فرهنگی – خدیجه زمانیان : تولیت آستان قدس رضوی در اختتامیه نهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی با تأکید بر تدوین، تألیف و تولید اثر با موضوع انقلاب اسلامی‌ایران، آثار ارایه شده با این موضوع را ناکافی ارزیابی کرد و از اندیشمندان خواست در زمینه تولید آثاری با موضوع مبانی انقلاب اسلامی ‌ایران به صورت مکتوب و غیرمکتوب اهتمام جدی کنند.

نگذارید مرزهای فرهنگی شکسته شود

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در زمینه تولید و حمایت از مؤلفان و پدیدآورندگان حوزه مبانی انقلاب اسلامی‌ باید پیشتاز باشد، افزود: تاکنون با موضوع خیزش‌های متعددی که در سایر نقاط دنیا انجام شده است، آثار مکتوب و هنری زیادی توسط مؤلفان و اندیشمندان آن‌ها خلق شده اما در خصوص تبیین مبانی انقلاب اسلامی ‌با همه کارها و ضمن ارج نهادن به تلاش‌های انجام شده،کار جدی کمی ‌صورت گرفته است که  آستان قدس رضوی در خصوص حمایت از تولید این آثار باید پیشتاز باشد. 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در اختتامیه نهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، فضای دیجیتال و سایبری را مهم‌ترین زمینه‌های نفوذ دشمن ارزیابی کرد و از صاحبان قلم و اندیشه خواست با کتابت آثار باکرامت برای جوانان، حوزه دیجیتال و سایبر را مصون سازند و به عنوان مرزبانان فرهنگی اجازه ندهند، مرزهای فرهنگی با افکار و اندیشه‌های باطل، شکسته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه گسترش فضای مجازی و دیجیتال خدشه‌ای به جایگاه کتاب و حوزه مکتوب وارد نکرده است، پرداختن به مسایل مستحدثه (مسایل جدید)  را یک ضرورت مهم عنوان کرد و از دانشجویان و حوزویان خواست نسبت به این مسایل بی تفاوت نباشند و نسبت به آن اندیشه و غور کنند.

 

 خادمان علمی ‌رضوی ایجاد خواهد شد

وی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به فعال شدن موضوع خادمان علمی رضوی ‌از مراکز پژوهشی خواست نسبت به مسایل اخلاقی، دینی و ضرورت‌های زندگی اجتماعی اسلامی ‌نیازسنجی کنند و سپس در مرحله بعد آن‌ها را برای تحقیق در خدمت خادمان علمی ‌امام رضا(ع) قرار دهند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: به برکت وجود امام رضا (ع) حتماً خادمان علمی ‌ایجاد خواهد شد تا پژوهشگران و عالمان در حوزه علم، به علم عالم آل محمد (ع) خدمت کنند و مطابق نیاز سنجی‌های انجام شده قلم فرسایی کنند و مسایل را برای نسل امروز و آینده جامعه اسلامی‌ روشن کنند. 

وی از محققان و پژوهشگران خواست سؤال‌هایی که در حلقه‌های معرفت توسط زائران پرسیده می‌شود به صورت علمی‌ پاسخ دهند و پاسخ‌ها را در بسته بندی‌های ویرایش شده قابل انتقال، منتشر کنند تا به این وسیله با سایت‌هایی که شائبه‌های دینی را منتشر می‌کنند مقابله شود.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین از مراکز علمی، پژوهشی و حوزوی خواست در جهت مرجعیت علمی‌ و پژوهشی شهر مشهد گام بردارند.

وی گفت: به برکت وجود مطهر حضرت رضا (ع) در مشهد، این شهر می‌تواند مرجع علمی ‌و فرهنگی باشد چون مرجعیت علمی‌ اقتضائاتی دارد که باید به این اقتضائات ملتزم بود و گام‌هایی را به صورت اساسی برداشت.

 

تأکید بر مرجعیت علمی‌ و فرهنگی آستان قدس رضوی

در بخش دیگر اختتامیه نهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، محمد‌هادی زاهدی دبیر جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی ضمن ارایه یک گزارش از آخرین دوره جشنواره گفت: بعد از فراخوان، بیش از 2 هزار عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که این عناوین به عنوان گنجینه‌ای در مجموعه کتابخانه گوهرشاد نگهداری می‌شود و در اختیار محققان سیره و فرهنگ رضوی قرار می‌گیرد. 

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، هجرت امام رضا(ع) را از مدینه به مرو یک هجرت فرهنگی، علمی ‌و تاریخ‌ساز توصیف کرد و گفت: بعد از هجرت این امام بزرگوار به خطه خراسان اتفاقات بسیاری رخ داد که همه آن‌ها می‌تواند به صورت جدی مورد توجه پژوهشگران و موضوع پایان‌نامه دانشجویان قرار بگیرد.

وی از بین رفتن شورش‌های ضد اسلامی‌در سده سوم هجری، مناظره امام رضا(ع) با رهبران فرقه‌های مختلف دینی و تأثیر این مناظره‌ها در گسترش مبانی اسلامی ‌و توجه حکومت‌های وقت غزنویان، خوارزمشاهیان و تیموریان به بازسازی و مرمت و زیباسازی مرقد امام رضا(ع) را از نتایج این هجرت تاریخی عنوان کرد.

زاهدی همچنین گفت: مرو، نیشابور، هرات و طوس شهرهای مهم خراسان بوده‌اند که فقط با وجود امام رضا (ع) این میراث برجای مانده است و چه بسا اگر هجرت این امام بزرگوار اتفاق نمی‌افتاد نامی ‌از خراسان هم باقی نمی‌ماند. 

دبیر جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی ضمن اشاره به گفته حضرت امام خمینی(ره) که آستان قدس رضوی مرکز ایران است، گفت: سخن بنیانگذار جمهوری اسلامی ‌نشان می‌دهد مشهد و آستان قدس می‌تواند محور علم، خردورزی و تعامل و پویایی جامعه ایران اسلامی‌ باشد و همه این‌ها به برکت وجود علی بن موسی الرضا (ع) است. بر همین اساس مرجعیت علمی‌ و فرهنگی آستان قدس رضوی یکی از راهبردهای تولیت مقدس آستان قدس رضوی است  که این مهم باید به صورت جدی توسط پژوهشگران مورد توجه قرار بگیرد.

 

معرفی برگزیدگان

در مراسم دیروز نهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی با معرفی برگزیدگان به کار خودش پایان داد.

این جشنواره در 5 بخش کلی کتاب برتر(با محورهای تاریخ و سیره رضوی با رویکرد علمی‌– پژوهشی، تاریخ و سیره رضوی با رویکرد علمی- ‌ترویجی، علوم و معارف رضوی  با رویکرد علمی‌– پژوهشی، علوم و معارف رضوی با رویکرد علمی‌– ترویجی، حرم و اماکن متبرکه با رویکرد علمی‌– پژوهشی، حرم و اماکن متبرکه با رویکرد علمی‌– ترویجی، خاندان با رویکرد علمی‌– پژوهشی، زبان‌های خارجی و ترجمه، داستان، شعر بخش سرایش، گردآوری و محور کودک و نوجوان) و کتاب دیجیتال، پایان‌نامه، آثار شایسته چاپ و ناشر برتر برگزیدگان خودش را معرفی کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.