قدس آنلاین: رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنایع قطعات خودرو و نیرو محرکه استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون در کلیه بخش های صنعتی کشور شرایط رکود محسوس است ،گفت: رکود موجود در بخش تولید قطعات خودرو، رکودی ذاتی بوده که به دلیل واقعی نبودن قیمت ارز در کشور در دهه های اخیر ایجاد شده است.

رکود در کلیه بخش های صنعتی کشور محسوس است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، ابراهیم احمدی اضافه کرد: با نگاه مقایسه ای از سال 76 تاکنون می توان مشاهده کرد که در این 20 سال هزینه های تولید شامل نیروی انسانی، مواد اولیه، ابزار، حمل و نقل و بهره های بانکی بین 20 تا 30 درصد افزایش یافته اما قیمت دلار در کشور از 700 تومان به 3500 تومان رسیده و پنج برابر شده است.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنایع قطعات خودرو و نیرو محرکه استان اصفهان تأکید کرد: در شرایط مذکور عملاً بازار فروش قطعات خودرو به نفع خارجی ها و واردات است و تولیدکننده داخلی توان رقابت با خارج از کشور را ندارد و در نتیجه روز به روز ضعیف تر می شود.
 
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو کشور، بیشتر قطعات چینی یا از سایر کشورهاست، خاطرنشان کرد: تولید در این فضا مقرون به صرف نیست و به عبارت دیگر صنعت قطعه سازی صنعت سودآوری نیست.
 
احمدی در خصوص راهکار برون رفت از مشکل مذکور، گفت: افزایش تعرفه های واردات تنها راه چاره نیست. همچنین برای حفظ نرخ تورم نمی توان قیمت دلار را در کشور به یکباره واقعی کرد؛ بنابراین برای تقویت قوای تولیدکننده قطعات خودرو در داخل کشور باید مابه التفاوت قیمت دلار و هزینه های تولید را به صورت یارانه یا تعرفه در اختیار تولیدکننده قرار داد.
 
وی گفت: نزدیک به 200 واحد تولیدکننده قطعات خودرو در استان اصفهان فعال است که قطعات بزرگی مانند میل لنگ که قابلیت واردات ندارند را با سود اندک تولید می کنند.
به گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنایع قطعات خودرو و نیرومحرکه استان اصفهان، از این تعداد، 80 تا 90 واحد از کارخانه های خودروساز سفارش می گیرند و دیگر واحدها نیز محصول خود را روانه بازار می کنند.
 
وی جایگاه استان اصفهان در تولید قطعات یدکی در کشور را از نظر کیفیت قابل قبول ارزیابی کرد و افزود: اصفهان از نظر میزان تولید در جایگاه سوم یا چهارم کشور قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.