قدس آنلاین-شهرکرد، هومن نجاتی:  تعداد ۲۰ قلم شی با استفاده از مواد و تجهیزات مورد نیاز از دی ماه سال گذشته تا کنون مرمت شده است.

نمایش  اشیاء تاریخی مرمت شده در موزه های استان 

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از نمایش اشیاء تاریخی مرمت شده در موزه های استان پس اتمام مراحل مرمتی در موزه های مرتبط باتوجه به کاربری اشیاء و آثار تاریخی خبر داد و اظهار داشت : اشیاء بدست آمده از حفاران غیرمجاز یا اکتشافات علمی کشف و ضبط گردیده اند.

مصطفی هادیپور با بیان اینکه این آثار دارای ارزش تاریخی ـ فرهنگی پس از مطالعات باستان شناختی می باشد گفت : تعیین قدمت و ارزش تاریخی توسط کارشناساس خبره به منظور مرمت در کارگاه مرمت اشیاء با بکارگیری فناوری‌های نوین و با استناد به گذشته تاریخی آثار مورد مرمت قرار گرفتند.

وی از فعال شدن کارگاه مرمت اشیاء تاریخی در استان اشاره کرد و گفت : تعداد 20 قلم شی با استفاده از مواد و تجهیزات مورد نیاز از دی ماه سال گذشته تا کنون مرمت شده است.

هادیپور غالب این اشیاء را شامل ظروف سفالی و فلزی که مربوط به دوره های تاریخی و اسلامی هستند دانست و افزود : مرمت این اشیاء شامل پاکسازی آثار، شستشو و نمک زدایی، برداشتن رسوبات سطحی و محصولات خوردگی فعال حاصل از انفعالات فیزیکی و شیمیایی است به نحوی که بر ماهیت و شکل اثر خدشه ای وارد نشود.

وی اذعان داشت : پس از انجام تمامی مراحل مرمت مرحله نهایی یعنی استحکام بخشی برای حفاظت از اثر انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.