قدس آنلاین- بجنورد – زهره محمدی: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۳۵۰ گونه گیاه دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی این استان شناسایی شده است.

ایجاد اشتغال ۲۵ هزار نفر روز با اجرای ۱۰ طرح گیاهان دارویی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: 350 گونه گیاه دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی این استان شناسایی شده است.

حسن وحید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مهم‌ترین نوع گیاهان دارویی این خطه که بهره برداری از آن‌ها غیرمجاز است، شامل لاله واژگون، قره قات، باریجه، چریش، واریس، خاکشیر، زالزالک و غیره است.

وی با اشاره به اینکه باریجه، قسنی، آویشن، گردو و فندوق از گونه‌های قابل بهره برداری از پهنه‌های منابع طبیعی است، افزود: سال جاری در قالب پنج طرح از 522 هکتار منابع طبیعی استان برداشت گیاهان دارویی پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قراردادی که برای برداشت باریجه در استان منعقد شده، برداشت 9 تن با 900 میلیون تومان درآمد پیش‌بینی می‌شود.

* ایجاد اشتغال

وحید تصریح کرد: 10 طرحی که برای سال جاری در بخش بهره برداری دارویی و صنعتی از گیاهان دارویی پیش بینی شده 25 هزار نفر روز اشتغال و یک میلیارد و 200 میلیون تومان درآمد ایجاد می‌کند.

وی یادآورشد: سال گذشته برداشت 94 تن شیرین بیان از اراضی مستثنیات استان پروانه حمل صادر شد که اگرتبدیل فرآورده‌های سنتی به صنعتی را داشته باشیم، تحول عظیمی در استان ایجاد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی ادامه داد: سال گذشته، خراسان شمالی به عنوان استان پایلوت گیاهان دارویی شناخته شد که اداره کل منابع طبیعی در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

وحید به اجرای طرح ترسیب کربن در استان اشاره کرد و گفت: طرح ترسیب کربن و منارید، مدلی موفق برای حفظ منابع طبیعی در استان بخصوص درروستاهای محروم است.

وی با بیان اینکه این پروژه در شهرستان اسفراین در حال اجراست، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر سازمان ملل متحد با اجرای طرح ترسیب کربن در استان خراسان شمالی، اقداماتی را برای مهار بیابان‌زایی در شهرستان اسفراین به اجرا درآورده است.

وی افزود: این طرح در 126 هزار هکتار مساحت در 28 روستا قابل اجراست که دفتر عمران سازمان ملل 150 هزار دلار برای دو سال و استان 2 میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص داده است.

وی یادآور شد: اجرای این طرح در شهرستان‌های گرمه و جاجرم در سال جاری پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه از ابلاغ آیین نامه اجرایی مقابله با گرد و غبار در استان خبر داد و گفت: در سه شهرستان استان، مناطق بیابانی داریم که دستگاه‌های اجرایی استان موظفند برای مقابله با گرد و غبار در این مناطق همکاری لازم را با اداره کل منابع طبیعی داشته باشند.

وحید خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان هم موظف است تا اعتبار لازم برای اجرای این آیین نامه را اختصاص دهد.

* تبدیل دیمه زارها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از اجرای پروژه تبدیل دیمزارها به علوفه کاری درسطح 195 هکتار دراراضی مستثنیات با تحویل بذریونجه به طور رایگان به روستاییان خبرداد.

وحید افزود: این پروژه با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و هدر رفت آب و تولید علوفه متراکم با کمیت و کیفیت بالا و ارتقای سطح درآمد روستاییان و جلوگیری از فشار چرا بر روی مراتع طبیعی انجام شده است.

وی ادامه داد: پروژه تبدیل دیمزار به علوفه کاری معمولاً در اراضی کم بازده، اراضی رها شده و زمین‌هایی که درصد شیب آن بیشتر از 15 درصد است، انجام می‌شود.

وی در ادامه به پروژه تأمین آب بهداشتی شرب دام در مراتع اشاره کرد و افزود: در سال 94 تعداد هفت دهنه چشمه بهسازی شده و هفت دستگاه آبشخور در شهرستان‌های استان احداث شده است.

وی درباره شایعه قطع درختان روستای درکش گفت: برای مقابله با بیماری زغالی بلوط گونه‌هایی را که در جنگل‌های سمت روستای درکش خشک شده، خارج می‌کنیم تا بموقع این بیماری کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در استان حفظ ذخایر ژنتیکی است، افزود: برای حفظ ذخایر ژنتیکی 11 هزار هکتار از جنگل‌های استان را مجزا کردیم که هشت هکتار مربوط به جنگل‌های زالزالک، 14 هکتار فندوق و مابقی ذخایر ارس است.

وحید یادآور شد: برای نگهداری از منابع طبیعی به ازای هر 5 هزار هکتار به یک نفر نیروی یگان نیاز داریم، در حالی که در استان ما به ازای هر 70 هزار هکتار یک نیروی یگان وجود دارد.

وی از توزیع پنج دستگاه اطفای حریق بین شهرستان‌ها خبر داد و گفت: در سال جاری 23 هکتار ازجنگل‌ها با آتش سوزی مواجه شده‌اند که در بیشترین آتش سوزی‌ها عامل انسانی نقش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.