قدس آنلاین / سمانه محمدزاده ثانی: مگر می‌شود در خاکِ پاک ایران زیست و به قبله خراسان رخ ننمود؟ مگر می‌شود ایرانی بود و شیفته حریم امن علی ‌بن ‌موسی‌الرضا(ع) نشد؟ مگر می‌شود عاشقِ پیغمبر(ص) بود و به فرزندش در خاکِ خراسان عشق نورزید؟ مگر می‌شود هنگام تنگنا توسل جُست و ثامن‌الحجج را واسطه قرار نداد؟ مگر می‌شود دل به حریم حضرتش سپرد و از معارف و فرهنگش تأثیر نگرفت؟

روایت ارادت هنرمندان در باب‌الرضا(ع)

این روزها آیین‌های مربوط به برنامه‌های موضوعی جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در سراسر کشور در حال برگزاری است و همه خادمان فرهنگ رضوی برای رسیدن روز موعود و تولد آن حضرت لحظه‌شماری می‌کنند.

«تئاتر رضوی» بر اساس یک الگویِ در حال تکامل، سرشتش را بر مبنای هنری کمال‌گرا بنیان نهاده و اینک به یکی از حوزه‌های مهم تولید تئاتر در کشور تبدیل شده است.

جشنواره تئاتر رضوی در یازدهمین دوره برگزاری به‌درستی محتوا و معنای دینی را در کنار مهارت و دانش هنری هنرمندان جوان و با تجربه تئاتر کشور قرار داده است و آثار حضوریافته در آن میتوانند تجلی‌بخش هنر دینی در کشور باشند.

تماشای نمایش زنده در مقایسه با تماشای فیلم در سینما حسی متفاوت‌تر برای مخاطب ایجاد می‌کند و از این رو می‌تواند دارای جذابیت‌ها، ویژگی‌ها و اثربخشی‌های منحصر به‌فردی باشد. زیرا همراهی زنده بازیگر و تماشاگر تأثیر بیشتری بر تحریک احساسات مخاطب دارد.

 

درباره آیین افتتاحیه

خراسان شمالی، باب‌الرضا(ع) و گنجینه معرفت‌ها، بر خویش می‌بالد که خادم خادمین فرهنگ و هنر رضوی ست. میزبانی یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوي موهبت دیگری ست که آسمان این خطه ولایت‌مدار را آفتابی می‌کند و چند روزی است عطر رضوي در جاي جاي این استان پیچیده است.

با سپری‌شدن چند روز از برگزاری جشنوارۀ تئاتر رضوی، هیجان در این حوزه به اوج خود رسیده است.

آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در فضای باز مجتمع فرهنگی هنری گلشن بجنورد با تعزیه‌خوانی «معجره امام رضا(ع) و شفای یک نابینا» با نقش‌خوانی شکرالله پارساپور، سید میرزامحمد شریعت‌دوست و قربانعلی سلطانی آغاز شد.

سپس حسین مداح‌نیا، پیشکسوت نقالی و پرده‌خوانی، نقلی از امام رضا(ع) روایت کرد. وی از سروده‌های خود و منابع قدیمی و تاریخی برای اجراهای خود استفاده و به زبان‌های عربی، هندی، کردی، لری و... پرده‌خوانی می‌کند.

این پیشکسوت نقالی و پرده‌خوانی که 87 سال سن دارد و ٣٠٠ سال است که نسل در نسل به کار پرده‌خوانی مشغول هستند، در این جشنواره ٨٧ پرده برای اجرا دارد و به اقتضای درخواست مخاطبان، هر یک از این پرده‌ها اجرا می‌شود.

در ادامه این مراسم از محصولات فرهنگی جشنواره شامل مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده، مجموعه شنیداری نمایشنامه‌های منتخب رضوی و نمایشنامه «اگر می‌توانی مرا بگیر» با حضور محمود عزیزی، حسین مسافرآستانه، حسین ثابت‌قدم‌وحید، سیاوش طهمورث، سهراب سلیمی، تاجبخش فناییان، قطب‌الدین صادقی، هوشنگ توکلی، وحید لک و منوچهر محمدپور رونمایی شد.

