گروه «جامعه» قدس آنلاین/یاسمین مشرف: به نظر می رسد پاسخ دادن به این پرسش غیر ممکن باشد. صبحت از پر تنوع ترین جنگل بارانی جهان است. صدها هزار گونه گیاهی و جانوری در این منطقه زندگی می کنند و این تعداد هرساله افزایش پیدا می کند.

چند گونه درختی در جنگل های آماوزن زندگی می کنند؟

یک مطالعه تازه نشان داده است تقریباً 12 هزار گونه از درختان، در این جنگل ها وجود دارند و این رقم می تواند در آینده افزایش نیز پیدا کند. این مطالعه نخستین مطالعه ای است که سعی کرده گونه های درختی        جنگل های آمازون را که به گفته محققان پرتنوع ترین نقطه روی زمین از نظر تنوع گونه های درختی است، به دقت  شمارش کند. «هانس تر استیج» محقق ارشد عضو «مرکز تنوع های زیستی طبیعی» هلند، که سرپرستی این تحقیق را به عهده داشته است، در این باره می گوید: «جنگل های آمازون به واقع، نقطه ای غنی از تنوع زیستی است. می توان گفت بخش عمده ای از این تنوع زیستی، شامل گونه های نادر و بسیار نادری از درختان است.» در سال 2013، استیج و همکارانش برآورد کردند که تقریباً 16 هزار گونه درخت در آمازون زندگی می کنند. اما هیچکس تا آن زمان تعداد همه این گونه های  درختی را شمارش نکرده بود. یک محقق ناشناس با بررسی مطالعات انجام شده، تعداد این گونه را 6 هزار گونه، یعنی بسیار کمتر از برآورد استیج و همکارانش تخمین زد. در  واقع ارایه یک رقم قطعی، مستلزم شمارش همه گونه های درختی شناخته شده موجود در این منطقه بود. استیج در ایمیلی به «لایوساینس» در این باره گفت: «پس از مدتی کنجکاو شدم که بدانم واقعاً چند گونه از درختان در این منطقه گرد آمده اند.»

استیج و همکارانش در رکورد های به ثبت رسیده در طول 300 سال گذشته، یعنی رکوردهایی که از سال 1707 تا سال 2015 به ثبت رسیده بودند، به بررسی و کند و کاو پرداختند. این محققان، تمام اطلاعات موجود درباره مجموعه های گیاهی در شش کشور منطقه آمازون را بررسی کردند. استیج دراین باره گفت: «این اطلاعات- که عکس ها و موارد ثبت شده دیجیتال را شامل می شد- در دو مخزن بزرگ اطلاعاتی یعنی دو پایگاه آنلاین Global Biodiversity Information Facility و SpeciesLink ارایه شده بودند.» وی افزود:«ما باید اطلاعات را پاکسازی زیادی کرده و گیاهان غیردرختی و نیز مجموعه هایی که در آمازون وجود نداشتند را از میان آن ها جدامی کردیم.»این مطالعه همچنین نیازمند همکاری با موزه های سرتاسر جهان بوده است.

نتایج بررسی های این تیم تحقیقاتی نشان داد جنگل های آمازون 11 هزار و 676 گونه از درختان را در خود جای داده اند و این احتمال وجوددارد که گونه های بیشتری نیز در این منطقه کشف شوند. «نیل پیتمن» محقق و اکولوژیست ارشد موزه «فیلد» شیکاگو، در اظهاراتی در این زمینه گفت: «ما نتایج این بررسی  را اینگونه معنا کردیم که برآورد سال 2013 ما که گونه های درختان موجود در آمازون را 16 هزار گونه نشان می داد.، برآورد مناسبی بوده است.»

به گفته محققان، براساس اینکه هر ساله چه تعداد درخت در این منطقه شناسایی می شود، به خوبی می توان حدس زد که آخرین گونه های ناشناخته از درختان آمازونی، 300 سال بعد شناسایی خواهند شد. دکتر پیتمن در این باره گفت: «از سال 1900 به بعد، سالانه  بین 50 تا 200 درخت جدید در منطقه آمازون کشف می شوند. تحقیقات ما نشان می دهند که کشف تمام  گونه های درختی جدید در جنگل های آمازون، تا 300 سال آینده محقق خواهد شد.» پیتمن افزود:«حدود 4 هزار گونه از درختان این منطقه که تاکنون شناسایی نشده اند جزء گونه های بی نهایت نادر هستند. در حقیقت بسیاری از این گونه ها در نقاطی از این جنگل های بارانی وجود دارند که پای انسان ها هرگز به آن ها نرسیده است.»

به دلیل تراکم فشرده گونه های گیاهی در منطقه آمازون و کم بودن مطالعاتی که در مورد این منطقه انجام شده است، اکتشافات تازه یک امر بسیار معمول است. به عنوان مثال، نمونه مشابه نمونه ای که در سال 1945 در برزیل مشاهده شد، تا 70 سال بعد، یعنی تا سال 2016 در این جنگل ها دیده نشد تا آنکه در فوریه 2016، تیم اکتشافی موزه فیلد یک نمونه مشابه آن را در کشور پرو مشاهده کرد.

با پیشرفت مطالعات، دانشمندان تصویر بهتری از انواع گونه های درختی موجود در منطقه آمازون و نقاطی که این گونه ها در آن ها دیده می شوند در اختیار خواهند داشت. این اطلاعات می توانند برای محافظت از پرتنوع ترین منطقه جنگلی جهان مورد استفاده قراربگیرند.

منبع: لایو ساینس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.