قدس آنلاین/ مسعود حیدری معینی: والی هرات در حاشیه نخستین نشست استانداران مناطق مشترک مرزی ایران و افغانستان که در مشهد مقدس برگزار شد، از رهبر معظم انقلاب قدردانی کرد و گفت: من از ایشان کمال سپاسگزاری را دارم که زمینه تحصیل تمام دانش‌آموزان افغانستانی که به عنوان مهاجر در ایران پذیرفته شده‌اند، فراهم آوردند تا کودکان ما بازمانده از تحصیل نباشند و این امر نشان دهنده این است که ایشان به امر تعلیم و تربیت بسیار اهمیت می‌دهند.

قدردانی استانداران هرات و نیمروز از رهبر معظم انقلاب

«محمد آصف رحیمی» در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: متأسفانه در طول 40 سال گذشته افغانستان درگیر جنگ‌های مختلف بوده است و صدها هزار نفر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها برگه‌های اقامت دایمی دارند و برخی هم شاید برگه اقامت نداشته باشند، اما تعلیم حق هر انسان است و جمهوری اسلامی به این حق انسانی نگاه ویژه‌ای داشته است. این موضوع در توسعه و پیشرفت افغانستان بسیار حایز اهمیت است.

استاندار هرات تأکید کرد: دو عامل سبب بیشتر مشکلات است؛ یکی فقر اقتصادی و دیگری جهل که اگر این دو دست به دست هم بدهند، باعث بروز مشکلات فراوانی در منطقه خواهند شد که تولد گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه به سبب همین عوامل است.

رحیمی خاطرنشان کرد: ما در تلاشیم در ماه آینده که به ایران خواهیم آمد، در بحث گردشگری و تبادلات فرهنگی نیز تفاهمنامه‌های خوبی را به امضا برسانیم؛ زیرا در هرات جاذبه‌های مذهبی، فرهنگی و طبیعی زیادی داریم که مردم ایران نیز باید از نزدیک با این جاذبه‌ها آشنا شوند و آنچه در هرات وجود دارد، بسیار استثنایی است.

«محمد سمیع»، والی استان نیمروز افغانستان نیز با قدردانی از تأکید رهبر انقلاب بر تعلیم و تربیت و پذیرفتن تمامی دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس ایرانی به «قدس» گفت: بیش از دو میلیون مهاجر افغانستنانی در ایران هستند که ضمن پذیرایی از این مهاجران، ایران اقدام شایسته‌ای را برای تعلیم و تربیت فرزندان ما انجام داده است.  وی افزود: شمار دانش‌آموزان افغانستانی بیش از 60 هزار نفر است و ما اعتقاد داریم به هر اندازه که سواد و علم توسعه یابد، پیشرفت و توسعه اقتصادی نیز اتفاق خواهد افتاد. این کودکان آینده ساز افغانستان و جهان هستند و تربیت آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.