سپس نمایش موسیقی مبتنی بر حرکت که بیانگر گوشه‌ای از احساسات عاشقان امام رضا(ع) بود، به طراحی و کارگردانی حسین مسافرآستانه اجرا شد.

در ادامه، حاضران به تالار شمس رفتند و نمایش «در مسیر کوه‌ شاه جهان» نوشته عباس جانفدا و به کارگردانی سیدمهدی کشمیری را تماشا کردند.

 

مروری بر نمایش‌های جشنواره

یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در 3 بخش ویژه، مسابقه و  جنبی از جمعه پانزدهم مردادماه در بجنورد مرکز خراسان شمالی آغاز به کار کرد. در این جشنواره ١٠ نمایش در بخش مسابقه و 4 نمایش در بخش ویژه اجرا دارند.

3 سالن نمایشی گلشن، حافظ و شمس برای اجرای آثار نمایشی جشنواره در نظر گرفته شده است.

در روز نخست این جشنواره «دو بال قیچی» به نویسندگی و کارگردانی حسن امیر حامد از رشت و «در مسیر کوه ‌ شاه جهان» به نویسندگی مهدی کشمیری‌فر و عباس جانفدا و کارگردانی کشمیری‌فر از بجنورد، به ترتیب در تالار حافظ و شمس اجرا شد.

در دومین روز این جشنواره نیز نمایش «آبگینه» به نویسندگی سعید تشکری و کارگردانی مهدی فتحی  از خراسان رضوی در تالار گلشن و  تئاتر «شراره» به نویسندگی و کارگردانی محمد مهدی خاتمی از مشهد در تالار شمس به روی صحنه رفت.

نمایش‌های روز سوم جشنواره یعنی «آلزایمر» به نویسندگی سیدعلی موسویان و کارگردانی محمد زوار بی‌ریا از تهران در تالار حافظ و «منظومه» به نویسندگی و کارگردانی علی فرحناک از قم در تالار شمس اجرا شد.

همچنین در روز چهارم «رستگاری در شب دور» به نویسندگی طلا معتضدی و کارگردانی بهار کریم‌زاده از تهران و «دقایقی با رضا» به نویسندگی علی میرزا عمادی و کارگردانی سعید نوروزی از کرمانشاه به ترتیب در تالار حافظ و شمس اجرا شد.

در روز پنجم تالارهای گلشن و حافظ نیز به ترتیب میزبان «زندگی در سال صفر» به نویسندگی محمدرضا قاسمی و کارگردانی پویان عطایی از اصفهان و «بازگشت در چهارشنبه آخر سال» به نویسندگی رئوف دشتی و کارگردانی رضا حسینی از مشهد خواهند بود.

همچنین آثار نمایشی «سردار» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی مرند، «این عروسک» به نویسندگی و کارگردانی عزت‌الله مهرآوران، «سفر هشتم» به نویسندگی و کارگردانی رضا صابری و «هزار سال و یک روز» به نویسندگی و کارگردانی عباس کریمی، آثار سفارشی است که در بخش ویژه اجرا می‌شود.

 

برنامه‌های جنبی

مجلس نقل نیز با اجرای عزت‌الله مهرآوران در بخش جنبی جشنواره هر شب اجرا می‌شود. کارگاه بازیگری با عنوان «در مسیر هدایت بازیگر»، مجلس نقل و کارگاه «اقتباس  از منابع و روایت‌های مکتوب برای نگارش نمایشنامه دینی» هر روز صبح ساعت ١٠:٣٠ در هتل نگین بجنورد برگزار شد.

همچنین سیاوش طهمورث، تاجبخش فناییان و سهراب سلیمی داوران بخش مسابقه جشنواره یازدهم بودند.

مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی چهارشنبه بیستم مردادماه ساعت ٢٠:٣٠ در تالار گلشن بجنورد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.