قدس آنلاین/احمد فیاض: اولین اجلاسیه اعتاب مقدس جهان اسلام با هدف زمینه سازی جبهه واحد امت اسلامی، تقویت صفوف مقاومت و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت طلبی و نیز بسترسازی برای صیانت از اماکن متبرکه و زائران، در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

   همکاری آستان های مقدس برای آینده جهان اسلام

در این اجلاسیه که به ابتکار آستان قدس رضوی برگزار شد، 14 تن از تولیت‌های اعتاب مقدس جهان اسلام با امضای تفاهمنامه ای بر لزوم همگرایی بیش از پیش عتبه‌ها تأکید کردند. تولیت‌های حرم‌های شریف و مقدس ایران، عراق و سوریه، همچنین رئیس دیوان وقف شیعی، رئیس مزارات کشور عراق و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از جمله میهمانان این اجلاس بودند.
اهدای تندیس یادبود، پرچم متبرک حرم امام رضا(ع) و حکم خادمی امام هشتم(ع) به تولیت‌های آستان‌های مقدس جهان اسلام توسط تولیت آستان قدس رضوی از دیگر برنامه‌های این اجلاسیه بود.

 همگرایی میان آستان‌های مقدس یک ضرورت است
تولیت آستان قدس رضوی نخستین سخنران اجلاس بود. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، همگرایی و همکاری میان آستان‌های مقدس را ضرورت امروز جهان اسلام خواند.
تولیت آستان قدس رضوی، سیره رضوی را گمشده امروز بشریت خواند و با بیان اینکه انسان تنها در پرتو آموزه‌های ائمه معصومین(ع) می‌تواند مسیر تعالی را طی کند، تصریح کرد: بی‌تردید ائمه معصومین(ع) و امامزاده‌های عالی قدر، نمایندگان خداوند در زمین و واسطه فیوضات الهی برای آدمی هستند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: امامان،‌هادیان انسان هستند که به بشریت چگونه زیستن را می‌آموزند و آدمی تنها در پرتو هدایت آن‌هاست که می‌تواند راه سعادت را طی کند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه تولیت‌های عتبات عالیات به عنوان مسؤولان اداره کننده بارگاه‌های شریف ائمه اطهار(ع) وظیفه خطیری در هدایت جامعه اسلامی بر دوش دارند، ابراز کرد: عشق و دلدادگی به این حضرات در قلب همه مسلمانان است و باید با بهره از سیره و انوار طیبه این بزرگان، زندگی انسان معاصر رقم بخورد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در بخش دیگری درباره مشترکات تمامی عتبات عالیات گفت: اماکن متبرکه شیعی دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که از آن جمله می‌توان به رسالت هدایتگری، اداره مردمی، داشتن امتداد و باورهای عمیق تاریخی، برخورداری از ارادت مردمی، فرامرزی بودن و برخورداری از تنوع اقلیمی و فرهنگی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه امروز همگرایی، هم اندیشی و همکاری میان آستان‌های مقدس شیعی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، به دیپلماسی زیارت اشاره و ابراز کرد: دیپلماسی زیارت تفاوت زیاد و عمیقی با دیپلماسی‌های رایج سیاسی دارد.
وی در ادامه به تفاوت دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی زیارت اشاره و عنوان کرد: دیپلماسی زیارت مردمی، عمیق، مستحکم و ریشه دار بوده، اما دیپلماسی سیاسی دولتی، سطحی و سست است.
وی با بیان اینکه دیپلماسی سیاسی، نگاه به ارزش‌های ملی و اقلیمی داشته، اما دیپلماسی زیارت نگاه به ارزش جایگاه انسانی دارد، ابراز کرد: بر این اساس ارتباطات عتبات عالیات جهان شمول، مستحکم و استوار است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، همگرایی و وحدت آستان‌های مقدس را در حل بسیاری از مشکلات امروز امت اسلامی بسیار حایز اهمیت برشمرد و گفت: ترویج معارف دین و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راهبرد اصلی آستان‌های مقدس است و دلدادگی و عشق مردم به این بارگاه‌ها، ظرفیت عظیمی به شمار می‌رود. وی همکاری، همگرایی و تبادل تجربیات آستان‌های مقدس را یکی از راه‌های مؤثر در سعادت جوامع مسلمان معرفی و تصریح کرد: باید با کمک گرفتن از انوار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در راستای اتحاد جوامع اسلامی تلاش کنیم.

