در سال ۱۹۴۹، فیزیکدانان، نخستین ساعت اتمی جهان را ساختند. این ساعت جایگزین آونگ های سنتی شده و از آن زمان توسط ارتعاشات اتم نگهداری می شود.

ساعت های هسته یی، دقیق تر و پیشرفته تر از ساعت های اتمی

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین و به نقل از The Verge، ساعت اتمی ساخته شده توسط فیزیکدانان که نخستین بار در سال 1949 رونمایی شد، به مراتم دقیق تر از ساعت های کوارتزی است که پیش از آن مورد استفاده قرار می گرفت.

امروزه ساعت های اتمی به مجموعه یی از استانداردها مجهز شده اند که باعث افزایش دقت و صحت در زمان گیری و عملکرد فوق العاده دقیق آن ها می شود. این ساعت ها می توانند کم تر از نیم ثانیه را نیز اندازه گیری کنند.

در حال حاضر، فیزیکدانان به مجموعه یی از اطلاعات دست یافته اند و ادعا کرده اند که می توانند نوعی ساعت هسته یی بسازند و این ساعت عملکردی به مراتب بهتر و دقیق تر از ساعت های اتمی خواهد داشت.

ساعت های اتمی، ارتعاشات اتمی را شمارش می کردند، اما فیزیکدانان توانسته اند ساعت هسته یی جدید را طوری طراحی کنند که آهنگ انتقال از حالت برانگیخته به حالت پایه را شمارش کند. این امکان تنها با لیزر وجود دارد و اما با این روش می توان میزان کندترین انتقال ها را نیز اندازه گیری کرد.

محققان وابسته به نهادهای مختلف در آلمان، پیش از این محاسبات خود را با استفاده از روش تشخیص صفحه ی میکروکانال های کم انرژی، انجام می دادند.

آن ها الکترون را با یک صفحه نمایش ساخته شده از فسفر آتش می زدند و در نتیجه نور مرئی منتشر شده از آن را با یک دوربین مخصوص دریافت می کردند.

پس از آزمایش های طولانی، این اطمینان حاصل شد که انتقال های صورت گرفته به طور موثر صورت می گیرد و ثابت شد که ساعت های هسته یی می توانند به مراتب بهتر و دقیق تر از بهترین ساعت های اتمی امروزی عمل کنند و جایگزین آن ها شوند.

شاید مردم عادی، نیازی به ساعت های اتمی و هسته یی برای زمان گیری نداشته باشند، اما یک ساعت هسته یی جدید و پیشرفته، نقش مهمی در تست اساسی ثابت های فیزیک، جست و جو برای ماده ی تاریک، استفاده از سنسور گرانش سه بعدی و سیستم های تشخیص زلزله ایفا می کند.

 

ترجمه: رها واعظی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.