خطیب برجسته کشور گفت: جریان روحانیت ریشه در مکتب علمی و فکری امام صادق(ع) دارد و نقشی که روحانیت بصیر امروز ایفا می‌کند، برگرفته از سیره امام صادق(ع) است.

 روحانیت ریشه در مکتب علمی و فکری امام صادق(ع) دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، «محمدکاظم راشد یزدی» در دومین شب از سوگواره صادق آل محمد(ع) در جمع زائران و مجاوران آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی(ع) آران و بیدگل اصفهان اظهار کرد: جریان روحانیت ریشه در مکتب علمی و فکری امام صادق(ع) دارد و نقشی که روحانیت بصیر امروز ایفا می‌کند، برگرفته از سیره امام صادق(ع) و برنامه‌ای از این مکتب غنی است.


این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر اینکه اسلام دین علم است، اظهار کرد: هیچ‌یک از ادیان عالم دین علم نیست، برخی از ادیان، مسائل علمی دارند، اما دین علم نیستند؛ اسلام دین علمی نیست، بلکه دین علم است.

حجت‌الاسلام راشد یزدی تأکید کرد: سرچشمه آنچه را که اسلام از احکام، مانند واجب، حرام، مکروه، مستحب و مباح گفته، وحی و بر اساس علم است، لذا در احکام اسلام هیچ اشتباه یا ناروایی وجود ندارد.

این استاد برجسته حوزه، مهم‌ترین وظیفه روحانیت را کسب علم خواند و ادامه داد: مردم باید بدانند که دین اسلام یک نوع علم است و به همین دلیل، قلم و کتاب در اسلام از ارزش بالایی برخوردار است.

حجت‌الاسلام راشد یزدی با تأکید بر اینکه اسلام دین فرهنگ است و دین جنگ نیست، تصریح کرد: اسلام با کسی جنگ ندارد، در همه کتاب‌های فقهی کتاب‌الطهارة، کتاب‌الصلاة و مانند آن داریم اما به جای کتاب‌الحرب، کتاب‌الجهاد داریم.

این کارشناس حوزه دین، با بیان اینکه کتاب ما قرآن است و نخستین کلمه‌ای که بر پیامبر(ص) نازل شد «إقرأ» بود، اضافه کرد: بر اساس حدیثی خداوند بر قلم و اهل قلم خیر کثیری تا روز قیامت معین کرده است و قلم در اسلام صاحب حرمت و احترام است.

راشد یزدی با اشاره به نقش امام صادق(ع) در ترویج علم دین گفت: اگر امام صادق(ع) نبود، هم اهل‌سنت دچار پراکندگی می‌شدند و هم شیعه دچار تشتت و اختلاف می‌شد.

وی ادامه داد: به برکت امام صادق(ع) است که شیعه به این جایگاه رسیده است و به همین دلیل مکتب امام صادق(ع) را مذهب جعفری می‌گویند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.