 ائمه اطهار(ع) ترجمان وحی هستند
تولیت آستان مقدس حضرت علی(ع) نیز در این اجلاس با اشاره به حدیث سلسلة الذهب گفت: ائمه اطهار(ع) ترجمان وحی هستند و صفات آنان در زیارت جامعه کبیره به دقت ترسیم شده است.
سید نزار حبل المتین در ادامه به تشریح صفات و ویژگی‌های امام رضا(ع) پرداخت و در وصف سیره رضوی اظهار داشت: اخلاق حسنه، شب زنده داری، زهد و تقوا، اخلاق کریمانه، دوری از دنیاطلبی، صدقه دادن و... بخشی از سیره رضوی است. همچنین این امام همام در دوران خود عالم ترین فرد بود و همه اندیشمندان بر وسعت علم ایشان گواهی می‌دادند.
وی در پایان با قدردانی از تولیت آستان قدس رضوی برای ادامه همکاری در راستای مفاد تفاهمنامه اعلام آمادگی کرد.
تولیت آستان مقدس حرم عبدالعظیم حسنی(ع) نیز در این اجلاس اظهار داشت: آرزوی دیرینه من تحقق چنین رویدادی برای وحدت بخشی و اقتدار جامعه مسلمانان بوده است و اکنون با اراده و همت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی محقق شد.
آیت الله ری شهری از وجود بقاع و عتبات عالیات به عنوان نعمت عظیم الهی یاد کرد و افزود: در برابر این نعمت عظیم الهی که در واقع بالاترین نعمت است، باید در وهله اول پرسید که ائمه اطهار(ع) مطالبه و درخواست شان از متولیان و اعتاب مقدس چیست. پاسخ به این پرسش می‌تواند نکات کلیدی و راهبردی را به عنوان نقشه راه ترسیم کند.
وی احیای امر اهل بیت(ع) را بزرگ‌ترین مسؤولیت اعتاب مقدس دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس روایات و احادیث، آموزش سیره علمی و عملی ائمه هدی(ع) و انتقال و روایتگری آنان تحقق احیای امر اهل بیت(ع) در جوامع اسلامی است. بنابراین مسؤولیت‌های بزرگی چون معرفت افزایی بر عهده ماست و رهبر معظم انقلاب نیز از اعتاب مقدس به عنوان قطب فرهنگی جهان اسلام یاد کرده اند.
آیت الله ری شهری در ادامه، استفاده از تجربیات و نقطه نظرات اعتاب مقدس را در جهت هم افزایی و وحدت بخشی لازم و ضروری دانست و افزود: به همت آستان قدس رضوی نقطه‌های روشنی در راستای تحقق این امر انجام شده است.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ادامه با ارایه پیشنهاد در راستای اجرایی شدن تفاهمنامه موجود گفت: کمیسیون‌ها و کمیته‌های مشترکی باید شکل گیرد و آنجا نمایندگانی از اعتاب مقدس برای عملیاتی کردن مفاد تفاهمنامه در ادامه اجلاسیه اهتمام ورزند تا عتبات عالیات به قطب‌های جهان اسلام تبدیل شود. رئیس دیوان وقف شیعی عراق نیز در این اجلاسیه تصریح کرد: تشیع به سه عامل می‌بالد که عبارت است از مرجعیت دینی، جایگاه مرجعیت و شعائر حسینی. در شعائر حسینی توانایی انسجام و وحدت بخشی و مدیریت اجتماعات عظیم در دنیا بی نظیر است و سبب تحیر تمام دنیا شده است. دولت‌ها، حکومت‌ها و احزاب سیاسی دنیا، توانایی جمع آوری، ساماندهی و مدیریت اجتماعات اسلامی مانند اربعین حسینی و یا حضور عظیم مردم در ایام ولادت امام رضا(ع) را ولو برای یک روز ندارند و این تنها به برکت شعائر حسینی و عتبات عالیات است که محور وحدت مسلمان‌هاست.
سید علا موسوی، مرجعیت را سبب حسادت دشمنان اسلام دانست و خاطرنشان کرد: این به دلیل نقش هدایتگری و مدیریت و انسجام بخشی مراجع در تمام دوران صلح و جنگ است.

