راحله ندافی‌مقدم: لطافت هوای این بالا جوردیگری است... اینجا پراست ازعطربهشت... پراست از صدای بال ملایکی که طواف می‌کنند، خورشید هشتم(علیه‌السلام) را... کافی است، گوش بسپاری به اطرافت... به سکوت محضی که این بالاست ... سکوتی که همهمه مردمی که تقریباً در ۷۰ متری تو هستند، اثری روی آن ندارد.

اینجا پراست از عطربهشت

به گزارش قدس انلاین، به نقل از ماهنامه بین المللی زائر، دراینجا تنها تو می‌مانی و یک حجم طلایی عشق که باید گردش بچرخی و روی کاشی‌های مطلایش دست بکشی... که با آبی روان این گستره ناب را شست‌وشودهی ... که بگردی و بشویی... بنگری و بگویی... و در هر لحظه بی‌هیچ دغدغه‌ای نگاهی به آدم‌های آن پایین که میدانی تو را ازاین فاصله کوچک می‌بینند و دلشان هری می‌ریزد و می‌لرزد و می‌گیرد و بی شک «خوش به سعادتی» زیرلب به تو می‌گویند و نم چشمانشان را پاک می‌کنند، بیندازی و برای همه شان دعا کنی ... بعد هم درگوش کبوتران چرخان روی حرمش زمزمه کنی مهررا... شور را ... نور را ... و سربرگنبد عشق بسایی وتا دیدار بعدی دوباره ثانیه‌ها را به ساعت‌ها گره بزنی تا باز تو را به خویش فراخواند.

اسدالله زرین مهر72 ساله تنها گنبدشوی حرم مطهرامام رضا(علیه‌السلام) است که با خلوصی که در نگاه و رفتارش دارد، تو را درلحظات کوتاهی ازخدمت آسمانی‌اش شریک می‌کند.

****

از عمو اسدالله مهربان حرم درباره شغلش می‌پرسم. می‌گوید: از سال 1354 در قسمت امور ساختمانی و شست‌وشوی گنبد‌ها و گلدسته‌های بارگاه منور رضوی خدمت می‌کنم و بیست و چند سال است که به تنهایی به روی گنبد می‌روم و شست‌وشوی گنبد بیشترین لذت را به من می‌دهد.

* از اين ارتفاع نمي‌ترسيد؟

لبخند می‌زند و می‌گوید: خیلی‌ها ترس ازارتفاع دارند، زیرا در آنجا محافظتی برای جانشان نیست. و با قاطعیت ادامه می‌دهد: اما من نه، نمي‌ترسم.اصلاً چه فرقی می‌کند؟ چه روی زمین ایستاده باشی، چه روی گنبد طلای امام هشتم (علیه‌السلام) بایستی. درهمه جا خدا و حضرت (علیه السلام) حاضرند و ناظر. برای چه بترسم؟

* هرچند وقت یک بار این کار را انجام می‌دهید و شست‌وشوی گنبد چقدر طول می‌کشد ؟

گنبد و مناره اصلی را هر چهار ماه یک بار می‌شویم و سایر گنبد‌ها و گلدسته‌ها را نیز هر پنج سال یک بار با آب و فرچه‌های پلاستیکی شست‌وشو می‌دهم. اما زمانبندی شست‌وشوی گنبد بستگی به نوع شستن دارد. اگر بخواهم، فقط آب بگیرم، دو- سه ساعت. اما اگرخواسته باشم با استفاده از طناب گنبد را بشویم، دوروز. زیرا باید با طنابی که به خود می‌بندم و از گنبد آویزان می‌شوم، دور آن بچرخم.

* وقتی مشغول شستن گنبد طلای حضرت رضا(علیه السلام)هستید، آیا با امام(علیه‌السلام)صحبت هم می‌کنید؟

بله. در همان حال برای همه دعا می‌کنم ذکر می‌گویم. و هرچه بخواهم، در آنجا از امام رضا (علیه‌السلام) می‌خواهم.

سپس با لحن طنزی ادامه می‌دهد: می‌گویم، عمر دست خداست. شماهم خودتان می‌دانید! من آمده‌ام این بالا تا گنبد حرم شما را بشویم. حال دیگرمهم نیست که ازاین ارتفاع بیفتم یا نه. و دراین سال‌ها هر بار به بالای گنبد می‌روم، سلامت بازمی گردم.

* در این سال‌هایی که در حرم مطهر کار می‌کنید، آیا خاطره ای هم ازعنایت امام هشتم(علیه‌السلام) دارید؟

همه زندگی من حضرت رضا (علیه السلام) است. دراین 45 سالی که درحرم کار کرده‌ام، هرچه خواسته‌ام از امام (علیه السلام)گرفته‌ام و لطف حضرت رضا (علیه السلام) همیشه شامل خودم و خانواده ام شده است. من دراصل بازنشسته شده ام، اما آستان قدس رضوی همکاری‌اش را با من قطع نکرد. همسرم دچار بیماری لاعلاجی شده بود و همه پزشکان از او قطع امید کرده بودند، اما آمدم به حرم و شفای همسرم را از ایشان خواستم وبه لطف و نگاه امام (علیه السلام) شفایش را از حضرت رضا(علیه‌السلام) گرفتم. خودم نیزسال گذشته به بیماری ریوی دچار شدم و پزشکان امیدی به بهبودی‌ام نداشتند، اما به حرم آمدم و به محل کارم در پشت بام رفتم و 10 روز همان جا دعا کردم. روز یازدهم گفتند، برو گنبد را بشوی. رفتم و گنبد را شستم و بعد هم امام (علیه السلام) نجاتم دادند و شفا گرفتم. الان هم هرروز ازصبح تا شب به حرم می‌آیم و درهر قسمتی که به وجودم نیاز باشد، خدمت می‌کنم و از اینکه هنوز در این آستان و صحن و سرا نفس می‌کشم، خوشحالم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.