغ هرگونه جنایت علیه بشریت نشان دهند.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یاد آورشد:  نقض حقوق بشر در آمریکا در شرایطی صورت می گیرد که سران آمریکایی بسیاری از کشورها را محکوم به نقض حقوق بشر می‌کنند و این در حالی است که پلیس آمریکا در برخورد با سیاه پوستان رویکرد بسیار ناعادلانه ای دارد.

***حقوق‌بشر آمریکایی مضحک است

دیگر عضو  کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم دراین خصوص گفت:هیچ کشوری حق ندارد در حوزه قضایی جمهوری اسلامی ایران دخالت کند و به این دلیل نظرات آمریکایی ها در مورد دادگاه یک شهروند ایرانی را قابل قبول نمی دانیم.

سید حسین نقوی حسینی با اشاره به اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی در مورد دادگاه جیسون رضاییان که به اتهام جاسوسی دستگیر شده است با رد این اظهارنظرها گفت: احکامی که در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در مورد متهمان صادر می شود لازم الاجراست و هیچ کشوری حق ندارد با اقدامات خود در اجرای قانون مداخله کند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا،ادعای دفاع از حقوق بشر را از سوی آمریکایی ها مضحک دانست و افزود:اگر آمریکایی ها نگران رعایت حقوق بشر در دادگاه این فرد هستند چرا به فکر رسیدگی و ساماندهی  وضعیت حقوق سیاه پوستان که از سوی پلیس این کشورمورد حمله قرار گرفته و کشته شده اند نیست.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:امروز شاهد این هستیم نیروهایی پلیس که در قتل سیاه پوستان آمریکا نقش داشته اند به جای دستگیری و محاکمه تشویق شده اند و جامعه سیاه پوستان و افرادی که از این رفتارها اسیب دیده اند سرکوب می شوند که رفتار نمونه عینی از حقوق بشر آمریکایی و عدالتی است که این کشور از آن دم می زند است.

نقوی حسینی مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر را عادت مسئولان آمریکایی خواند و اظهار داشت:این اقدامات آمریکایی ها بر خلاف قوانین بین الملل است ومسئولان کشورمان باید با قاطعانه نسبت به این رفتارها  واکنش نشان دهند و مانع از مداخله جویی های آنان در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران شوند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه آمریکایی ها به هیچ یک از اصول حقوق بشر و قوانین بین الملل پایبند نیستند خاطرنشان کرد:اینک ایرانیان زیادی در آمریکا بدون اینکه محاکمه شده باشند در زندان هستند که بر اساس گزارش های دریافتی نحوه نگهداری از آنان غیر انسانی و مغایر با اصول حقوق بشر است و با هیچ یک از مناسبات انسانی همخوانی ندارد.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:ایالات متحده باید حقوق بیشر در زندان های خود را رعایت و به وضع سیاه پوستانی که از سوی پلیس در رفتاری غیر انسانی آسیب دیده اند رسدگی و از ادامه نقض حقوق بشر در این کشور جلوگیری کند./

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.