قدس ‌آنلاین - ایلام – محمد غلام نیا - وحیدصدر: دوستت نداریم ای مهمان ناخوانده، دست از سر ما بردار، کسی اینجا دوست دار تو نیست و درِ هیچ خانه ای بر روی تو باز نمی شود فقط برو!

خفگی ایلام از غبار تبعیض!

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، عصر پنج شنبه به ناگاه آمد و تا جمعه لنگر انداخت، نفس ها را به شماره انداخت و نفس کشیدن را سخت و دشوار نمود، بی سرو صدا و بی دعوت و به یکباره آسمان ایلام را تیره و تار کرد.

صحبت از گردوغباری است که آخر هفته، مردم ایلام را در خانه های خود میخکوب کرد و استان ایلام در زیر لایه ای از گردوغبار مدفون گردید، اما خفه کننده تر از این گردوغبار غلیظ، تبعیض رسانه ملی در پوشش خبر ورود این مهمان ناخوانده به غرب و جنوب غرب کشور بود، جایی که نامی از تمامی استان های نوار غربی و جنوب غربی کشور به میان آمد و از ایلام هیچ خبری نشد!

در حالی که ایلام نیز همچون خوزستان و کرمانشاه همواره کانون اصلی بارش ریزگردهاست، متأسفانه نه مسئولان ارشد کشوری و نه رسانه ملی به این موضوع توجه چندانی ندارند و همیشه خوزستان، کرمانشاه و دیگر استان ها را مدنظر قرارداده و در بخش های مختلف خبری، به بروز این پدیده در استان ایلام توجهی نشد و در کنار محرومیت های متعدد زیرساختی، در رسانه ملی نیز محروم شده ایم و گلایه مردم ایلام از صدا و سیما نیز بیش از پیش شده است.

این در حالی است که مسئولان اعلام کرده اند که کاری از دستشان بر نخواهد آمد و یکی از مسئولان استانی پیشنهاد داده بود که مردم در خانه ها بمانند و درب و پنجره ها را برای مقابله با ورود ریزگردها ببندند! که بیان چنین سخنانی بیش از پیش مردم استان را آزرده خاطر کرده است.

همین سخنان بیان کننده این است که مسئولین خبر از حال مردم ندارند! چرا که این داعیه داران خدمت به خلق خدا! خود چه در محل کار و چه در منازل شخصی خبر ندارند که کولر آبی بر خلاف کولر گازی فیلتر هوا ندارد! و ریزگردها را کامل به داخل خانه ها می کشاند و در این ایام داخل و خارج خانه بر خلاف ادارات و منازل مسئولان عزیز هیچ تفاوتی ندارد!!!

علاوه بر این دردها و گلایه ها، ایلام که پیش از این در زمره استان های پربارش کشور بود، در یک دهه اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی، شرایط بد آب و هوایی را تجربه می کند، فیش های نجومی و سر به فلک کشیده «قبوض برق» فکر نصب کولرهای گازی را از سر مردم پرانده و به همین کولرهای آبی بسنده می کنند چرا که اکنون دیگر یارانه یک خانوار جوابگوی یک قبض آب، برق، گاز و ... را نمی دهد و ایلام اکنون «ایستاده در غبار» در حال جان دادن است.

از قدیم هم گفته اند که «سواره از حال و احوال پیاده بی خبر است» و این ضرب المثل در این خصوص نیز صدق می کند و مسئولانی که درب و پنجره های محل کار و خانه هایشان دوجداره و چند جداره است و کولرهای فیلتر دار هوای اتاقهایشان را مطبوع و مطلوب می سازد، چه می دانند که مردم عادی در این گردوغبار به چه زحمتی در کنج خانه نفس می کشند و ریه هایشان از «گردوخاک تازه» کشورهای دوست و همسایه پر شده است!!!

غلظت گردوغبار در برخی نقاط ایلام 18 برابر حد مجاز!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام در این خصوص با بیان اینکه با وقوع طوفان در شمالغرب کشور عراق و جنوب شرق کشور سوریه در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته، توده عظیم گرد وغبار بر روی آن مناطق شکل گرفت و پس از چند ساعت در بعدازظهر روز پنجشنبه به استان ایلام رسید، اظهارداشت: با پایش ایستگاه های سنجش ذرات استان، میزان غلظت ذرات در ساعت 15 روز پنج شنبه در شهر مهران به 2796 میکروگرم در متر مکعب (18برابر) حدمجاز رسید که پس از آن تمامی شهرستان های استان تحت تأثیر این پدیده قرار گرفتند.

مازیار سلیمان نژاد با اشاره به اینکه با ورود این پدیده به شهرستان های استان، میزان غلظت ذرات در شهرستان های ایلام، ایوان 12برابر و دهلران به 17برابر حد مجاز رسید، افزود: پدیده مذکور در دو مرحله به طور متناوب وارد استان گردید که حداکثر میزان ثبت شده در استان در بعداز ظهر روز پنج شنبه و مرحله بعدی از روز جمعه وارد استان گردید و تا ساعت 22 همان شب ادامه داشت، که پس از آن با عبور توده گردو غبار ، هوای استان در وضعیت عادی (سالم) قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام تصریح کرد: توده مذکور از کانونی در شمالغرب عراق و جنوب شرق سوریه منشأ گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.