قدس آنلاین- تبریز: دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هفته کارگر نباید دولتی برگزار شود، گفت: هزینه‌های یک خانه کارگری با حداقل‌ها یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است در حالی که با حقوق ناچیز کارگری بیش از ۱۰ روز نمی‌توان زندگی کرد.

با حقوق ناچیز کارگری بیش از ۱۰ روز نمی‌توان در ماه زندگی کرد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، کریم صادق‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران با انتقاد از لغو برخی برنامه‌های هفته کارگر در تبریز به مناسبت مصادف شدن با مرحله دوم انتخابات اظهار داشت: معمولا طی این ایام در شهر محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند و هیچ‌کس هم پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه هفته دولت نباید دولتی برگزار شود، افزود: یکسری مسائلی است که نمی‌توان بازگو کرد و با توجه به محدودیت‌های دولتی که نمی‌توانند به این مسائل وارد شود باید بزرگداشت هفته دولت به تشکل‌ها واگذار شود.

دبیر اجرایی خانه‌کارگر تبریز با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان در گرامیداشت مقام کارگر گفت: متاسفانه برخی صحبت از مطالبات کارگری را فقط در این ایام و با تشریفات خاص توصیف می‌کنند.

صادق‌زاده از افزایش تعداد بیمه‌شدگان اصلی تامین اجتماعی در استان از 643 هزار نفر در سال گذشته به 652 هزار نفر خبر داد و گفت: 353 هزار بیمه‌شده اجباری در استان وجود دارد که 65 هزار نفر رانندگان، 78 هزار نفر بافندگان، 65 هزار نفر اختیاری است.

*اشتغال مجدد بازنشستگان معضل بزرگ عرصه کار و کارگری است

دبیر اجرایی خانه کارگر اشتغال مجدد بازنشستگان به دلیل دستمزد و حقوق کم بازنشستگی را از مشکلات و معضلات بزرگ جامعه عرصه کار و کارگری اعلام کرد و گفت: متاسفانه اکثر کارگران و کارمندان پس از رسیدن دوران فراغت از کار و بازنشستگی نیز اقدام به فعالیت در بخش‌های مختلف می‌کنند که این امر موجب از بین رفتن فرصت‌های شغلی برای جوانان می‌شود.

وی افزود: هرچند بیکار ننشستن در خانه بهانه این افراد برای کار پس از بازنشستگی است اما ریشه اصلی این اقدام در کم بودن حقوق آنهاست که دولت باید در این خصوص اقدامات مقتضی به عمل آورد.

صادق‌زاده ادامه داد: دولت باید فرآیندی را به وجود آورد که کارگران و کارمندان بازنشسته از لحاظ مالی تامین شده و به فکر کار دوباره نیافتند.

وی گفت: نرخ بیکاری آذربایجان‌شرقی نیز نسبت به سایر استان‌ها در شرایطی خوبی است و امیدواریم در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل فعالیت‌های دولت و بخش خصوصی باعث کاهش نرخ بیکاری و ارتقای وضعیت کارگران شود.

دبیر اجرایی خانه‌کارگر تبریز اظهار داشت: هفته کارگر فرصتی برای ما کارگران است تا مشکلات و مسائل خود را مطرح و از مسئولان بخواهیم تا رسیدگی به آن را در اولویت قرار دهند، ده‌ها خواسته به‌حقی که از حفظ اشتغال موجود تا اجرای قوانین مطرح شده که از جمله افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان و افزایش قدرت خرید و تقویت نهادهای کارگری را شامل می‌شود.

وی ضمن دعوت از کارگران برای حضور پرشور در آیین‌های گرامیداشت هفته کارگر افزود: انتظار داریم که در تمام برنامه‌های هفته کارگر با حضور پرصلابت خود به صورت گروهی و دسته­جمعی شرکت کنند تا ضمن عزیز شمردن روز جهانی کارگر خواست‌ها و نیازها و مشکلات و معضلات و رنج‌های خویش را با فریاد رسا به گوش مسئولان و مقامات ذیربط برسانیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با بیان اینکه در شرایط فعلی برخی حتی حداقل­‌ها هم از  این قشر گرفته شده است، اظهار داشت: ما اکنون در برابر عدم اجرای مقررات و قوانین شرمنده کارگران و بازنشستگان هستیم چرا که عده‌ای پا در حریم کارگران گذاشته و سعی در دولتی کردن آیین‌های هفته کارگر دارند.

وی پایین بودن سطح معیشتی کارگران و خانواده‌های آنان، رکود بازار، بیکاری، تاخیر در مطالبات، ناکافی بودن دستمزدها را از جمله مشکلات جامعه کارگری استان اعلام کرد و گفت: هزینه‌های یک خانه کارگری با حداقل‌ها یک میلیون و 850 هزار تومان است در حالی که با حقوق ناچیز کارگری بیش از 10 روز نمی‌توان زندگی کرد.

صادق‌زاده تعداد بازنشستگان و مستمری‌بگیران استان را 131 هزار نفر اعلام کرد و گفت: 93 هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر در تبریز زندگی‌ می‌کنند.

وی در پایان تعداد اعضای خانه کارگر استان را 158 هزار نفر اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    ما انقلاب کردیم و شهید دادیم که در رفاه باشیم و نظام ما شعارش حمایت از مستضعفین بود ولی متاسفانه از بیشتر شعارهای و آرمانهایمان فاصله گرفته ایم نمادهای اسلامی با آمدن ماهواره بداخل منازلمان وعدم مبارزه ارگانها با بد حجابی و خانه های مختلط و مهمانی های شبانه آنچنانی کم رنگ شده و لشکر ساپورت پوشان همه کشور را تسخیر کرده اند و کسی دم بر نمی آورد.ازطرفی کارگری که قبل می توانست خانواده ای ده یازه نفره را به تنهایی اداره کند الان نمی تواند خودش را اداره کند (تازه اگر شغلی برای این کارگر باشد ) مسئولین همه اش بدنبال منافع حزبی خودشان هستند . هر دولتی که می آید هیچ کاری برای مردم نمی کند و وضع معیشت مردم روز به روز بدتر می شود . صبر مردم حدی دارد امام راحل فرموده بودند که اگر این انقلاب از بین برود در هیچ جای دنیا احدی با آرمانهای اسلامی و شعار حمایت از مستضعفین برنمی خیزد . خطر نزدیک است ...
  • حامد احدی IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    همش کارگران در فشار نیستن.کارمندان شاغل هم هستن که زیر یک میلیون زندگی می کنند.از سایت قدس خواهش داریم از‌نوبخت‌بپرسه پس کی تحول ایجاد میکنه در حقوق کارمندان.خواهشان
  • جواد اکبری IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    خطر نزدیک این پست بالا ها هست...صبر هم اندازه ای داره