 امضای تفاهمنامه، دستاورد مشترک نخستین اجلاس
تولیت‌های آستان‌های مقدس ایران، عراق و سوریه در پایان اجلاسیه مشترک، تفاهمنامه ای را در راستای توسعه همکاری‌ها و همگرایی امضا کردند. متن این تفاهم نامه به این شرح است:
مقدمه
در راستای عمل به فرمان الهی:«تعاونوا علی البر و التقوی» و «امرهم شوری بینهم» و برای تحقق اندیشه انسان ساز اهل بیت(علیهم السلام) در گستره جهانی، در ادامه همدلی‌ها و همکاری‌های عتبات مقدس و مشاهد شریف جهان تشیع، همزمان با فرخنده زادروز حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) و در پرتو عنایات حضرت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، خدمتگزاران به این آستان‌ها تفاهمنامه همکاری امضا می‌کنند.
تولیت‌های مشاهد مقدس با تاکید بر لزوم اقدام مشترک به منظور ترویج آموزه‌های اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله و سلم) و تعالیم سعادت بخش اهل بیت(علیهم السلام) و لزوم گسترش همکاری‌ها و وحدت عمل، با اراده ای خلل ناپذیر بر پایدارسازی روابط و پاسداری از میراث مشترک تمدن اسلامی، این تفاهمنامه را تأیید می‌نمایند.
دیدگاه
بر اساس تعالیم اهل بیت(علیهم السلام)، عتبات مقدس و مزارات شریف، مراکز گسترش فرهنگ دینی و اشاعه آموزه‌های اخلاقی برای تمامی مردم هستند.
اهداف
فراهم آوردن محیطی شایسته برای زیارت و همکاری در جهت نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام) از طریق اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و خدماتی برای تمامی زائران و محبان.
بند‌های تفاهمنامه
همگی اعضا تمام تلاش خود را برای تحقق و اجرای بندهای ذیل به کار می‌گیرند:
1. در پیش گرفتن راهبرد قرآنی با هدف محقق ساختن آرمان‌های تمدن اسلامی از طریق نشر منظومه زیست موحدانه مبتنی بر معارف قرآن کریم و اهل بیت(علیهم السلام)
2. تربیت تمدن محور در جهت کادر سازی برای آینده جهان اسلام و پرورش نسلی مؤمن، انقلابی، بصیر، دانشمند و کارآزموده و ارایه الگویی تعمیم پذیر از کودک و نوجوان و جوان موفق مسلمان، به دنیای امروز
3. مقابله با چالش‌های فکری و تهاجم فرهنگی و نیز همکاری و تبادل تجربیات در این زمینه
4. تعمیق تبادلات علمی و پژوهشی در جهت احیا و بازنشر میراث جهان شمول تمدن اسلامی با رویکرد پاسخ گویی به اقشار متنوع مخاطبان و استفاده از فناوری‌های روزآمد
5. همکاری‌های گسترده بین عتبات مقدس برای معرفی جایگاه معنوی آن‌ها درمنطقه و جهان و نیز بسیج تمامی مسلمانان برای محافظت از اماکن مقدس
6. هماهنگی و تبادل تجارب در تمامی زمینه‌ها برای گسترش و بهبود خدمات ارائه شده به زائران

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.