قدس آنلاین/ سید محمد امامپور: همه ساله در آستانه فرا‌رسیدن نیمه ماه مبارک رمضان، سالروز میلاد باسعادت حضرت امام حسن‌مجتبی(ع)، همزمان با سراسر کشور «جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد» در مشهد برگزار می‌شود.

۷ماه زندان بخاطر ۹ میلیون نفقه

بر‌اساس اعلام ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان ‌رضوی، در حال‌حاضر ۶١٢ زندانی جرایم غیرعمد در استان داریم که ۶٠۵‌نفر آن مرد و ٧‌نفر زن هستند، زندانیانی که چشم‌انتظار برگزاری جشن گلریزان و جمع‌آوری کمک خیران برای رهایی خود از بند زندان هستند، زندانیانی که ماه‌ها و سال‌ها به دلیل جرایم غیر‌عمد مالی به‌دور از جمع کانون گرم خانواده مانده‌اند.

در آستانه برگزاری این جشن به سراغ یکی از زندانیان جرایم غیرعمد در زندان مرکزی مشهد رفتیم و پای درددل و مشکلات این زندانی بی‌گناه جرایم غیرعمد که در زندان مرکزی مشهد در حبس به‌سر می‌برد نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

رشید رخشانی 47 ساله که خود را بنا معرفی می‌کند می‌گوید: مدت 7 ماه است که به دلیل عدم توان مالی در پرداخت نفقه 9 میلیون تومانی همسر دوم خود در زندان هستم.

وی افزود: من 5 فرزند از دو همسر دارم که 2 پسر از همسر اول است که از هم جدا شده‌ایم و 3 دختر هم از همسر دوم دارم که این مشکلات را برایم درست کرده و از زمان حبس فرزندانم را هم ندیدم و نگران وضعیت آن‌ها هستم. 3 دخترم با مادرشان زندگی می‌کنند و پسر بزرگترم هم ازدواج کرده و زندگی مستقلی دارد و یک فرزند هم دارد، اما از پسر کوچکترم بی‌اطلاع هستم.

این زندانی جرایم غیرعمد معتقد است که حبس کشیدن در زندان به‌ویژه برای افراد بی‌گناه بسیار سخت است و می‌گوید: هیچکس را ندارم که پیگیر کارهایم باشد و از مردم درخواست دارم تا برای آزادیمان کمک کنند.

رخشانی تصریح کرد: شکایت مطرح شده علیه من از سوی همسر دومم بود و همسر اول در زمان طلاق رضایت داده بود. ازدواج دوم یک ازدواج فامیلی بود و همسرم دختر عمه ام است، اما در ازدواج اول من و همسر سابقم غریبه بودیم و نسبت فامیلی نداشتیم، ولی او درکش از فامیل بیشتر بود و اینگونه مشکلات را برایم ایجاد نکرد.

وی دلیل جدایی از همسر اولش را دخالت اطرافیان اعلام کرد و گفت: در زندگی با همسر اول خود هیچگونه مشکلی نداشتم و دخالت اطرافیان سبب جدایی مان شد و همان کسانی که عامل جدایی‌ام در ازدواج اولم بودند، واسطه ازدواج دومم شدند و گزینه مدنظرشان هم این مشکلات را برایم ایجاد کرد.

این زندانی از اتهام‌های دروغی که به او نسبت داده‌اند می‌گوید: همسر دومم به من تهمت معتادی زده، در صورتیکه هرگز اهل مواد مخدر نبوده و نیستم و حتی لب به سیگار هم نزدم و بابت این ادعای کذب شاکی هستم و از مسؤولان درخواست رسیدگی دارم، حتی حاضرم آزمایش هم بدهم تا پاکی‌ام ثابت شود.

وی افزود: پدر من دایی زنم می‌شود، اما در زمان فوت پدرم حاضر به دادن یک رضایت کوتاه‌مدت نشد تا در مراسم تشییع، تدفین و ترحیم پدر مرحومم حاضر شوم؛ حتی برای آزادی از زندان دنبال وکیل هم بودم اما به دلیل هزینه‌های بالا نتوانستم وکیل بگیرم و این موضوع را هم به قاضی پرونده‌ام گفتم .

زندانی جرایم غیرعمد مهریه و نفقه را حق زن دانست و گفت: درعین حال از این دو مورد نباید به عنوان ابزاری برای تحمیل فشار علیه مرد استفاده شود. مسؤولان همیشه اعلام می‌کنند که جنسیت افراد در تصمیم‌گیری‌ها دخیل نیست و تنها عدالت اجرا می‌شود، اما می‌بینیم که برخی اوقات مظلوم نمایی و زن سالاری مؤثرترند و پیش می‌آید در جایی که حتی زن مقصر است بازهم علیه مرد حکم صادرشود.

رخشانی بیان کرد: در این ماه مبارک از خیران نیک‌اندیش درخواست داریم تا به یاریمان بیایند و امیدواریم که اجر این کار پسندیده را از ایزد منان بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.