قدس آنلاین- تبریز: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با تاکید بر همگانی کردن پیشگیری از مواد مخدر، گفت: استفاده از ظرفیت خیران در پیشگیری و مبارزه با مواد مخدردر دستور کار این شوراست.

پیشگیری از اعتیاد با استفاده از ظرفیت خیران تسهیل می‌شود
به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمدعلی نصرتی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، افزود: کلید واژه موفقیت در مبارزه با مواد مخدر این است که تمام توان جامعه و دستگاه ها را پای کار بیاوریم و از همه ظرفیت های جامعه به ویژه سازمان های مردم نهاد استفاده کنیم.

وی با بیان این که فضای مجازی در ترویج اعتیاد و به دام انداختن جوانان با ترفندهایی از جمله داروهای لاغری، تمرکز هوش و بی خوابی نقش تخریبی مهمی دارد، افزود: پیشگیری اولیه و اطلاع رسانی و آگاه سازی خانواده ها ضروری است و باید هنرمندان نیز در مبارزه با این معضل پای کار بیایند.
نصرتی با بیان این که دستگاه قضایی نقشی تعیین کننده ای در چرخه پیشگیری از اعتیاد دارد، گفت: اقدامات دو سال گذشته هم در حوزه اطلاع رسانی و هم پیگیری قضایی باعث شد مصرف مواد مخدر شیشه کاهش یافته و قیمت آن به طور سرسام آوری افزایش یابد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بر استفاده از ظرفیت روحانیون در ایام ماه مبارک رمضان به منظور پیشگیری از گرایش جوانان به مواد مخدر تاکید کرد.
نصرتی همچنین بر دستگیری و برخورد قاطع با خرده فروشان تاکید کرد و گفت: جمع آوری معتادان متجاهر در استان کار ارزنده ای است و باید تلاش کنیم که وضعیت اولیه برنگردد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست گزارشی از عملکرد کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ارایه کرد.
حسن استوار آذر گفت: انعقاد تفاهم نامه های دو جانبه و سه جانبه با اکثر سازمان ها و نهادها، تدوین نقشه خطرپذیری مدارس استان، عملیاتی نمودن هسته های کلیدی استان در بحث مبارزه با مواد مخدر، برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های مختلف آموزشی برای خانواده های معتادان، برگزاری برنامه های مختلف با محوریت پیشگیری از افزایش مصرف مواد مخدر در محیط‌های مختلف جامعه از جمله برنامه‌های این کمیته بوده است.
وی با بیان این که تعداد افراد شرکت کننده در همایش های پیشگیری از مصرف مواد مخدر بیش از 12 درصد در سال 94 افزایش یافت عنوان کرد: جمعیت تحت پوشش برنامه های این کمیته نیز در همین بازه زمانی، 71 درصد افزایش پیدا کرده است.
استوارآذر در بخشی از سخنان خود به بیان چالش های فرهنگی استان در بحث پیشگیری از مصرف مواد مخدر پرداخت که از مهم ترین آن ها می توان به نبود برنامه در فضای مجازی در دو سطح ملی و استانی، عدم استفاده از ظرفیت کلینیک های ترک اعتیاد، مغفول ماندن زنان و بانوان در برنامه های پیشگیرانه اولیه، وجود بیش از 400 هزار نفر کم برخودار در مناطق حاشیه نشین تبریز و ... اشاره کرد.
 تشکیل انجمن حایت از خانواده های زندانیان ، اختصاص اعتبار لازم به دستگاه های مربوطه برای اجرای پروژه های پیشگیرانه، تخصیص اعتبارات پژوهشی مشخص و ...از جمله پشنهادات وی در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.