قدس آنلاین – محمود مصدق: رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اذعان به کیفیت پایین سموم وارداتی از هند و چین گفت : فقط ۸ درصد سموم از شرکت‌های معتبر دنیا وارد ایران می‌شود .

  ۲۰ آفت خطرناک به همراه میوه قاچاق وارد کشور شده است

محمدعلی باغستانی میبدی در پاسخ به قدس افزود: پس از برجام شرکت‌ها و برندهای معتبر زیادی  تقاضای ثبت واردات سموم با کیفیت کرده اند که تا طی شدن مراحل اجرایی موضوع و واردات سموم از این شرکت‌ها دو سه سال طول  می‌کشد .

 وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی به دنبال ثبت نشان تجاری برای همه سموم عرضه شده در بازار مصرف است، تصریح کرد: تاکنون 250 مورد درخواست برای بررسی سموم آماده مصرف به سازمان حفظ نباتات آمده که امید است سال آینده تمام سمومی که در بازار توزیع  می‌شود، با نشان تجاری باشد .

وی در همین زمینه از شناسایی 3500 فروشگاه غیرمجاز عرضه سموم محصولات کشاورزی در کشور خبر داد و گفت : تا کنون اجناس 2200 فروشگاه غیرمجاز جمع آوری و بقیه نیز تا 6 ماه آینده جمع آوری  می‌شوند .

وی در ادامه به بحث قاچاق میوه پرداخت و با انتقاد از همکاری ضعیف مرزبانی کشور با سازمان متبوعش از وارد شدن حدود ۱۵ تا ۲۰ آفت قرنطینه ای از طریق قاچاق میوه به ایران خبر داد و گفت: یکی از این آفات خانمان سوز جاروک لیموترش است که تا کنون خسارت زیادی به باغ‌های لیموترش کشور وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده 12 قانون حفظ نباتات، محموله‌های کشاورزی قاچاق و فاقد شناسنامه باید مرجوع یا امحا شوند، افزود: موضوع بیو تروریسم باید در قاچاق میوه جدی گرفته شود .

باغستانی از مرزبانی خواست وارداتی که به صورت پیله وری یا غیر رسمی وارد کشور  می‌شود را اطلاع رسانی کند تا سازمان حفظ نباتات بتواند به این قضیه ورود کند .

وی از کشف و امحای دو محموله میوه قاچاق به میزان 116 تن در آذربایجان غربی و بندرعباس خبر داد و در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: سال گذشته 150 تن انبه با وجود داشتن شناسنامه، به علت دچار بودن به برخی آفات قرنطینه ای، به کشور پاکستان عودت داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.