دبیرکل سازمان ملل در پیامی به نشست معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای گفت: این معاهده باید بدون تاخیر اجرا شود و چنین اجلاسی باید دعوت به عمل‌گرایی باشد.

کشورهایی که سی.تی.بی.تی را تصویب نکردند منتظر اقدام دیگر کشورها نباشند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در پیامی به نشست معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای گفت: هشت کشوری که معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای را تصویب نکرده‌اند (پیوست 2) نباید منتظر اقدام دیگر کشورها باشند، هر یک از این هشت کشور می‌توانند و باید صف‌شکن باشند. تصویب این معاهده از سوی هر یک از این کشورها دیگران را تشویق خواهد کرد تا از این اقدام پیروی کنند و دارای دیگر مزایا برای دستور کار خلع سلاح وسیع‌تر و منع گسترش است.

در ادامه این پیام آمده است: بیش از 20 کشور خارج از پیوست 2 (کشورهایی که معاهده را تصویب نکرده‌اند) هنوز این معاهده را امضا یا تصویب نکرده‌اند. برای بسیاری از این کشورها عدم امضا یا تصویب به این دلیل نیست که تمایلی برای این کار ندارند بلکه عمدتا به این دلیل است که این کشورها قادر به انجام آن نیستند. سازمان ملل آماده کمک‌رسانی است. با مشارکت سازمان معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای ما برای کمک به کشورها تلاش‌هایمان را بیش‌تر و روش‌هایمان را اصلاح می‌کنیم و هم‌چنین رویکرد هدفمندتری را از جمله در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به کار می‌بندیم.

در ادامه پیام بان کی مون که توسط کیم وون سو معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده عالی امور خلع سلاح هسته‌ای ارائه شد، آمده است: این کشورها نیز نباید منتظر اقدام دیگر کشورها باشند. از آنها می‌خواهم که هر اقدامی که می‌توانند برای پیوستن به این معاهده انجام دهند را به کار گیرند.

دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: من می‌خواهم از فعالیت بی‌نظیر سازمان معاهده منع آزمایش هسته‌ای قدردانی کنم. با وجود این‌که این معاهده اجرایی نشده اما این سازمان به طور موثری به عنوان موسسه‌ای مفید فعالیت می‌کند.

بان کی مون با اشاره به آزمایش هسته‌ای کره شمالی گفت: در قرن کنونی تابوی هسته‌ای تنها توسط یک کشور شکسته شد. با این حال یک کشور هم بسیار زیاد است. نقش سازمان معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای در کشف و راستی‌آزمایی این نقض عهد سودمند بود. این سازمان ارزش خود را در زمینه ضرورت فعالیت بر حفظ امنیت جهانی یبش‌تر نمایش داد.

در پایان این پیام آمده است: سازمان ملل به همکاری کامل با سازمان معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای ادامه خواهد داد. من از این فرصت استفاده می‌کنم تا بار دیگر تعهد شخصی خود را به جهانی‌سازی و اجرای کامل معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای ابراز کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.