قدس آنلاین/ طیبه مروت: نمایندگان مردم در بهارستان روز گذشته در صحن علنی مجلس به ریاست علی لاریجانی گرد هم آمدند تا شنونده گزارش نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، درخصوص برنامه ششم توسعه و علوی، وزیر اطلاعات، درباره امنیت کشورو اقتصاد مقاومتی باشند.

 مجلس سلب تابعیت «شیخ عیسی قاسم»  را محکوم کرد


 به گزارش «قدس»، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود به موضوع سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم واکنش نشان داد و گفت: لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم نشانه نفس‌های آخر آل‌خلیفه است.

  امنیت کشور، اولویت مجلس  
علی لاریجانی با بیان اینکه حاکمان بحرین باید از سرنوشت شاه ایران درس بگیرند، افزود: این اقدام رژیم بحرین یادآور یاوه‌گویی‎های شاه نگون‌بخت ایران است که می‌گفت: هرکه وارد حزب رستاخیز نشود باید از تابعیت ایران خارج شود و همین درشت‌گویی‌ها، سلطنت او را واژگون کرد. سلطنت آل‌خلیفه نیز باید به این سابقه تاریخی به‎دقت بنگرد و در نظر داشته باشد که آنها یک‎هزارم شاه ایران عِدّه و عُدّه ندارند.
وی تأکید کرد: این اقدام حاکمان بحرین می‎تواند بحران سیاسی داخلی ایجاد کند. نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اقدامات ضد انسانی دولت بحرین در قبال آزادی‎خواهان، ابراز کرد: اقدامات زنجیره‌ای دولت بحرین در سرکوب مردم و دستبرد به اموال آنان نشانه غیردموکراتیک‎بودن رفتارهای این حکومت است.
لاریجانی با اشاره به تسلط آمریکا و انگلیس بر رفتارهای سیاسی حاکمان بحرین، اظهار داشت: آمریکا و انگلیس امروز در آزمون دیگری قرار گرفتند که در مقابل ادعاهای خود در زمینه حقوق بشر، این رفتار بدوی را چگونه توجیه می‌کنند.  
وی افزود: مگر مردم بحرین چه می‌خواهند که با خشونت و لغو تابعیت با آنها برخورد می‎شود؟ حرف مردم بحرین یک امر روشن و ساده است که همه در انتخابات با رأی مساوی شرکت کنند. آیا این توقع زیادی است که چند سال آنها را در ارتباط با این ماجرا به خاک و خون کشیده‌اند؟
رئیس مجلس تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی این اقدام ناشیانه آل‌خلیفه را محکوم می‌کند و به حاکمان بحرین هشدار می‌دهد که این اهانت به ساحت آیت‌الله مجاهد شیخ عیسی قاسم، ماجراجویی گستاخانه است و تمام امیدها در وصول به راه‌حل مسالمت‌آمیز را از بین می‌برد و مردم زجرکشیده و محروم از حقوق اولیه خود را به عصیان وا می‌دارد.
لاریجانی در ادامه، با تبریک پیروزی مردم عراق در فلوجه اظهار کرد: فتح فلوجه یک حادثه مهم بود. زیرا دژ تروریست‌ها از دست آنها خارج شد. رئیس مجلس در ادامه، ضمن تشکر از تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان(ع) در وزارت اطلاعات در خنثی‎کردن توطئه‌های اخیر تروریست‌ها، گفت: مجلس امنیت ملت را در اولویت کار خود قرار داده است و از اقدامات وزارت اطلاعات در ایجاد امنیت پایدار پشتیبانی خواهد کرد.

