قدس آنلاین: ما پیروان ادیان الهی باید با یکدیگر همزیستی مسالمت آمیز و گفت و گو داشته باشیم و این یک دستور مشترک از جانب خداوند است که نباید نادیده گرفته شود.

راه نجات ادیان از تکفیر و افراط گرایی!

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمد کاشانی، رییس شورای عالی ادیان حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که چگونه ادیان الهی می توانند به تامین صلح جهانی کمک کنند، اظهار کرد: مساله ای که در تمامی ادیان الهی مشترک است، بحث تاکید بر صلح و محبت و همزیستی مسالمت آمیز است.

 

وی ادامه داد: خداوند در قرآن خواسته تا مسلمان ها با سایر اهل کتاب بر آن کلمه مشترک که در آیه 64 سوره مبارکه آل عمران بدان اشاره شده است، گفت و گو و همدلی داشته باشند چراکه این دستور مستقیم الهی است: « قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا و َبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ؛ بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را -غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد. هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمانیم!».

 

به گفته مولف کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین» خداوند این پیام را به همه ادیان ابلاغ کرده است که آغوش ما برای هر گفت و گو و تعامل و در حوزه های مشترک گشوده است و این پیام اصلی است که شاید همه ادیان بر آن تاکید داشته اند تا این نوع همزیستی مسالمت آمیز را در جامعه ترویج دهند.

 

وی با بیان اینکه خداوند در آیه هشتم سوره مبارکه ممتحنه می فرماید: «لا يَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَمْ يُقاتِلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِيارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ؛ خدا شما را از کسانی ( از کفار ) که با شما درباره دین نجنگیده و شما را از خانه هایتان بیرون نکرده اند منع نمی کند که به آنها نیکی کنید و با قسط و عدل رفتار نمایید، زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد»، تصریح کرد: این از پیام های اولیه قرآن کریم و اسلام است که خداوند خطاب به مسلمان ها و پیروان سایر ادیان ابلاغ کرده است با پیروان سایر ادیان که خوی تجاوزگری و ستم ورزی ندارند و انسان های نیکوکاری هستند، همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند، بنابراین، این وظیفه بر عهده ما است که عادلانه با آنها برخورد کرده و آغازگر چنین صلحی با پیروان سایر ادیان و ملل که کلمه مشترک با آنها داریم، باشیم.

 

مدیر انجمن گفتگوی اسلام و مسیحیت اضافه کرد: از سوی دیگر امیرالمومنین امام علی (ع) به مالک می فرمایند: «مردم دو دسته اند، یا برادر دینی تو هستند یا برادر انسانی تو؛ در هر دو صورت باید چتر مهربانی خود را بر سر آن ها بگسترانی و با آن ها به نیکی برخورد کنی.» بنابراین این پیام یک دستور است نه غیر دستور و سفارش.

 

وی ابراز کرد: اسلام دستور به صلح و محبت و گفت و گو با پیروان سایر فِرَق و مذاهب دارد اما نباید از این مساله غافل بود که این دستور به نحو عام در همه ادیان الهی وارد شده است تا جایی که حضرات عیسی (ع)، موسی (ع) و سایر پیامبران نیز سفارش به صلح و محبت داشته اند و حتی یکی از احکام ۱۰ فرمان یهودیت، نیکی به همسایه است.

 

مولف کتاب «شناخت مسیحیت» با بیان این که مجموعه این تعالیمِ ادیان در خصوص صلح و محبت بر یک کلمه مشترک استوار است، گفت: وقتی ما با یکدیگر نقطه مشترک داریم، می توانیم بر اساس گفت و گو با یکدیگر ارتباط داشته باشیم؛ از سوی دیگر اگر چنین دستوری نیز در منابع دینی ما نبود، باز هم امروز ما نیاز به همزیستی مسالمت آمیز و صلح به صورت وجوب و ضرورت داشتیم به دلیل آنکه همه پیروان ادیان الهی از یک دشمن مشترک ضربه می خوریم که کیان بشر را نابود می کند و آن دشمن، افراط گرایی است.

 

حجت الاسلام کاشانی یادآور شد: امروز جهان اسلام از گروه های تکفیری و افراطی همچون داعش و جبهه النصره، پیروان مسیحیت از جریان های افراطی همچون «ارتش مقاومت خدا» در آفریقای مرکزی، یهودیت از رژیم اشغالگر صهیونیستی و ... رنج می برند که این جریان ها از دل ادیان های مختلف برخاسته و کمر به نابودی بشر بسته اند لذا اگر ما پیروان ادیان الهی برای نابودی آن ها متحد نشویم، بقای خود را از دست می دهیم؛ بنابراین، صلح نه تنها یک مساله خوب و پسندیده است، بلکه امری واجب و ضروری برای بقا است و سلاحی برای نابودی گروه های افراطی که همچون اژدها، جوامع انسانی را می بلعند و به اصل دین ضربه می زنند.

 

رییس شورای عالی ادیان حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بنابراین، ما پیروان ادیان الهی باید با یکدیگر همزیستی مسالمت آمیز و گفت و گو داشته باشیم و این یک دستور مشترک از جانب خداوند است که نباید نادیده گرفته شود و در غیر این صورت آب در آسیاب دشمن ریخته ایم و اصل بشریت را به مخاطره انداخته ایم.

شبستان

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.