قدس آنلاین،شهرکرد،آناهیتا موجودی؛ یگان حفاظت این اداره کل  به دلیل کم بودن تعداد نیروها، نیازمند حمایت از طرف مردم و اعضای انجمن های میراث فرهنگی به عنوان حافظان اصلی میراث فرهنگی می باشد.

از ابتدای سال تا کنون ۴۰ متخلف میراث فرهنگی دستگیر شدند

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به مناسبت هفته صنایع دستی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان از دستگیری 40 متخلف در حوزه میراث فرهنگی از ابتدای سالجاری تا کنون خبرداد و اظهار داشت : اعضاء هشت باند حفاری غیرمجاز در استان شناسایی و دستگیر شدند که از آنان یکصد قطعه اشیاء تاریخی و هشت دستگاه گنج یاب کشف و ضبط شد.

بهمن عسگری سوادجانی با بیان اینکه حفظ و حراست از آثار و اشیاء تاریخی را یک وظیفه همگانی باید دانست گفت: یگان حفاظت این اداره کل  به دلیل کم بودن تعداد نیروها، نیازمند حمایت از طرف مردم و اعضای انجمن های میراث فرهنگی به عنوان حافظان اصلی میراث فرهنگی می باشد.

عسگری سوادجانی با اشاره به اینکه تا کنون نزدیک به 700 اثر تاریخی در استان به ثبت ملی رسیده افزود : ماموران یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به طور مستمر در این اماکن گشت زنی می کنند.

وی با تاکید بر برخورد قانونی با متخلفان در حوزه تخریب آثار تاریخی از دستگیری عوامل تخریب بقعه تاریخی امامزاده حمزه علی بلداجی و تندیس سردار اسعد بختیاری خبرداد وگفت: پرونده این متخلفان در محاکم قضایی درحال رسیدگی است.

بهمن عسگری سوادجانی اظهار داشت: در تخریب مجسمه سردار اسعد بختیاری علاوه بر تشویش اذهان عمومی، 300 میلیون ریال خسارت به این اداره کل وارد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری چهارمحال وبختیاری درخصوص قابلیت های گردشگری استان از وجود 94 مجموعه رفاهی و تفریحی بین راهی فعال در استان خبر داد و افزود :  از این تعداد 34 مجموعه در دوسال گذشته ایجاد شده است.

 

سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

عسگری سوادجانی از پرداخت تسهیلات 150 میلیون ریالی با سود چهار درصد برای راه‌اندازی خانه های مسافر در مناطق مختلف شهری و روستایی استان به منظور جذب گردشگر و رفاه حال مسافران و گردشگران اشاره کرد و گفت: به متقاضیان احداث دهکده و مجتمع های گردشگری نیز هفت درصد یارانه تسهیلاتی پرداخت می شود و همچنین 9 مورد جانمایی برای ساخت مجموعه های رفاهی در نظر گرفته شده است که علاقمندان به سرمایه گذاری می توانند جهت ساخت مجموعه به این اداره کل ،مراجعه نمایند.

وی در ادامه از پیش بینی زمین رایگان و تسهیلات برای ایجاد هشت مجموعه بین راهی خبرداد. و اذعان داشت : سال گذشته 60 میلیارد ریال اعتبار ملی به حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان اختصاص یافته و بدهی های معوقه از سال های قبل از مشکلات این اداره کل به شمار می روند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی این اداره کل  اداره کل گفت : برای تجهیز کارگاه‌ها، تسهیلات بلند مدت تا سقف یک میلیارد ریال در اختیار صنعتگران استان قرار می‌گیرد.

مهرداد رئیسی با بیان اینکه برای حمایت از صنعتگران، آموزش و مشاوره رایگان نیز به این قشر ارائه می شود گفت: سال گذشته 25 میلیارد ریال تسهیلات با بهره کم به صنعتگران استان پرداخت شد که در این حوزه زمینه اشتغال 480 نفر فراهم شد.
رییسی افزود :  در سال گذشته یک‌ میلیون دلار صادرات صنایع دستی به کشورهای حوزه خلیخ فارس، آلمان، آمریکا و کانادا انجام شده که 145هزار دلار آن مربوط به صادارت نمد بوده است.

وی راه‌اندازی کارگاه تولید نمد در بهرام‌آباد، تبدیل حمام قدیمی باباحیدر به سفره‌خانه سنتی و ایجاد مجتمع خاتم در روستای شیخ‌شبان را سه پروژه مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت : 16 تا 22 خردادماه به عنوان هفته صنایع دستی نامگذاری شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.