یک اقتصاددان گفت: تغییرات نرخ ارز هیچ دلیل علمی ندارد. وقتی در کشور ما حدود ۸۰ درصد درآمد ارزی دست چند بنگاه صادرکننده انحصاری بزرگ می آید و تقاضای ارزی نیز تحت سلطه وارد کنندگان انحصاری است. فاصله طبقاتی درآمد و ثروت وجود دارد،پس بازار آزاد نیست.

شیخی در گفت و گو با قدس: بانک مرکزی پرچم سفید را بالا برده و چوب تعیین قیمت سفته بازان را می خورد

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار  قدس گفت: تغییرات نرخ ارز هیچگونه دلیل علمی اقتصادی ندارد. بلکه قیمت در ید قدرت سلطه گران بازار ارز است. اصولاً بازار آزادی وجود ندارد. چرا؟ چون بازار آزاد به زبان ساده بازاری است که تمام آحاد شرکت کننده در بازار درآمد، ثروت، قدرت اقتصادی، و توانایی تاثیر گذاری مساوی در بازار دارند. در دنیا چنین چیزی نیست.

این استاد دانشگاه افزود:  وقتی در کشور ما حدود ۸۰ درصد درآمد ارزی دست چند بنگاه صادرکننده انحصاری بزرگ (مثل پتروشیمی ها، پالایشگاهها و فولادی ها و...) می آید و تقاضای ارزی نیز تحت سلطه وارد کنندگان انحصاری است. فاصله طبقاتی درآمد و ثروت وجود دارد،پس بازار آزاد نیست.

این عضو هیات علمی تصریح کرد: در این ۴۵ سال بانک مرکزی کلاه گشادی سر خود گذارده و اخیراً جولانگاه نیمه رسمی بنام مرکز مبادلات طلا و ارز ایجاد کرد و بازار کذایی نیمایی سابق را نیز بی اعتبار کرد. عملاً پرچم سفید را بالا برده و تاکنون چوب تعیین قیمت توسط سفته بازان و دلالان و انحصار گران بازار را خورده و خورده ایم.

شیخی معتقد است: با پول ملی بی پشتوانه(غیر پایه طلا) بازی و در عمل با مال و قدرت خرید مردم و دولت بازی می کنند. هرگونه حادثه می تواند بهانه و مستمسک آنها برای تغییر قیمت باشد. لذا خود دولت رئیسی چوب این" نظریه غلط رئیس بانک مرکزی یعنی تعیین نرخ ارز توسط بازار آزاد" را نیز خورد و به رغم خدمات بی نظیر عمرانی، که تا ۵۰ درصد آتش شتاب تورم را خاموش کرد ولی از ناحیه بازار پولی و ارزی ضربه خورد.

این اقتصاددان تاکید کرد: باید به سمت بازار تثبیت و تعیین نرخ ارز توسط بانک مرکزی بر اساس شاخص برابری قدرت خرید و تعریف پول پایه طلای ریال برویم و حرکت را نیز با یک روند ماه به ماه با کاهش نرخ ارز دنبال و همزمان، مثل مبادلات بی دلار با روسیه، به دنبال بین المللی کردن ریال خودمان برویم. پیمان سپاری ارزی اجباری شود و سفته بازی و تخلف ها جرم شناخته شوند و از فرار مالیاتی با یک سامانه یکپارچه پایش تراکنش های پولی جلو گیری کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.