قدس آنلاین/ پروین محمدی: شانزدهمین کنگره اپتومتری انجمن اپتومتری خراسان با حضور متخصصان و جراحان چشم، اپتومتریست‌ها و استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی، زاهدان و مشهد در هتل ثامن گشایش یافت.

 افزایش آب مروارید و کاهش سن ابتلا به خاطر اشعه مضر آفتاب

دکتر عباس عظیمی، استاد دانشگاه و دبیر علمی کنگره در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: اپتومتری به عنوان یک رشته مهم و اثرگذار در نظام سلامت کشور فعال بوده و هزاران اپتومتریست در سراسر میهن اسلامی مشغول انجام رسالت خود مبنی بر مراقبت‌های اولیه چشمی هستند.
وی هدف از برگزاری کنگره سالانه انجمن اپتومتری خراسان را افزایش سطح علمی و عملی اپتومتریست‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: به منظور ارتقای دانش و به روز رسانی اطلاعات علمی همکاران اپتومتریست، انجمن اپتومتری خراسان بزرگ هر ساله اقدام به برگزاری کنگره و دعوت از استادان رشته‌های مرتبط با سیستم بینایی نموده و تاکنون توانسته است افزون بر تبادل اطلاعات علمی و آموزش، ضمن خدمت اپتومتریست‌ها، با هماهنگی و مشارکت فعالان و نهادهای اپتومتری کشور از چالش‌های موجود عبور کرده و در راه اعتلای رشته اپتومتری و به روزرسانی دانش اپتومتری با استانداردهای کشوری و بین‌المللی گام بردارد و موفقیت‌های زیادی نیز کسب کند. دکتر عظیمی در پاسخ به خبرنگار ما که در کنگره شانزدهم چه موضوعاتی مورد بحث قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: با توجه به 29 مقاله انتخاب شده که به صورت 14 سخنرانی و 15 پوستر ارایه خواهد شد، موضوعات متعددی به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد، اما مهم‌ترین موضوعات که محور اصلی شانزدهمین کنگره است عبارتند از: مدیریت کلینیکی و استفاده از عینک‌های طبی و آفتابی استاندارد که ارتباط نزدیک با سلامت چشم افراد جامعه و بیماران دارد.
وی گفت: همچنین نحوه صحیح ارجاع در بیماری‌های سیستمیک با چشم، بهبود نسبی خشکی چشم از منظر طب پارسی، ساخت عینک طبی براساس استانداردهای علمی، نکات طلایی در اپتومتری، بررسی گسترش تنبلی چشم، مباحث مربوط به مدیریت مطب اپتومتری، عینک‌های آفتابی و ضرورت استفاده از نوع طبی و استاندارد آن و... به صورت سخنرانی ارایه خواهد شد.
رئیس انجمن اپتومتری خراسان خاطرنشان کرد: افزایش آب مروارید و پایین آمدن سن ابتلای آن به خاطر اشعه مضر نور آفتاب از جمله مباحثی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و اپتومتریست‌ها هنگام مراجعه بیماران به مطب‌ها در این خصوص توصیه‌های لازم را به آنان خواهند داشت افزون بر آن نقش تغذیه سالم در بهبود وضعیت سیستم بینایی از مباحث دیگری است که بر آن تأکید خواهد شد، زیرا ما تلاش می‌کنیم با توجه به نیازهای مردم در حوزه بینایی و سلامت چشم‌ها برنامه‌های مدونی را در دستورکار اپتومتریست‌ها قرار دهیم تا جامعه از سلامت بینایی بیشتری برخوردار باشد.
استاد اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: امسال چهار اختراع جامعه اپتومتری در نمایشگاه معرفی خواهد شد. که سه اختراع آن در مشهد صورت گرفته و مخترعان خراسانی و استان‌های فارس و اصفهان با معرفی اختراعات خود موجب خواهند شد برای خرید دستگاه‌های مورد نیاز، احتیاجی به خارج کردن ارز از کشور و خرید تجهیزات خارجی نداشته باشیم.
دکتر عظیمی اظهار امیدواری کرد، با خدمات اپتومتریست‌ها و تلاش فعالان حوزه اپتومتری و سلامت بینایی و نگاه مهربان‌تر مسؤولان روزی برسد که همه مردم و مسؤولان با ضرورت ارتقای رشته اپتومتری آشنا شده و این رشته مظلوم جایگاه واقعی خود را در نظام سلامت پیدا کند؛ زیرا اپتومتریست‌ها حافظان سلامت بینایی هستند و بی‌مهری و کم توجهی به این رشته مهم در سیستم سلامت به ضرر مردم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.