۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 407419

قدس آنلاین: بسیاری از افرادِ صاحب تخصص، اگر چه تخصص لازم را دارند اما به دلیل آن که بصیرت ندارند، نمی توانند سرِ بزنگاه و در مواقع مهم تصمیم بگیرند و همین مساله مسیر زندگی آن ها را دچار تغییر و تحول می کند.

رابطه بصیرت و مدرک دانشگاهی!

به گزارش قدس آنلاین، محمد رضا یوسفی، استاد دانشگاه مجازی المصطفی (ص) در پاسخ به این سوال که چگونه می توان در برخورد با پدیده ها و مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... عنصر بصیرت را اتخاذ کرد و آن را افزایش داد تا در کوران حوادث و رخدادها در ورطه سقوط نیفتاد، گفت: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «الجهل معدن کل شر» یعنی نادانی سرچشمه همه شرها است.

 

وی ادامه داد: اما در قدم اول در سبک زندگی و انجام هر کاری، ما نیاز به اطلاعات و آگاهی و دانش داریم، در این راستا امام صادق (ع) می فرمایند: «هیچ حرکتی و رفتاری نیست مگر این که ما در آن احتیاج به دانش و معرفت داریم»؛ یعنی پیش از هر کاری باید مهارت های لازمو دانش را به دست آوریم.

 

به گفته وی در بحث سبک زندگی هم ضروری است پیش از تشکیل خانواده یا گرفتن پست و مقام و کاری، اطلاعات و دانش لازم را کسب کنیم و سپس این مهارت ها را در خود نهادینه کرده و بر شخصیت خود کار کنیم و به حدی برسیم که بلافاصله بتوانیم امور و کارهای مورد نظر را انجام دهیم.

 

این کارشناس قرآن و مدیریت تاکید کرد: اما برای کسب دانش و بصیرت و آگاهی در سبک زندگی ما باید به قرآن کریم و سیره اهل بیت علیهم السلام، فرمایشات معصومین(ع) و بزرگان مراجعه کنیم به طور مثال این که سبک زندگی اقتصادی آن ها چگونه بود و آیا خوی و روش آنها اشرافی بود یا زاهدانه یا با خانواده خود چگونه رفتار می کردند.

 

وی اضافه کرد: در گام بعدی، یعنی پس از کسب دانش، فرد باید بداند وقتی وارد اجتماع می شود، با راه های مختلف و چند راهه های گوناگون مواجه خواهد شد و گاه باید مثلا گزینه الف را انتخاب کند و گاه ب یا ج؛ اما باید این قدرت را داشته باشد که بتواند درست و صحیح تشخیص دهد. در حقیقت اینجاست که نقش بصیرت نمود چشمگیری پیدا می کند و فرد باید فراتر و جلوتر از مسیر خود را ببیند تا با بصیرت عمل کرده باشد.

 

این استاد حوزه تصریح کرد: بسیاری از افرادِ صاحب تخصص، اگر چه تخصص لازم را دارند اما به دلیل آن که بصیرت ندارند، نمی توانند سرِ بزنگاه و در مواقع مهم تصمیم بگیرند و همین مساله مسیر زندگی آن ها را دچار تغییر و تحول می کند؛ برای مثال شمر، فردی بود که در لشکر امیرالمومنین امام علی (ع) خدمت می کرد و حتی در جنگ صفین جانباز شده بود اما به دلیل بی بصیرتی نتوانست تصمیم درست بگیرد و به لشکر یزید در آمد و مقابل امام حسین (ع) شمشیر کشید.

 

وی ارتباط با اهل بیت علیهم السلام را عامل مهمی در کسب بصیرت دانست و گفت: همچنین تعامل و ارتباط و نشست و برخاست با بزرگان دین و علمای اسلام و کسانی که می توانند راهنمایان خوبی در زندگی باشند، یعنی کسانی که درصد خطای کمتری دارند و اشتباهات آنها حداقلی است، می تواند در کسب بصیرت تاثیر مستقیم و مهمی داشته باشند که البته این مساله به دلیل تقوا و دانشی است که این افراد از آن برخودار هستند.

 

وی با بیان این که بصیرت می تواند برآمده از تقوا باشد، افزود: به طور مثال اگر امروز کسی بصیرت داشته باشد، جنگ با اسراییل یا حرکت مدافعان حرم و اعزام به سوریه را امری انسانی و ضروری می شمارد به دلیل آن که می داند رژیم صهیونیستی دشمن درجه یک نه تنها اسلام، بلکه بشریت است و لذا انسانیت و اسلام اقتضا می کند، ما در مقابل این قضیه جانب حق را اتخاذ کنیم.

 

یوسفی با تاکید بر این که بصیرت یعنی درست تصمیم گرفتن و تنها به حیطه نظر محدود نمی شود و باید در مسیرِ عمل گام نهاد، بیان کرد: این که کسی چیزی را بداند اما عمل نکند، نمی توان نام فردی بصیر را بر او گذاشت به طور مثال پزشکی که به مضرات سیگار آگاه است اما باز هم خود از آن استفاده می کند، فردی بصیر نیست اما به طور کلی اطلاعات و دانش و آگاهی می تواند در افزایش بصیرت نقش داشته باشد همان طور که درصد اعتیاد در میان افراد تحصیلکرده پایین تر است.

 

این استاد دانشگاه مجازی المصطفی (ص) در پایان خاطرنشان کرد: دانش نیز تنها صرف داشتن یکسری داده ها نیست بلکه باید رفتار نیز در فرد نهادینه شده باشد، بنابراین داده ها و مدرک دانشگاهیِ تنها، نمی تواند منجر به بصیرت و رفتار سالم شود همان طور که یک رایانه اطلاعات بسیاری در هارد (حافظه) خود دارد اما نمی تواند تصمیم درست بگیرد و با بصیرت عمل کند!

شبستان

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.