قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: کمیته انقلاب یمن در توافق با حزب کنگره مردمی این کشور اقدام به تشکیل شورای سیاسی برای اداره کشور گرفت و در عمل، قدرت سیاسی را به این شورا که حکم شورای ریاست جمهوری را دارد، واگذار کرد.

بجنگ تا بجنگیم

با این اقدام، کمیته انقلاب یمن و گروه‌های سیاسی حاضر در جبهه مدافعان این کشور تصمیم خود را برای پایان دادن به مذاکرات سیاسی بی‌نتیجه دوماهه در کویت که زیر فشار عربستان برای تحمیل خواسته‌های این کشور از جمله خلع سلاح انصارالله و واگذاری شهرهای بزرگ به نیروهای منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن که در ریاض به‌سر می‌برد، اجرایی کرد.

اتمام حجب با عربستان
به این ترتیب تحولات سیاسی و میدانی یمن وارد مرحله تازه و کاملاً متفاوتی خواهد شد. کمیته انقلاب یمن با این تصمیم نشان داد که تسلیم فشارها نخواهد شد. از سوی دیگر توافق گروه‌های یمنی برای تشکیل شورای سیاسی اداره کشور و آغاز یک مرحله انتقالی با اتکای به عزم جریان‌های داخلی، بیان‌گر آن است که یک‌سال و نیم جنگ تحمیلی و حملات گسترده ائتلاف عربستان به این کشور که تقریباً همه زیرساخت‌های یمن را نابود کرده، و ده‌هاهزار کشته و مجروح برجای گذاشته، نتوانسته است عزم و اراده یمنی‌ها را برای مقاومت و به دست گرفتن سرنوشت خود متزلزل کند.  این در حالی است که بنابر گزارش‌های محرمانه‌ای که خبرگزاری رویترز به آن‌ها دست پیدا کرده، جنگ عربستان علیه یمن 14 میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد کرده است.
در این شرایط عزم کمیته انقلاب یمن برای جداکردن مسیر خود از مذاکرات تحمیلی کویت زیر فشار کشورهای غربی و سازمان ملل، پیام روشنی به عربستان سعودی و ائتلاف تحت رهبری این کشور است که یمن زیر بار فشارها زانو خم نخواهد کرد و یمنی‌ها عزم خود را برای دفاع تا آخر جزم کرده‌اند.

مجلس یمن هم به میدان آمد
نکته حایز اهمیت اینکه پارلمان یمن هم با وجود همه فشارها و تهدیدها، با این عزم ملی همراه شد و با تشکیل جلسه پس از یک‌سال و نیم تعطیلی پارلمان هم تشکیل شورای سیاسی و واگذاری امور کشور به آن را تصویب کرد و هم در اقدامی تعیین‌کننده با سلب مشروعیت از عبدر به منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، موقعیت سیاسی او را بهعنوان مهره سیاسی عربستان برای بازگشت به قدرت کاملاً از بین برد.
اکنون تأیید جایگاه قانونی شورای سیاسی از سوی مجلس یمن و سلب مشروعیت منصور هادی باتوجه به جایگاه حقوقی پارلمان در هرکشوری پشتوانه و اعتبار خدشه‌ناپذیری به این شورا می‌دهد و به‌تبع آن باید مذاکرات کویت و طرح‌های سازمان‌ملل را برای این گفت‌وگو‌ها خاتمه‌یافته تلقی کرد و لاجرم لازم است مذاکرات و راهکارهای جدیدی شکل بگیرد.
مهم‌تر از آن بازگشت مجلس قانونی یمن به مسیر تحولات سیاسی، موضوع مداخله شورای همکاری خلیج‌فارس و توافقات و تصمیم‌های این شورا برای مداخله در امور یمن را هم نفی خواهد کرد.یمن اکنون در مسیر جدی‌تری برای حل مناقشه چند‌ساله قرار دارد؛ مسیری‌که یا جنگ فرسایشی و طولانی‌مدت نتیجه آن را مشخص خواهد کرد، و یا گفت‌وگوهای سیاسی با محور مطالبات و آرای مردم یمن که دیگر کسی قادر به نادیده‌گرفتن آن‌ها نیست.
البته عربستان سعودی برای جلوگیری از این اتفاق، تمامی توان خود را به‌کار خواهد گرفت تا با تشدید جنگ از یک‌سو و اعمال فشارهای سیاسی از سوی خود و متحدانش، گروه‌های یمنی را وادار به عقب‌نشینی کند.

جنگ فرسایشی یا راهکار سیاسی
یمنی‌ها تجربه و استقامت خاص و بی‌مثالی را در دفاع از کشور خود دارند و تجربه سال‌ها جنگ خارجی و دفاع دربرابر متجاوزان خارجی در دویست‌سال گذشته، از آن‌ها جنگاورانی زبده ساخته است. بی‌راه نیست که علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور اسبق یمن و رهبر حزب کنگره مردمی مدعی است که یمنی‌ها می‌توانند 20 سال دیگر هم با عربستان بجنگند و درنهایت نبرد هوایی عربستان را به میدان زمینی بکشانند و سعودی‌ها را شکست دهند. اکنون باید دید این دوراهی؛ یعنی جنگ فرسایشی یا یافتن مسیری تازه برای مذاکرات سیاسی، چه زمانی و کجا به پایان می‌رسد و یک مسیر انتخاب خواهد شد.
احمد بخشایش‌اردستانی در این‌باره می‌گوید: عربستان با آغاز جنگ علیه یمن و به تعطیلی‌کشاندن مجلس این کشور، تلاش داشت تا در خلاء نبود پارلمان، منصور هادی را به قدرت بازگرداند و او را از جایگاه رئیس‌جمهور قانونی درمقابل شورای انقلاب قراردهد و این شورا را کودتاچی معرفی کند، اما با بازگشت مجلس به صحنه سیاسی و رأی اعتماد آن به شورای سیاسی و انتقال قدرت به این شورا، عملاً منصور هادی دیگر جایگاه و وجاهت قانونی و سیاسی ندارد و درمقابل انقلاب در یمن، پیروز تلقی می‌شود.
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌افزاید: عربستان تعصب‌آمیز و از روی جهل تلاش دارد تا کار خود را پیش ببرد و فکر می‌کند همه مشکلاتش را می‌تواند از طریق زور حل کند و برای جنگ علیه یمن، انقلاب را نامشروع می‌دانست و تأکید داشت که دولت منصور هادی مشروعیت دارد، اما حالا که این حربه از دست او خارج شده، تلاش خواهدکرد تا با موج عظیم حملات خود، شورای انقلاب یمن را وادار به عقب‌نشینی کرده و وانمود کند که به رأی پارلمان یمن اهمیتی نمی‌دهد. اما این روش در درازمدت نمی‌تواند ادامه پیدا کند.
این کارشناس مسایل منطقه تصریح می‌کند که عربستان درنهایت وادار به مذاکره و پذیرش خواست یمنی‌ها خواهد شد و انصارالله هم آمادگی آن را دارد که منصور هادی را در قدرت شریک کند؛ زیرا روش انصارالله شبیه حزب‌الله لبنان است. آن‌ها خودشان علاقه‌ای به حکومت ندارند و تنها خود را نیروی محافظ یمن و پدر معنوی کشور می‌دانند و با مقاومت یمنی‌ها، راهکار سیاسی و مذاکرات، بار دیگر جان خواهدگرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.