دین مبین اسلام همواره درباره اهمیت و ارزش تغذیه نوزادان با شیر مادر توصیه‌های فراوانی داشته است؛ تحقیقات دانشمندان غربی با کشف آثار شیر مادر نیز ابعاد علمی این دستورات را بیشتر نمایان می‌کند.

رشد بهتر مغز و جلوگیری از مرگ زودهنگام نوزاد با شیر مادر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری سینا، در تمام منابع اسلامی همچون قرآن کریم که به‌عنوان مهمترین و اساسی‌ترین منبع و در حقیقت قانون اساسی اسلام است‌ و همچنین روایت پیامبر اکرم (ص) و نیز کتب فقهی، مطالب جالب و مهمی در مورد تغذیه با شیرمادر و آثار و احکام آن وجود دارد.

تحقیقات دانشمندان اروپایی و آمریکایی درخصوص آثار و فواید شیر مادر، این دانشمندان را به صحه گذاشتن بر توصیه‌های اسلام و قرآن درباره تغذیه با شیرمادر وادار کرده است.

Scienceworldreport می‌نویسد: صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)،اعلام کرد؛ حدود 77 میلیون نوزاد و یا به عبارتی یک نوزاد از هر دو نوزاد تازه متولد شده در جهان، در ساعات بعد از تولد با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند.

حفاظت از بیماری و جلوگیری از مرگ زودهنگام با شیرمادر

به همین علت، این کودکان از مواد مغذی ضروری، آنتی بادی‌ها و ارتباط پوست به پوست با مادر که موجب حفاظت آنها از بیماری و مرگ زودهنگام می شود، محروم می‌شوند.

فرانس بجین، مشاور ارشد تغذیه در سازمان یونیسف گفت: تاخیر در اولین تماس بعد از تولد نوزاد، شانس بقای کودک و شیردهی را کاهش می‌دهد؛ اگر همه نوزادان تا شش ماه با چیزی جز شیر مادر تغذیه نشوند، سالیانه بیش از 800.000 زندگی انسانی حفظ می‌شود.

مطالعات یونیسف نشان داد: عمدتا شیر مادر اولین واکسن کودک است که اولین و بهترین حفاظت آنها در برابر بیماری شناخته شده است.

رشد بهتر مغز با تغذیه از شیر مادر

Sciencealert نیز به تازگی منتشر کرده است: یک مطالعه جدید از نوزادان زودرس نشان داده است که شیر مادر در 28 روز اول زندگی نوزاد، حجم بیشتری از مناطق مهم مغز را توسعه می‌دهد؛ طی مقایسه‌ای نوزادانی که شیر مادر مصرف می‌کنند از ضریب هوشی بالاتر، پیشرفت تحصیلی، حافظه، و عملکرد بهتری در سن هفت سالگی برخوردارند.

براساس اطلاعات تازه منتشر شده دانشمندان اروپایی و آمریکایی، گفتنی است؛ در دو دهه اخیر، به‌دنبال دستیابی مجامع علمی جهان به شناخت نو و همه جانبه نسبت به ارزش، اهمیت و نقش شیرمادر در تامین سلامت و بقای کودک، شاهد رویکرد جهانی به ترویج تغذیه با شیرمادر هستیم؛ تقریبا هر ماهه اطلاعات جدیدی که حاکی از بی مانندی شیرمادر برای حفظ و ارتقای سلامت و رشد و تکامل مطلوب کودکان و حتی باقی ماندن آثار استثنایی آن بر سلامت دوران بزرگسالی کسانی که دوران شیرخواری را با بهره گیری از شیرمادر پشت سر گذاشته اند، این گونه ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.