کابوسی که در ماه‌های اخیر خواب سران اروپایی را آشفته کرده بود بالاخره به حقیقت پیوسته و مردم انگلیس به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند که این مسئله واکنش‌های مختلفی را در سراسر اروپا به همراه داشت.

کابوس اروپا به حقیقت پیوست؛ واکنش‌های مختلف به تصمیم انگلیس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نتیجه نهایی شمارش آرای رفراندوم خروج یا ماندن پادشاهی متحده از اتحادیه اروپا نشان می دهد که طرفداران خروج با تقریبا 4 درصد آراء بیشتر به پیروزی رسیده اند. میزان مشارکت در این همه پرسی 72 درصد اعلام شده است.

پس از مشخص شدن نتایج رأی‌گیری و خروج پادشاهی متحده از اتحادیه اروپایی، ارزش پول رسمی این کشور (پوند) سقوط کرد. هم اکنون هر پوند انگلستان برابر با 1.3305 دلار آمریکا است که نشان از سقوط 10 درصدی دارد، رویدادی که از سال 1985 تاکنون بی‌سابقه بوده.

به این ترتیب کابوسی که در ماه های اخیر خواب سران اروپایی را آشفته کرده بود تعبیر شد و اروپا یکی از وزنه های مهم سیاسی و اقتصادی خود را از دست داد.

بسیاری از رسانه ها و سیاستمداران اروپایی به نتایج همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش نشان داده و آن را روزی تلخ برای اتحادیه اروپا ارزیابی کردند.

از طرف دیگر نتایج این همه پرسی موجی از شادی را در بین جنبش های افراطی مخالف اروپا ایجاد کرده و جان تازه ا ی به آن ها بخشید.

"مارین لپن"، رئیس حزب افرطی جبهه ملی فرانسه در واکنش به رای اکثریت انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا از پیروزی آزادی سخن گفته و تاکید کرد: همانگونه که من سال ها درخواست کردم ما حالا به همین همه پرسی در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی نیاز داریم.

"گرت ویلدرز" از نمایندگان راستگرای پوپولیست هلند با ابراز شادمانی از نتایج همه پرسی انگلیس خواستار برگزاری همه پرسی مشابهی در هلند شد.

"چارلز میشل"، نخست وزیر بلژیک نیز در واکنش به نتایج همه پرسی خروج انگلیس از یک دیدار سران کشورهای اروپایی در ماه جولای سخن گفته و تاکید کرد: ما باید اولویت های خود را تعریف کنیم و یک آینده جدید را برای اروپا مشخص کنیم.

"ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان نیز بحران پناهندگان را فاکتور تعیین کننده ای در نتایج همه پرسی انگلیس ارزیابی کرده و گفت: انگلیسی ها از سیاست پناهندگان اتحادیه اروپا ناراضی هستند.

"دونالد تاسک"، رئیس شورای اروپایی نیز به نمایندگی از طرف کشورهای عضو این اتحادیه خواستارحفظ وحدت در این اتحادیه شده و در عین حال که خروج انگلیس را لحظه ای دراماتیک عنوان کرد تاکید کرد که اما این لحظه ای برای واکنش های هیستریک نیست. وی آینده اتحادیه اروپا را مثبت ارزیابی کرده و تاکید کرد که می خواهد از جدایی این اتحادیه جلوگیری کند. آنچه که تو را نمی کشد تو را قدرتمند تر می کند.

وزیر امو خارجه اتریش نیز از نیاز به تغییرات بزرگ در اتحادیه اروپا سخن گفته و تاکید کرد: وقتی یکی از بزرگترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این اتحادیه خارج می شود دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود. این مسئله ضرورت دارد که اتحادیه اروپا سریعا از نو تنظیم شود. یک تاثیر دومینویی برگزاری همه پرسی خروج در انگلیس بر دیگر کشورهای اروپایی نیز بعید به نظر نمی رسد.

