قدس آنلاین/ زهره محمدی: از آنجا که خراسان شمالی قطب کشاورزی است و در حال حاضر فصل برداشت میوه در این استان آغاز شده، میدان میوه و تره بار بجنورد با بیش از ۳۰ سال قدمت همچنان بامشکلات بهداشتی و کم توجهی فعالان و کسبه میدان و رهاسازی زباله‌ها در این مکان مواجه است، به گونه ای که در چند ماه اخیربا توجه به اعتراض‌های شدید مردم، سازمان محیط زیست، تعزیرات حکومتی و بهداشت از این مکان بازدید کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت این منطقه شده اند.

  وضعیت نابسامان بهداشت در میدان میوه و تره بار بجنورد

یکی از مراجعه کنندگان به میدان میوه و تره بار بجنورد می‌گوید: در گوشه و کنار میدان علاوه بر وجود خار و خاشاک، زباله هایی به مقدار زیاد مانند کارتن، پوشال، کاغذ روزنامه، پلاستیک، جعبه و میوه‌های فرسوده پراکنده است که وضعیت نامطلوبی را ایجاد کرده است.
 فیروزه می‌افزاید: غرفه‌های این میدان نیز وضعیت مناسبی ندارند و برای مرمت و زیباسازی ساختمان غرفه ها طی 30 سال اخیر کمترین اقدامی صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه وضعیت بهداشتی میدان میوه و تره‌بار بجنورد نگران کننده است، اظهار می‌دارد: میدان میوه و تره‌بار بجنورد فاقد حداقل امکانات بهداشتی است.
یکی دیگر از مراجعه کنندگان به میدان بار بجنورد خاطرنشان می‌کند: کشاورزان چندین ساعت برای فروش محصول خود در میدان حضور دارند، اما متأسفانه محلی برای استراحت کوتاه مدت آنان وجود ندارد.
طاهری از نبود انبار و سردخانه در این مراکز نیز گلایه و تصریح می‌کند: برخی مواقع به علت نبود محلی برای نگهداری موقت، میوه‌ها و سبزی‌ها فرسوده و خراب می‌شود.
وی از مسؤولان خواستار ساماندهی میدان میوه و تره‌بار شده و اظهار می‌کند: متاسفانه این میدان به صورت سنتی فعالیت می‌کند و نظارت دقیقی وجود ندارد.
وی می‌افزاید: کودکان و نوجوانان نیازمند اطراف میدان بار میوه‌های پلاسیده‌ای که اطراف میدان پراکنده و انباشت شده اند، جمع آوری می‌کنند.
رئیس شورای شهربجنورد هم می‌گوید: با توجه به بازدید انجام شده  از سوی برخی سازمان‌ها و نهادها همچون محیط زیست، تعزیرات و بهداشت از میدان بار(میدان میوه و تره بار بجنورد)، اعتراضات شدیدی نسبت به وضعیت بهداشتی این مکان ابراز شده است.
افشین فر می‌افزاید: به همین دلیل شهرداری لایحه‌ای برای ساماندهی این مکان به شورا ارسال کرده است که از محل درآمدهای میدان بار، وضعیت بهداشتی این محل سامان داده شود.
وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر بجنورد به دلیل ساماندهی وضعیت میدان بار بجنورد، دریافت ورودی از خودروهای حامل بار را تصویب کرده، اظهار می‌دارد: بر اساس این لایحه از خودروهای نیسان حامل بار مبلغ هزار تومان، از خاور دو هزار تومان، از کامیون 10 تن پنج هزار تومان، از کامیون 10 چرخ هفت هزار تومان و از تریلر 10 هزار تومان دریافت شود.
وی با اشاره به اینکه این لایحه دارای دو تبصره است، خاطرنشان می‌کند: درآمد حاصل از آن جهت بهسازی میدان بار استفاده شود و این مصوبه فقط برای میدان‌های بار شهرداری قابلیت اجرا دارد.
معاون اجرایی شهرداری منطقه دو بجنورد نیز می‌گوید: پس از بازدید برخی دستگاه‌های متولی از وضعیت بهداشتی میدان میوه و تره بار بجنورد با توجه به مشکلات بهداشتی که وجود داشت، مدیریت این مکان از اتحادیه گرفته  و به شهرداری سپرده شد.
وی خاطر نشان می‌کند: قسمتی از این محوطه که خاکی بود و موجب آلودگی محیط می‌شد نیز آسفالت و خط کشی انجام شد تا رفت و آمد خودروها تسهیل شود.
وی یادآور می‌شود: هم اکنون 5 نیروی ثابت در این مکان مستقر هستند که یک نیرو بر بحث بهداشتی این مکان نظارت دارد.
وی تصریح می‌کند: به غرفه‌هایی که مسایل بهداشتی را رعایت نمی کردند نیز اخطار پلمب داده‌ایم که در حال حاضر برای رفع مشکلات غرفه‌هایشان مهلت گرفته‌اند.
وی می‌افزاید: تا یک ماه آینده تمام خط کشی‌های این مکان انجام می‌شود که با این اقدام مشکلات بهداشتی کمتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.