  تورم سالانه کشور تک‎رقمی شد
پس از نطق لاریجانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی برای ارایه گزارشی درباره‌ برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی پشت تریبون رفت.
محمدباقر نوبخت سخنان خود را با خبری خوش برای نمایندگان آغاز کرد. او از تک‎رقمی شدن نرخ تورم سالانه خبر داد و گفت: در آخرین ساعات دیروز (دوشنبه)، مرکز آمار ایران خبر خوبی را منتشر کرد که برای نخستین بار بعد از سال‌ها، تورم سالانه ما یک‎رقمی شده است. من به خاطر این موفقیتی که در اقتصاد ایران حاصل شده خدا را شاکر هستم و از همکارانم در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تشکر می‌کنم.
وی افزود: بر اساس این گزارش، تورم نقطه به نقطه یعنی خرداد 95 نسبت به خرداد 94 از 8/6 درصد در اردیبهشت به 1/6 درصد تقلیل پیدا کرده و تورم سالانه نیز از 2/10 دهم درصد در اردیبهشت به 5/9 درصد در خرداد کاهش یافت. سخنگوی دولت این اتفاق را موفقیتی بزرگ خواند و افزود: این موفقیت گویای آهنگ کاهنده نرخ تورم است؛ نرخی که طی سه سال گذشته نیز مرتباً در حال کاهش بود. نوبخت تأکید کرد: برای آنکه اغنیا غنی‌تر و فقرا فقیرتر نشوند، باید نرخ تورم را تقلیل دهیم.  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه کشور10 برنامه میان‌مدت را تجربه کرده است، اظهارداشت: ما در برنامه ششم به دنبال آن هستیم که برنامه‌ای جامع در مباحث مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تقدیم کنیم تا طی سال‌های 95 تا 99 تحقق یابد.
وی در تشریح بندهای مختلف برنامه ششم توسعه یادآور شد: برخی مسایل مانند آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد که اگر به آنها رسیدگی نشود، با بحران مواجه می‎شویم.  نوبخت دستیابی به رشد 8 درصدی را هدف دولت عنوان کرد و ادامه داد: برای رسیدن به این نقطه، نیازمند 724 هزار میلیارد تومان منابع در برنامه ششم هستیم.  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی با اشاره به اینکه ما از یک رشد اقتصادی صِرف استقبال نمی‌کنیم، ادامه داد: رشد اقتصادیِ همراه با عدالت اجتماعی برای دولت و مجلس قابل قبول است.
نوبخت درباره لایحه احکام دایمی نیز افزود: بنا به خواست مجلس و استقبال دولت، همه احکامی که سال‌های گذشته در برنامه تکرار می‌شد را یکجا تحت عنوان لایحه احکام دایمی به مجلس تقدیم کردیم که تصویب شد و در رفت و برگشت شورای نگهبان قرار دارد.
معاون رئیس جمهور، با تأکید بر اینکه رشد 8 درصد سالانه که توسط رهبری ابلاغ شده برای همگان لازم‌الاجراست، از افزایش26/1 درصدی جمعیت ایران طی برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: با رشد بهره‎وری، رتبه 118 ایران در کسب و کار نیز به 70 تقلیل پیدا می‌کند. سخنگوی دولت در ادامه، از شرایط پسابرجامی برای رشد اقتصادی سخن گفت و افزود: از 27 دی‌ماه تا امروز، 41 طرح با بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در استان‎های مختلف صورت گرفته است. یکی از ویژگی‌های شرایط پسابرجام این بود که انحصاری که برخی کشورهای جهان به ما تحمیل می‌کردند را شکستیم و حالا مقامات کشورهای دیگر به ایران می‌آیند که با ما قراردادهای رسمی منعقد کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پایان سخنان خود، اصلاح نظام بانکی با توجه به نرخ سود بالا و مشکلات نظام بانکی، کمبود تقاضا از سوی دولت و مردم برای کالا و نیز، کاهش سرمایه‌گذاری را از چالش‌های پیش‎روی برنامه سوم دانست و تأکید کرد که برای این چالش‌ها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

 تأکید مجلس بر تقدیم دوباره لایحه ششم
پس از ارایه گزارش توسط نوبخت، رئیس مجلس سؤال یکی از نمایندگان از نوبخت درباره زمان ارایه لایحه برنامه ششم و اصلاحیه آن به مجلس را مطرح کرد که نوبخت پاسخ داد: این لایحه تقدیم به مجلس شده است و ویرایش متفاوتی را که دربردارنده اصلاحات مدّ نظر نمایندگان است، اعمال می‌کنیم و در آینده بسیار نزدیک مجدداً تقدیم مجلس می‌شود. لاریجانی در پاسخ به نوبخت اظهار داشت: چون مجلس عوض شده و کمیسیون‎های مجلس نیز شکل گرفته، تمام لوایح دولت رسماً باید تقدیم شود و لایحه برنامه ششم نیز تاکنون تقدیم مجلس جدید نشده است. نوبخت نیز در نهایت اعلام کرد: هیأت وزیران مجدداً همه لوایح قبلی را تصویب کرده و فکر می‌کنم در فرآیند ارایه به مجلس از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری قرار دارد.