"سارا پالین" سیاستمدار نو محافظه کار آمریکایی نیز در صفحه فیس بوک خود خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را خبری خوب ارزیابی کرد.

رئیس جمهور بلغارستان نیز خروج انگلیس را روزی بد برای اروپا، اقتصاد این اتحادیه و دموکراسی اروپایی دانست.

"زیگمار گابریل"، وزیر اقتصاد آلمان نیز از روزی بد برای اتحادیه اروپا سخن گفت.

وزیر امور خارجه آلمان هم درباره نتایج همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و رای آری انگلیسی ها به این مسئله ابراز تاسف کرده و آن را خبری دلسرد کننده دانسته و روزی غم انگیز برای اتحادیه اروپا و انگلیس دانست.

رئیس پارلمان اروپا هم از شروع سریع مذاکرات خروج با انگلیس سخن گفته و تاکید کرد که ما خود را برای یک خروج آماده کرده ایم. وی در عین حال واکنش زنجیره ای در اتحادیه اروپا به همه پرسی خروج انگلیس را رد کرد.

معاون رئیس حزب افراط گرای ضد یوروی آلمان نیز این تصمیم انگلیسی ها برای خروج از اروپا را تمجید کرده و تاکید کرد که از شادی گریه کرده است.

وی 23 ژوئن را یک روز تاریخی نامیده و گفت: رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و رئیس پارلمان این اتحادیه حالا باید مسئولیت این امر را بر عهده گرفته و کناره گیری کنند، بنابراین پروژه آن ها شکست خورده است.

"یو آخیم گاوک"، رئیس جمور آلمان نیز درباره نتایج همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده و گفت: امروز بسیاری از اروپاییان خوب احساسات غم انگیزی دارند. حالا این مسئله برای ما مطرح است که همچنان به ایده اروپایی پایبند باشیم.

"نوربرت لامرت"، رئیس پارلمان آلمان نیز در واکنش به نتایج همه پرسی خروج گفت: انگلیس دیروز تصمیم گرفت که از اتحادیه اروپا خارج شود. با این حال خورشید دوباره امروز صبح طلوع کرده است. به این ترتیب یکی مایه تاسف و دیگری آرامش بخش است.

"المار بروک"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا نیز "دیوید کامرون"، نخست وزیر انگلیس را مقصر وقوع سناریوی خروج دانسته و گفت: وقتی کامرون حدود 10 سال توضیح می داد که اروپا چگونه بد است نمی توانست در عرض شش هفته توضیح دهد که چرا کشورش باید در این اتحادیه باقی بماند. این نشانگر شکاف اعتبار است.

"سارا واگن کنشت"، رئیس فراکسیون حزب چپ پارلمان آلمان نیز از لزوم تغییر اروپا سخن گفته و تصریح کرد که در غیر این صورت فروپاشی این اتحادیه رقم می خورد.

نخست وزیر استرالیا نیز پیش بینی کرد که با خروج انگلیس بازارهای جهانی با دورانی از بی ثباتی و نااطمینانی روبرو شود.

وزیر خارجه انگلیس نیز خروج از اتحادیه اروپا را بی شک عامل ایجاد چالش های بزرگ اقتصادی برای کشورش ارزیابی کرد.

"دیوید کامرون"، نخست وزیر انگلیس نیز در واکنش به نتایج همه پرسی خروج تاکید کرد که باید به انتخاب مردم کشورش احترام گذاشته شود و از کناره گیری خود تا ماه اکتبر خبرداد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مطمئنا نقطه عطفی در تاریخچه این اتحادیه خواهد بود و قاره سبز را دست خوش تغییرات فراوانی خواهد کرد.

حالا باید منتظر ماند و دید که این تحول عظیم چه تغییراتی را در این اتحادیه ایجاد کرده و اروپا چگونه با این چالش بزرگ دست و پنجه نرم می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.