پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین: فصل یازدهم جشنواره تئاتر رضوی در حالی به پایان می رسد که دیگر تئاتر و نمایش برای مردم به واژه هایی ملموس تبدیل شده و این جشنواره به خوبی توانست مردم را در مسیر سالن های نمایش ثابت قدم کند.

تئاتر رضوی جشنواره ای که به خوبی توانست جذب مخاطب کند

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی از استان خراسان شمالی که در ١٥ مردادماه جاری در بجنورد، مرکز خراسان شمالی آغاز به کار کرد، با اجرای ١٠ اثر در بخش مسابقه و ٤ اثر در بخش ویژه جشنواره، امروز ٢٠ مرداد ماه به کار خود پایان می دهد.

نمایش های "دو بال قیچی"، "در مسیر کوه های شاه جهان"، "آبگینه"، "این عروسک"، "شراره"، "سِفر هشتم"، "آلزایمر"، "منظومه"، "و هزار سال و یک روز"، "رستگاری در شب دور" و "دقایقی با رضا"، نمایش هایی بودند که تا کنون به روی صحنه رفتند.

همچنین نمایش های "زندگی در سال صفر"، "بازگشت در چهارشنبه آخر سال" و "سردار" نیز اختتام نمایش های یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی است که به روی صحنه رفت.

بر اساس این گزارش؛ در مدت برگزاری این جشنواره، سالن های نمایش، میزبان مخاطبان و مردمانی بود که با علاقه به تماشای آثار می نشستند و فراتر از تماشا، انتظار ارائه کاری قوی و با محتوای عمیق داشتند که نشان می دهد جشنواره تئاتر رضوی در زمینه جذب مخاطب خوب عمل کرده و درک مردم از هنر و تئاتر نیز با این جشنواره ارتقاء پیدا کرده است.

استقبال مردم از اجراها و سالن های مملو از تماشاگر که گاهی مخاطبان و علاقه مندان در سالن های نمایش به صورت ایستاده اثر را تماشا می کردند، گواه روی دادن اتفاقات خوب در حوزه فرهنگ و هنر را دارد که الزام ادامه دار بودن این رویداد و جشنواره را ایجاد می کند و علاوه بر آن تلاش برای بالا بردن کیفیت آثاری که در این جشنواره ارائه می شود را ایجاب می کند.

سالن های نمایش شمس و گلشن بجنورد به دلیل همجواری، این روزها بیشترین مخاطبان را به خود می بیند، افرادی که به انتظار می نشینند تا اجراها را یکی پس از دیگری تماشا کنند، در این بین یکی از افرادی که به همراه دوستان خود برای تماشای نمایش آمده است، می گوید: به دلیل علاقه ای که به تئاتر و سینما دارم، اخبار جشنواره را دنبال می کنم و تا کنون موفق به دیدن تعدادی از آثار نیز شده ام.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره هایی سبب آشنایی بیشتر مردم با تئاتر خواهد شد، افزود: حضور و استقبال مردم، نشان می دهد مردم با هنر و تئاتر غریبه نیستند و در صورت ارائه آثاری قوی، استقبال نیز بیشتر خواهد بود.

فرد دیگری که به انتظار شروع اجرای نمایش نشسته است، می گوید: در برگزاری جشنواره اگر اهداف فرهنگی دنبال شود، می تواند برای مردم جامعه مفید واقع شود، همچون جشنواره تئاتر رضوی که با موضوعیت دینی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه بیشتر شاهد جلوه نمایشی و ظاهری دین در جامعه هستیم، افزود: ارائه مفهوم عمیق دین در قالب تئاتر و به نمایش درآوردن مفاهیمی همچون انسانیت و... که در سبک زندگی امامان ما وجود داشت، می تواند در اصلاح دیدگاه های سطحی، موفق عمل کند.

