قدس ‌آنلاین- تبریز: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برخی قدرت‌ها و بازیگران بین‌المللی در تلاش هستند تا مساله موشکی ایران را به عنوان ابزاری برای تصویرسازی همراه با تهدید از ایران مورد سوءاستفاده قرار دهند.

تصویرسازی برخی قدرت‌ها از توان موشکی ایران برای تهدید/ حضور رقبا در صف دشمنان

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، حسین جابری‌انصاری در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز در همایشی با موضوع «سیاست‌خارجی در مرحله پسابرجام»، با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف برجام پایان بخشیدن به بحرانی غیرضروری و پروژه امنیتی‌سازی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است، اظهار داشت: پیش از برجام تصویر ایران به عنوان دولتی یاغی و شرور در منطقه و جهان بود که نه تنها در سطح عالی سیاسی بلکه در مراودات عادی تجاری عملا امکان همکاری بدون دغدغه با کشورهای جهان برای ما محدود بود.

وی افزود: سیاست غرب در طول دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در یک دهه گذشته مبتنی بر شرمنده‌سازی شرکای خارجی ایران و ایجاد بحران تصویری از جمهوری اسلامی ایران بود، به نحوی که روسیه و چین به عنوان رقبای غرب که امروز هم شاهد رقابت آنها با غرب هستیم در مورد تحریم ایران به وحدت نظر رسیده بودند.

جابری‌انصاری گفت‌: نوعی ساختار تحریمی پیچیده و گسترده وضع شده بود که توسط قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت و ضمانت اجرای بین‌المللی شکل و ظاهر قانونمند بین‌المللی نیز برای آن ایجاد کرده بودند.

وی ادامه داد: فضای تهدید دایمی به حمله نظامی و عملیات مشابه آن در اظهارات مقامات غربی موج می‌زد حتی فضا به گونه‌ای بود که دانشمندان ما در داخل کشور ترور می‌شدند و شاهد موضع‌گیری اعتراضی خاصی در جهان نبودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: روحیه و نشاط ملت ایران هم تحت‌الشعاع این فضای خاص قرار گرفته بود و بسیاری از افراد خاص از آینده تحریم‌ها صحبت می‌کردند در چنین شرایطی دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس آمار ملت و تصمیمات ملی راهبردی که در عالی‌ترین سطوح کشور اتخاذ شده بود برجام را پیگیری کرد و به مرحله توافق رساند.

وی خاطرنشان کرد: در اثر برجام پایگاه حقوقی تحریم‌های ضدایرانی از طریق لغو 6 قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت در خطر قرار گرفت و تغییر اساسی صورت گرفت که در تاریخ شورای امنیت چنین امری سابقه‌ ندارد که کشوری 6 تحریم یا قطعنامه تحریمی داشته باشد و بدون جنگ و سرنگونی و فروپاشی وضعیت در آن کشور تغییری اتفاق بیفتد.

جابری انصاری اظهار داشت: امروز دیگر از وضع تحریم توسط کشورها علیه ایران سخنی نیست و عملا به عنوان تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت کسی ادعای تحریم علیه ایران نمی‌تواند بکند حتی در داخل آمریکا هم که همچنان سیاست‌های خصمانه‌ای را با ایران دنبال می‌کند نوعی دوگانگی و اختلاف بین جریان‌های سیاسی و پایگاه‌های مختلف قدرت وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته دومی که در اثر برجام اتفاق افتاده زدوده شدن اتهام نظامی از برنامه هسته‌‌ای ایران و در نتیجه نابودی بستر هرگونه تحریم مبتنی بر تهدیدسازی از ایران برای امنیت بین‌المللی بود، فضای ایران هراسی و توهین آسان و بی‌هزینه و به ایران و ایرانی تا حدودی تحت‌الشعاع قرار گرفته و رفع شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: اهمیت این امر فقط برای کسانی قابل درک است که به این نکته‌ای که عرض می‌کنم توجه دارند که چگونه از طریق امنیتی کردن تصویر یک کشور جنگ‌های گسترده علیه آنها تحمیل شد که عراق نمونه بارز آن است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی قدرت‌ها و بازیگران بین‌المللی در تلاش هستند مساله موشکی ما را در همین مسیر به عنوان ابزاری برای تصویرسازی همراه با تهدید از ایران مورد سوءاستفاده قرار دهند گفت: ولی بین این دو مورد فاصله بسیار فاحشی وجود دارد و امکان اتحادی که قبلا انجام شده بود و روند سازشی که صورت گرفته بود در این مساله بسیار محدودتر است گرچه با تدبیری صحیح باید وضعیت فعلی را مدیریت کرد.

جابری انصاری گفت: در حال حاضر رقبای تاریخی ما در منطقه در صف دشمنان ما قرار گرفته‌اند و در عین حال دیوار مستحکم برخی بازیگران دشمن ما، با تردیدهایی مواجه شده است که البته در عالم سیاست به ویژه در عرصه سیاست خارجی همیشه با شرایط یکسانی روبه‌رو نیستیم.

وی اظهار داشت: تفسیر ما درباره عربستان را می‌توان نمونه‌ای از شرایط فوق دانست که در آن نباید تحلیل‌های ایستایی داشته باشیم زیرا که چنین تحلیل‌هایی نمونه حمله عراق به کویت در آن شرایط زمانی را متجلی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.