قدس آنلاین- تبریز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از پیشرفت ۸۵ درصدی احداث مرکز پیوند اعضا خبر داد و گفت: متأسفانه باید گفت تبریز از بین دانشگاه‌های مادر با وجود تمام تلاش‌هایی که انجام داده عقب‌مانده است.

 دانشگاه تبریز در بین دانشگاه‌های مادر کشور عقب مانده است/ نیاز ۶۰ میلیاردی مرکز پیوند اعضا برای تجهیز

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمدحسین صومی در همایش پیوند اعضای در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اظهار داشت: پیوند اعضاء به‌عنوان  یک‌راه اصلی برای احیای جان انسان‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و بدین ترتیب امید را در تمامی جوامع به جریان می‌اندازد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به مشکلات و مسائل پیش‌آمده برای بیماران کلیوی و رنج‌هایی که آن‌ها متحمل می‌شوند، به دغدغه‌هایی که برای احداث مرکز اهدای عضو وجود داشت اشاره کرد و افزود: سال 70 مشکل اصلی تبریز افرادی بودند که در بخش اورژانس با نارسایی کلیه مراجعه کرده و بستری می‌شدند و نیازمند فیستول گذاری بودند.

صومی با اشاره به دغدغه‌های دانشگاه علوم پزشکی برای ایجاد و احداث مرکزی برای پیوند اعضا در تبریز از سال 70 اظهار داشت: ما فراز و نشیب‌های زیادی را با پزشکان متخصص و ماهر پشت سر گذاشتیم تا توانستیم

بخش پیوند کلیه را در تبریز راه‌اندازی کنیم و از سال 84 نیز در تلاش هستیم پیوند کبد را در شهر تبریز ایجاد کنیم.

وی ایجاد بخش پیوند کلیه در تبریز را موفقیتی بزرگ برای این شهر اعلام کرد و افزود: دیگر بیماران کلیوی استان آذربایجان‌شرقی برای پیوند کلیه به شهر ارومیه نمی‌روند. اما درصدد هستیم پیوند کلیه را با سه برابر ظرفیت ادامه دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: طی دهه‌های گذشته به ازای هر 8.5 نفر بیمار یک دستگاه دیالیز وجود داشت اما در حال حاضر با تجهیز و اضافه کردن 122 دستگاه دیالیز و 20 دستگاه دیگر به ازای هر 3 نفر یک دستگاه دیالیز خواهیم داشت.

وی از پیشرفت 85 درصدی احداث مرکز پیوند اعضاء خبر داد و اظهار داشت: هر دوطبقه مرکز پیوند اعضاء 85 درصد پیشرفت دارد و برای تجهیز آن 60 میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.

رئیس دانشگاه تبریز از همکاری شهردار و شورای شهر تبریز برای تجهیز مرکز پیوند اعضاء خبر داد و تصریح کرد: طبق توافقات صورت گرفته این مرکز با همکاری شهردار و رئیس شورای شهر تبریز هرکدام به‌صورت یک‌سوم مشارکت دارند و با مشارکت سه‌جانبه این مرکز به‌زودی تجهیز می‌شود.

صومی در ادامه فرهنگ اهدای عضو را یک کار ارزشی و بسیار ارزشمند و دارای اهمیت قلمداد کرد و گفت: در حال حاضر افراد زیادی برای اهدای عضو فرم پرکرده‌اند که باید باکسانی که به این کار رضایت می‌دهند به‌عنوان گنجینه‌ای ارزشمند نگاه کرد.

وی تعداد پیوندهای انجام‌شده طی سال گذشته را دو برابر اعلام کرد و افزود: تلاش می‌کنیم با تلاش و همکاری بخش خصوصی و دولتی فرهنگ اهدای عضو را در شهر و استان آذربایجان شرقی نهادینه کنیم.

صومی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در سراسر کشور امید را به مردم تزریق کنند و اگر دانشگاه مادر که نتواند امید را به بیمار بدهد نمی‌توان اسم دانشگاه مادر را بر آن اطلاق کرد و متأسفانه باید گفت تبریز از بین دانشگاه‌های مادر با وجود تمام تلاش‌هایی که انجام داده عقب‌مانده است و برای رفع این عقب‌ماندگی‌ها چاره‌ای نیست که باید این قسمت‌ها را تکمیل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.