وی که به عنوان مخاطب عام، نمایش های یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی را دنبال می کند، ادامه می دهد: جشنواره تئاتر رضوی در این زمینه موفق عمل کرده است و امیدوارم این برنامه ها ادامه دار باشد.

وی با اشاره به اطلاع رسانی بسیار خوب جشنواره، گفت: اگر آثار با مفاهیم جذاب ارائه شود، قطعا استقبال بیش از این هم خواهد بود.

یکی دیگر از هنرمندان تئاتر که با گروه های نمایشی برای شرکت در جشنواره به خراسان شمالی آمده است، می گوید: حدود ٧ نمایش را تا کنون دیده ام و با توجه به اینکه در سال دوم برگزاری جشنواره تئاتر رضوی نیز حضور داشتم، کیفیت کارها به نسبت در طراحی و کارگردانی رشد داشته است.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره توانست به خوبی مخاطبان را به سمت سالن های نمایش بکشاند، اظهار خرسندی کرد: بسیار صحنه زیبایی است که شاهد حضور اقشار و گروه های مختلف مردم در این جشنواره بودم که نشان دهنده این است که جشنواره تئاتر رضوی در جذب مخاطب خوب عمل کرده است.

این هنرمند تئاتر تصریح کرد: اما روند اجرای برخی نمایش ها به گونه ای بود که در مخاطب برای تماشای انتهای نمایش اشتیاق ایجاد نمی کرد و گاهی اعتراض کارگردان را در پی داشت که مردم تا انتها برای دیدن اثر بنشینند.

وی اظهار داشت: درست است مخاطب باید به احترام عوامل نمایش تا پایان بنشیند اما کارگردان نیز باید تلاش خود را می کرد تا بیننده و مخاطب بنشیند و مشتاق دیدن اثر باشد.

وی با بیان اینکه در ٥٠ درصد کارهایی که ارائه شد، این اشتیاق به وجود نیامد، افزود: اما با این حال نمایش هایی هم دیدیم که در متن، بازیگری و کارگردانی جذابیت داشتند و خوب عمل کردند.

این بازیگر تئاتر ابراز امیدواری کرد: جشنواره تئاتر رضوی بتواند تماشاگرهای عام را به سالن های تئاتر بکشاند، چرا که افراد تخصصی خود می آیند.

هنرمند دیگری که برای بازی در نمایش منتخب در جشنواره تئاتر رضوی در خراسان شمالی حضور یافته است، گفت: جشنواره تئاتر امکانی را فراهم آورد که اقشار مردم به سالن های نمایش کشیده شوند و به تماشای تئاتر بنشینند.

وی افزود: با حضور کسانی که برای اولین بار قدم در سالن های تئاتر گذاشتند، همین حضور که با جشنواره تئاتر رضوی خورد، می تواند زمینه حضور و آشتی مردم با تئاتر را فراهم آورد و از این پس شاهد استقبال بیشتر مردم از تئاتر باشیم.

وی گفت: همین که پای عموم مردم در این محافل باز می شود، باعث خوشنودی است، چرا که من در طول برگزاری جشنواره افرادی را دیدم که دست کودکان خود را گرفته و می آمدند تا تئاتر تماشا کنند.

این هنرمند تئاتر افزود: حال که این موج ایجاد شده است و علاقه مندی به تئاتر در بین اقشار مختلف مردم دیده می شود، باید از این ظرفیت استفاده کرد و در جهت بالا بردن کیفیت آثار و رضایت مخاطب، تلاش بیشتری کرد.

یکی از کارگردانان شرکت کننده در یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی نیز با اشاره به میزبانی خراسان شمالی، گفت: خراسان شمالی مردمان خوبی دارد که احساس غربت نمی کنیم و متناسب با نام جشنواره خوب عمل کرده است.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی، از جشنواره های خوب کشور است، اظهار داشت: من در برگزاری جشنواره نظمی را دیدم که در هیچ جشنواره ای شاهد آن نبودم.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.