قدس آنلاین- تبریز: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی درباره خطر ابتلا به بیماری تب خونریزی‎دهنده کریمه - کنگو هشدار داد.

هشدار درباره خطر ابتلا به بیماری تب خونریزی‎دهنده کریمه - کنگو

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، امیرحسین بهداد،  اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان از طریق تماس با گوشت قرمز تازه است و در برخی موارد انتقال، این بیماری سبب مرگ انسان می‌شود که این موضوع اهمیت توجه به توصیه‌های دامپزشکی را دو چندان می‌کند.

وی یکی دیگر از راه‌های مهم انتقال این بیماری را گزش کنه‌های ناقل این بیماری عنوان کرد و افزود: از اوایل بهار فعالیت کنه‌های ناقل این بیماری آغاز و تا پایان تابستان ادامه دارد، که دامداران و روستائیان قبل از شروع فصل گرما باید اقدام به سمپاشی دام‌ها و جایگاه نگهداری آنها کنند.

بهداد با اشاره به اینکه این بیماری جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، گفت: سمپاشی به موقع دام‌ها، خرید گوشت از مراکز معتبر، نگهداری 24 ساعته گوشت در یخچال قبل از تکه تکه کردن و استفاده از دستکش هنگام کار با گوشت و بسته‌بندی آنها به ‌عنوان مهم‌ترین عوامل موثر در پیشگیری از انتقال این بیماری به انسان هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اطلاع‌‌رسانی دامپزشکی در مورد مخاطرات بهداشتی ناشی از مصرف گوشت دام کشتار شده خارج از کشتارگاه‌‌ها گفت: بار دیگر از این طریق از مردم شریف استان خواهشمندیم از خرید هر گونه گوشت از مراکز غیرمجاز و فاقد مهر دامپزشکی و لیبل مشخصات، جدا خودداری کرده و ما را در کنترل هر چه بهتر این پدیده ناهنجار یاری کنند.

بهداد ضمن هشدار به متخلفان بهداشتی و افراد سودجو که در زمینه کشتار غیرمجاز دام فعالیت می‌کنند، گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع قضایی با این افراد برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

وی از مردم خواست به منظور حفظ سلامت خود و خانواده‌شان و ارتقای بهداشت عمومی جامعه ضمن توجه به توصیه‌های دامپزشکی، در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مورد کشتار دام در منازل یا فروش گوشت در خارج از قصابی، موارد را از طریق شماره تماس 1512 به کارشناسان این اداره‌کل اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.