قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه وضعیت صادرات استان از ابتدای سال جاری تاکنون خوب نبوده اظهار داشت: البته افت صادرات در چهار ماهه سال جاری تنها مختص به خراسان رضوی نبوده، بلکه در کشور هم این مسأله وجود دارد.

افت ۶ درصدی صادرات خراسان رضوی در سه ماهه امسال

روشنک با بیان اینکه افت صادرات در استان بدون لحاظ مشتقات نفتی  از میانگین کشور کمتر بوده است،افزود:برابر آمار گمرک در سه ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان صادرات در کشور28/9 درصد کاهش داشته است که این میزان افت صادرات در استان 55/6 درصد است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما با  بیان اینکه افت صادرات از قبل قابل پیش بینی بود،اضافه کرد:توضیح بیشتر اینکه  رکود اقتصادی وسیاست هایی که برای کنترل تورم از سوی دولت اعمال شده  سبب شده است تولید داخل شرایط مناسبی نداشته باشد که همین مساله در کاهش و افت صادرات موثر است.

وی ادامه داد:البته اصل و ریشه این مساله به زمانی برمی گردد که کشور از درآمد های نفتی سرشاری برخوردار بود اما از این منابع برای توسعه و ساماندهی زیرساختهای صادرات استفاده نشد در حالیکه می شد با تمرکز بر این مساله  به عنوان کشور مبداء صادرات بود اما اکنون مقصد کالاهای صادراتی کشورهای دیگر هستیم و در واقع به واردکننده تبدیل شده ایم.

وی در خصوص رفع چالش کمبود واگن به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی صادرات استان تصریح کرد:مشکل کمبود واگن در طول تاریخ صادرات استان به کشورهای آسیای میانه وجود داشته است که در مقاطعی با پی گیری مسوولان در حوزه  راه آهن و استاندار برطرف شده است اما موضوع به شکل ریشه ای برطرف نشده است.

وی ادامه داد:هم اکنون نیز کمبود واگن وجود دارد اما چون صادرات استان به کشورهای آسیای میانه کاهش یافته است این مشکل کمتر دیده می شود به عنوان مثال هم اکنون برای 70 واگن متقاضی در نوبتند تا بتوانند کالای صادراتی خود را به مقصد برسانند ولی به دلیل کمبود نتوانستند تامین کنند.

وی با تاکید بر اینکه کمبود واگن نسبت به گذشته کمتر شده است در خصوص دلایل آن اظهار داشت: دلایل این مساله به  تلاش های قابل توجه استاندار و راه آهن استان و عامل دوم به کاهش صادرات برمی گردد با این حال هرچند شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است اما همچنان کمبود واگن وجود دارد و100 درصد رفع نشده است.

*از دست دادن بازارهای صادراتی به جای افزایش بازارهی جدید!

وی در این خصوص که چرا با وجودیکه بر ضرورت جذب بازارهای جدید صادراتی تاکید می شود اما نه تنها در این زمینه موفقیت قابل توجه ای دیده نمی شود بلکه شاهد از دست دادن بازارهای قبلی نیز هستیم،گفت:این حرف درست و قابل قبول است به عبارت دیگر وضعیت حاکی از آن است که به تدریج در حال از دست دادن بازارهای صادراتی هستیم و بازارهای جدیدی نیز بدست نمی آوریم.روزگاری استان صادرکننده انواع و اقسام محصولات و کالاها شامل ماکارونی و سیمان به کشورهای آسیای میانه و افغانستان بود اما امروز این کشورها خود این کالاها را ارزان تر تولید و حتی صادر می کنند.

*ضرورت کاهش قیمت تمام شده و تولید با تکنولوژی بالا

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآورشد:برای حفظ بازارهای صادراتی و دست یابی به بازارهای جدید تحقق چند امر لازم است اول کاهش قیمت تمام شده تولید داخل و رقابت پذیر  و مهم تر از آن حرکت به سمت تولیدی که ساخت آن برای کشورهای همجوارو بازارصادراتی  به راحتی و سادگی قابل انجام نباشد به عبارت دیگر تولید با تکنولوژی بالاتر.

روشنک با تاکید بر ضرورت تشکیل کارگروه  برای بررسی دلایل بالا بودن  قیمت تمام شده تولید داخل تصریح کرد: قیمت تمام شده تولیدات داخل طی 4 سال 60 درصد افزایش یافت در حالیکه دربازار فروش صادراتی هیچ تغییر قیمتی رخ نداد که بتواند جبران کننده این میزان افزایش باشد لذا همین مساله خود خود سبب می شود بازار صادراتی از بین برود درحالیکه باید همزمان با افزایش نرخ  تورم نرخ حاصل از ارز صادراتی نیز افزایش می یافت که این اتفاق در آن سالها رخ نداد لذا این موارد از جمله دلایل عدم افزایش بازارهای صادراتی و از دست دادن بازارهای قبلی است.

وی در ادامه به رفتار اقتصادی چین با ایران اشاره کرد و گفت:این کشور بدترین رفتار  را چه در دوران تحریم و چه در پسابرجام با ایران داشته است به طوریکه در دوران تحریم ایران را به کشوری برای مقصد کالاهای مصرفی صادراتی خود تبدیل  وبا ارائه سوبسید به تولید کنندگان خود فضا را برای صادرات انواع و اقسام کالا به بازار مصرف ایران آماده کرد و اکنون که تحریم ها کمتر شده است به جای حمایت از ما برای برگشت به اقتصاد جهانی در کنفرانس شانگهای با عضویت ایران مخالفت می کند در حالیکه با عضویت عراق و پاکستان موافقت کرد.

وی اضافه کرد:چین ما را در شرایطی قرار داده است که تبدیل به مصرف کننده صرف کالاها و تولیدات این کشور شده ایم که یا به صورت رسمی و از طریق گمرکات  وچه به طریق قاچاق وارد کشور می شودو البته این ناشی از عدم دقت لازم مسوولان در حوزه سیاست خارجی و اقتصادی در رابطه با چین است.

روشنک اذعان داشت:باید به شکل جدی با ورود کالاها ی چینی به بازار کشور مقابله کرد که اولین پیش نیاز برای تحقق آن کاهش قیمت تمام شده تولید داخل است.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.