 اعتراض به سکوت در برابر حقوق‏های نجومی   
یکی از بحث‎های مهم صحن مجلس اعتراض نمایندگان به حقوق‎های نجومی بود که پس از سخنان نوبخت مطرح شد.
نماینده مردم رشت در مجلس با طرح این مسأله که دیوان محاسبات و سازمان بازرسی موضوع حقوق‌های نجومی را پیگیری کنند، گفت: اعتماد مردم به نظام، یک سرمایه اجتماعی است و نظام با همین سرمایه اجتماعی باقی مانده است. به همین دلیل نباید بگذاریم این سرمایه دچار مشکل شود.
جبارکوچکی‌نژاد حقوق‌های میلیونی مدیران را عاملی برای واردآمدن آسیب به سرمایه‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: ما در مجلس هشتم بحث 3 هزارمیلیارد را داشتیم که در همان زمان وزیر را استیضاح کردیم. اما امروز مجلس در قبال حقوق‌های میلیونی سکوت کرده است. نماینده مبارکه نیز با طرح مسأله فیش‎های حقوقی نجومی، خواستار برخورد قاطع با مدیران متخلف شد و گفت: برخورد قاطع با مدیران متخلف در این موضوع حرمت مدیران پاک‌دست را حفظ می‌کند
زهرا سعیدی افزود: جا داشت که در گزارش رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مطرح شود که برای اینکه اغنیا غنی‌تر و فقرا فقیرتر نشوند، چه تمهیداتی در نظر گرفته‌اند؟

 قول نوبخت به برخورد دولت با دریافت‎های نجومی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان قول داد دولت با دریافتی‌های نامتعارف مقابله می‌کند.
وی افزود: در آینده، اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری تقدیم مجلس خواهد شد و گام‏هایی برای رفع نابرابری‌ها و اصلاح نظام بانکی برداشته می‌شود. ما در سه‎ماهه نخست سال 4200 میلیارد تومان برای جبران نابرابری‌ها در پرداخت بین کارمندان دولت توزیع کردیم و در برنامه ششم نیز اقدامات اساسی برای کاهش نابرابری‌ها را دنبال خواهیم کرد. معاون رئیس جمهور از نمایندگان خواست تا از بیان واژگان اغراق‎آمیز درباره بحران در بخش‎های مختلف اقتصادی خودداری کنند. وی تصریح کرد: با تعقلی که در نظام و رهبری وجود دارد و با هوشمندی دولت و مجلس، کشور به هیچ وجه با بحران مواجه نیست. ما تازه از یک تحریم سنگین برگشته‌ایم. وی با اشاره به اظهارات برخی از نمایندگان مبنی بر افزایش هزینه‌ها ادامه داد: وقتی ما بودجه 267 هزار میلیارد تومانی را به مجلس می‌دهیم و آن را با رقم 294 هزار میلیارد تومان تحویل می‌گیریم، 26 هزار و 500 میلیارد تومان طبیعتاً به هزینه‌های جاری اضافه می‌شود. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار کاهش هزینه‌های جاری از سوی دولت را داشت بلکه همه باید در این زمینه همکاری کنند.

 انتخاب رئیس کمیسیون اصل نود در هاله‎ای از ابهام قانونی
در نشست علنی دیروز و پس از رأی‌گیری، داود محمدی، نماینده مردم قزوین، به ریاست کمیسیون اصل 90 مجلس رسید.
این انتخاب با تذکر نماینده مردم چناران در مجلس مواجه شد. محمد دهقان با استناد به ماده 42 آیین‌نامه داخلی، تذکر داد که: باید کمیسیون‌های مجلس به‎طور قانونی تشکیل می‌شد. طبق آیین‌نامه، تعداد اعضای کمیسیون اصل 90 باید حداقل 19 و حداکثر 23 نفر باشد. سؤال این است که آیا اصلاً کمیسیون اصل 90 وجود دارد که امروز می‌خواهیم برای آن رئیس تعیین کنیم؟  
وی تأکید کرد: انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 با پیشنهاد هیأت‎رئیسه مجلس قانونی نیست. در ادامه، مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر دهقان توضیح داد که هیأت‎رئیسه با رؤسای شعب تشکیل جلسه داد و در این زمینه صحبت‌هایی انجام شد. تشخیص هیات‎رئیسه این بود که این کار انجام و رئیس کمیسیون اصل 90 در صحن علنی انتخاب شود.

 تذکر نمایندگان برای جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی
نادر قاضی‌پور، سیدمحمد جواد ابطحی و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه، خمینی‌شهر و تهران در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار تسریع در جلوگیری از پرداخت حقوق‌های چندده‌میلیون تومانی به بعضی از مدیران دولتی، شبه‌دولتی و بانک‌ها شدند. نادر قاضی‌پور، سهیلا جلودارزاده و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران به وزرای دادگستری کشور و تعاون کار و رفاه اجتماعی لزوم جلوگیری از دخالت دادسراها و دادگاه‌ها در اختلافات کارگران و کارفرمایان را متذکر شدند. محمد قمی و محمدرضا پورابراهیمی نمایندگان پاکدشت و کرمان در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار نظارت بر پرداخت‌های غیرقانونی به مدیران بانک‌ها، بیمه‌ها و سایر سازمان‌های اقتصادی کشور شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.