وزیر بهداشت : سیاست ما حمایت از صادرات دارو و اولویت ما گشایش راه آن است.

 سیاست ما حمایت از صادرات داروست 
به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حسن هاشمی در مراسم معرفی دستاوردهای صنعت دارویی کشور در مرکز رشد دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع خبرنگاران افزود: اگرصنعت دارویی کشور که حداقل حدود هزار میلیارد تومان نیاز به بازسازی و نوسازی دارد از سوی بانک ها حمایت شود، رقم صادرات به چند ده برابر افزایش خواهد یافت.
 
وی با اشاره به گذر از شرایط تحریم صنایع دارویی ادامه داد: اکنون شرایط جدید بازارهای وسیعی پیش روی صنعتگران دارویی کشور قرار دارد.  
 
وزیر بهداشت درخصوص مقررات حامی صنعت دارویی با اشاره به فعالیت شورای فناوری سلامت در دولت یازدهم افزود: کار این شورا سیاستگذاری و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و صادرات است بنابراین مقرراتی وضع کردیم که در قالب اجرای این مقررات از صنعت دارو و تجهیزات پزشکی حمایت می شود که یکی از مهمترین مصوبات آن قیمت گذاری است.
وزیر بهداشت در ادامه گفت: براساس این مصوبه  تعهد کردیم که اگر شرکت ها دارویی تولید کنند که مشابه بهترین برند خارجی از نظر کیفیت باشد 80 درصد قیمت را پیش خرید می کنیم و  دولت به شرکت هایی که در حوزه صادرات بیش از یک میلیون دلار فعال باشند امتیازات ویژه ای اعطا می کند.  
وی با اشاره به کاستی ها و کمبودهای دارو در آغاز فعالیتش افزود: سه سال پیش سهم تولید داروهای داخل نزدیک 60 درصد بود اما اکنون به 70 درصد یعنی چیزی حدود 10 درصد افزایش یافته و واردات دارو نیز از بیش از یک میلیارد دلار به 900 میلیون دلار کاهش یافته است. 
دکتر هاشمی با اشاره به روند روبه افزایش تولید دارو در کشور افزود: سهم تولید داخل دارو تا پایان برنامه ششم  باید 75 درصد باشد و هنوز این برنامه تمام نشده است؛ به عدد 71 درصد رسیده ایم بنابراین مطمئنا باید به عدد 75 درصد تا پایان دولت یازدهم برسیم.
وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم بصورت جدی در کاهش واردات دارو سرمایه گذاری  کنیم به کمک مجلس و دولت و مهمتر از آن بانک ها برای نوسازی صنعت داروسازی نیاز داریم. 
هاشمی تصریح کرد: بخشی از صنعت داروسازی کشور مربوط به چند دهه قبل است، بنابراین اگر بخواهد در بازارهای بین المللی رقابت کند حتما باید نوسازی و البته مشوق هایی در زمینه مالیات و صادرات گذاشته شود.
وزیر بهداشت یادآور شد: وامی که صندوق توسعه ملی می تواند به صنعتگران بدهد بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر آن خود صنعتگران باید مسیرهای صادرات را آموزش ببینند.
وی اضافه کرد : واقعیت این است که صنعت داروسازی کشور امروز به رغم اینکه فرصت های زیادی را دولت برای آنها فراهم کرده است، خود آن‌ها معترف هستند که دولت جلوتر از آن‌ها فضا برای صادرات ایجاد کرده است و باید حتما در این حوزه توانمند شوند و بدون تردید محصولات آنها از نظر کیفیت و حتما از نظر قیمت قابل رقابت است.  
دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه صادرات به تلاش دو طرف صنعتگران و دولت و مجلس نیاز دارد گفت: بازپرداخت این حوزه تضمین شده است و اگر تا دو هزار میلیارد تومان به صنایع دارویی کشور کمک شود،  صنعت دارویی جهش فوق العاده ای پیدا خواهد کرد البته دستگاه های حکومتی باید از مداخله در صنعت داروسازی - در آنجا که بخش خصوصی حاضر است سرمایه گذاری کند- پرهیز کنند.  
وی تصریح کرد: ورود دستگاه های دولتی به این حوزه به دلیل رانت های دولتی و حکومتی و حاکمیتی چه در سرمایه گذاری و چه در قانونگذاری مانع از رشد استعدادها خواهد شد بنابراین بهتر است همه دستگاه های دولتی در بخش هایی سرمایه گذاری کنند که در توان بخش خصوصی نیست. 
دکتر هاشمی گفت: روش اعتباربخشی جدید برای بیمارستان های کشور حداکثریک ماه آینده آغاز بکار خواهد کرد و اکنون طبق گزارش های رسیده  کار آزمایشی آن برای 20 بیمارستان آغاز شده است. 
هاشمی تاکید کرد: از آخر خرداد روش جدید سنجه های اعتباربخشی برای بیمارستان ها اعمال می شود؛  تعداد سنجه ها در روش جدید به یک دهم تعداد قبلی کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:این مرکز به عنوان مرکزی که در جهت کاهش واردات در کشور تلاش کرده است نزدیک  به 80 سال قدمت داشته و کارنامه بسیار موفقی دارد. 
هاشمی افزود: در طول دو سال و نیم گذشته هر دو ماه یک داروی جدید در وزارت بهداشت تولید کرده ایم که این به معنای اقتصاد مقاومتی - کاهش واردات،افزایش توانمندی کشور برای صادرات و کاهش وابستگی به محصولات خارجی است.
وی با اشاره به افتتاح اتاق تمیز برای تولید داروهای پپتیدی که قرار است در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد گفت: خوشبختانه متوسط سن افرادی که در مرکز رشد دارویی فعالیت داشته و نوآوری های خوبی داشتند کمتر از 30 سال است که این امر نشان می دهد هدفگذاری سازمان غذا و دارو کاملا درست و منطقی بوده و از استعدادهای درخشان ایرانی این حوزه در حد امکان استفاده کرده است و امیدواریم دولت کمک کند که استعدادها را کشف، پرورش و حفظ کنیم.  
مراسم معرفی دستاوردهای صنعت دارویی کشور در مرکز رشد دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با معرفی حدود 60 قلم دارو در طول سه سال گذشته و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور همراه بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.