۱۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 397447

قدس آنلاین/محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور: بسياري از خود مي‌پرسند: چرا ما مي‌بايست اين اندازه به خودروهاي مان در زندگي اهميت بدهيم؟ در طول تنها سه هفته، بيش از یکصدهزار نفر در برلين پايتخت آلمان به يك همه پرسي براي استفاده از دوچرخه رأي مثبت دادند؛ این تعداد بيش از پنج برابر رقمي است كه در نخستين مرحله براي اين همه پرسي مورد نیاز بود.

ارتباط عاشقانه با خودرو در حال کاهش است

از سوی دیگر:

در حالي كه بسياري از مردم دنيا، محكوم به بي تحركي، در راه بندان‌هاي خياباني گير كرده‌اند، شهروندان كپنهاگ پايتخت دانمارك از وقت خود استفاده ديگري مي‌كنند! آنها يا دوچرخه سواري مي كنند و يا در وسايل نقليه عمومي كتاب مي‌خوانند. امكاناتي كه اين شهر براي مردمش در اختيار گذاشته نه‌تنها با کاهش آلودگی‌های شنیداری، موجب آرامش اعصاب شهروندان را فراهم کرده، بلکه به حفظ سلامتي، بهبود کیفیت محيط زيست و تقویت اقتصاد ملی هم کمک کرده است. شاید بپرسید دیگر به اقتصاد ملی چه ارتباطی دارد؟!

بنا بر بررسی‌های شركت برنامه‌‌ريزي شهري در كپنهاگ، اقتصاد ملي قادر است تنها در اين شهر مبلغي برابر با ٢٣٠ ميليون يورو در سال را پس‌انداز كند. چنین است که طراحان شهري با پذيرفتن ماموريتي از جانب سازمان صلح سبز براي رفت و آمدهاي روزانه، طرحی را ارایه کرده‌اند كه در آن به مرور خودروها به كنار گذاشته شده و در عوض معابر ویژه دوچرخه‌سواري و وسايل نقليه عمومي گسترده تر مي شوند. جالب است بدانید که ٦٣ درصد از مردم كپنهاگ از دوچرخه استفاده مي كنند، چون  وسيله اي راحت‌تر، ارزان‌تر و سريع‌تر است (در اين شهر ٤٢٦ كيلومتر مسير دوچرخه سواري وجود دارد). اين نكته نه تنها به بهبود كيفيت هوا كمك مي كند، بلكه می‌توان به تدریج کاربری فضاهايي از شهر را که اختصاص به پاركينگ خودروها داشته، تبدیل به کاربری‌های بهتری چون ايجاد فضاي سبز، كافه و يا مكان بازي براي كودكان کرد. در واقع فضاي عمومي براي مردم طراحي مي‌شود و نه براي خودروها!

این در حالی است که در تهران و اغلب کلانشهرهای ایران، همچنان سیاست افزایش سطح معابر برای خودرو سواری و نیز ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در اولویت مدیریت شهری قرار دارد. چرا؟ آیا مرگ خاموش 44 درصد از تهرانی‌ها را در اثر دیابت و کم‌تحرکی نمی‌بینیم؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.