اصفهان- راضیه کشاورز: دستیابی به هوایی پاک و عاری از آلودگی از موارد ضروری در اصفهان محسوب می شود.

سهم 16درصدی سوخت مازوت در آلودگی هوای اصفهان


مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه ها آلودگی هوای اصفهان را تشدید می کند و ذخیره سوخت مازوت نیروگاه ها نیز با افزایش 8درصدی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به 89 درصد ظرفیت رسیده است.
این در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان می گوید: تعطیلی کوره های آجرپزی و استفاده از سوخت گاز به جای مازوت توسط نیروگاه ها می تواند تا حد بسیاری آلودگی هوا را در اصفهان کاهش دهد.
شیشه فروش توجه به کوره پزخانه ها، نظارت بیشتر بر حفظ محیط زیست صنایع و معادن، استفاده بیشتر نیروگاه ها از سوخت گاز به جای مازوت، دنبال کردن طرح جامع کاهش آلودگی، حضور ویژه پلیس راهور در طرح زوج یا فرد و برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و تک سرنشین همراه با اضافه کردن نیرو را از مصوبات مدیریت بحران استان عنوان کرد.
مصرف مازوت در نیروگاه ها قابل توجیه نیست

رئیس شورای اسلامی شهر نیز با اشاره به وضعیت بحران و غیرقابل تحمل آلودگی هوای این شهر، مصرف سوخت مازوت در نیروگاه های اطراف اصفهان در این وضعیت را غیرقابل توجیه می داند و ادامه می دهد: متأسفانه در حال حاضر در این نیروگاه ها سوخت مازوت مصرف می شود و مسؤولیت این بی توجهی به عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که باید پاسخگوی مردم باشند.
وی تأکید دارد: اصفهانی ها حاضرند برق نداشته باشند، اما نیروگاه ها از مازوت استفاده نکنند؛ زیرا می دانند این نوع سوخت همچنان در رشد آلایندگی شدید کلانشهر اصفهان نقش دارد و راه حلی هم برای مبارزه با آن پیشنهاد نشده است.

نقش آلاینده های نیروگاه ها زیر 10درصد است

اما نظر هوشنگ فلاحتیان، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان در این باره برخلاف سخنان رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان است.
وی می گوید: در حال حاضر در استان اصفهان 6هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی وجود دارد که یک هزار 100مگاوات از این نیروگاه ها برقی- آبی است و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی کند.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته توسعه نیروگاه ها، خارج از مناطق شهری بوده و نیروگاه های شهید منتظری و اصفهان نیز قدمتی بیش از 30سال دارند، می افزاید: اگر فرض را بر آن گذاریم که تمام نیروگاه های تولید برق از سوخت مازوت استفاده کنند، باز هم سهم آنها در آلایند گی هوای استان براساس گزارش اداره محیط زیست استان، 16 درصد است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان تصریح می دارد: البته در فصل زمستان از 50 درصد ظرفیت نیروگاه ها برای تولید برق استفاده می شود که از این میزان 25درصد سوخت گاز و 25درصد سوخت مازوت است؛ بنابراین با توجه به میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه های اصفهان نقش آلاینده های نیروگاه ها به زیر 10 درصد می رسد که نسبت به جمعیت و زیرساختهای صنعتی عدد قابل توجهی نیست.
وی با بیان اینکه جابه جایی نیروگاه های اصفهان و شهید منتظری هزینه ای بیش از یک میلیارد تومان در بردارد، ادامه داد: استفاده از فیلترینگ در نیروگاه های زغال سنگی و برای کاهش میزان آلودگی ناشی از گوگرد کاربرد دارد، درحالی که می توان با کاهش میزان گوگرد موجود در سوختهایی همچون بنزین، مازوت و گازوئیل از آلایندگی این سوختها کاست.

سوخت مازوت با گاز حذف می شود

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان در حالی سخن از سهم کمتر از 10 درصدی آلاینده های نیروگاه ها به زبان می آورد که مدیرکل محیط زیست استان اصفهان معتقد است، دو نیروگاه اصفهان حدود 16درصد در آلودگی شهر اصفهان سهیم هستند.
لاهیجان زاده می افزاید: اگر به عنوان مثال واحد 315مگاواتی نیروگاه اصفهان در مدار بوده و نیروگاه منتظری در حال تعمیر باشد، شاید سهم کمتری در آلودگی هوا داشته باشند.
وی راهکار کوتاه مدت حل مشکل سوخت مازوت در نیروگاه ها را تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه ها خواند و ادامه داد: با توجه به اینکه در زمستان میزان مصرف نیروگاه ها 15میلیون مترمکعب در روز است، پیشنهاد دادیم در این فصل که میزان مصرف برق حدود 30درصد کاهش می یابد، نیروگاه های کم فعال همچون اردستان، کاشان و طالخونچه که در محدوده شهر هم نیستند، بخشی از تولیدات دو نیروگاه اصفهان را به عهده گیرند.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان راهکار بلندمدت مسأله سوخت مازوت در نیروگاه ها را تجهیز دو نیروگاه اصفهان به سامانه کنترل و کاهش آلودگی هوا بر روی دودکش ها دانست و تصریح می دارد: این شرایط عمدتاً در زمستان به وجود می آید.
وی اظهار می دارد: متأسفانه گاز مورد نیاز برای سوخت در نیروگاه ها تأمین نمی شود و به همین دلیل نیروگاه ها مجبور به استفاده از سوخت مازوت می شوند.

کوره های آجرپزی باید گازسوز شوند

بررسی های انجام شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نشان می دهد، فعالیت کوره های آجرپزی با سوخت مازوت، آلودگی بسیاری را بر شرایط زیست محیطی تحمیل می کنند و بسیاری از این کوره های آجرپزی که با سوخت مازوت فعالیت می کنند، قدیمی بوده و بیش از کوره های جدید سوخت مصرف می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.