انتخابات

«اوایل، نیروهای حزب الله را با سیستم دید در شب هدف می گرفتیم و آنها نمی فهمیدند گلوله از کجا به آنها اصابت کرده است، چند سال بعد بجائی رسیدیم که «موساد» در اروپا این طرف و آن طرف می دوید تا بفمهد حزب الله سیستم های الکترونیکی ارسال پارازیت را از کجا خریداری می کند و می تواند جلوی انفجار از راه دوربمب ها توسط هواپیماهای ما را بگیرد.

حزب الله در زمین وآسمان/ هدف الجلیل و بعداز آن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، این بخشی از سخنان « ایهود باراک» نخست وزیر اسبق رژیم صهونیستی است که روند افزایش قدرت مقاومت لبنان را از زمان شکل گیری تا امروز در آن خلاصه کرده است. 
« ایلی حنا» روزنامه نگار لبنانی در گزارشی که در روزنامه لبنانی الاخبار منتشر شده است، تاکید می کند: نیروهایی که آن روزها در جست وجوی مکان هایی برای نصب کمین بودند، امروز از سیطره بر «الجلیل» سخن می گویند. 
یکی از فرماندهان جهادی حزب الله هم گفت: «کنار آمدن با چالش ها» باعث ایجاد یک ساختار جهادی با تجربه ، انعطاف پذیر و گسترده شد و در میدان های مختلف حزب الله را به سطح یک بازیگر منطقه ای ارتقا داد. 
ایلی حنا نوشت: اوایل «دو برابر» بودند، یکی کشیک می داد و دومی عملیات می کرد و یا « یک برادر» بود که خودرو را می راند و آن را در بین دشمن صهیونیستی منفجر می کرد. 
قصه از گروه های کوچک شروع شد. 
«ارتش شکست ناپذیر» دنبال تک تکشان می گشت اما آنها در داخل چهار دیواری خانه هایشان رشد می کردند و زیاد می شدند، خانه هایی که هیچگاه از صدای سرودها و داستان شهدا خالی نمی شد. 
با گذشت چند سال ماموریت ها بزرگتر شد و چالش های مهمتر خود را نشان دادند. 
شاید بتوان گفت که از حزب الله سال 1982 یک هویت به همراه تنی چند از نیروهای نسل اول باقی مانده است. 
بیش از 30 سال است که تحلیلگران از راز پایداری و ایستادگی این گروه سر در بیاورند، یک عده علت را در فداکاری و ایثارگری و عده ای هم در افزایش توان آن می دانند. 
اما حقیقت این است، حزب الله به موسسه بزرگی تبدیل شده ، در مواجهه با تهدیدها رشد کرده و با عبور از هر پیچی در مسیر خود توان ابتکار و توسعه بیشتری به دست می آورد. 
امروز حزب الله در جبهه های مختلفی در منطقه حضور دارد. 
نیروی مقاوم دیروز که در یک روستای دورافتاده جنوب لبنان هدف خود را حمایت از مرزهای روستایش می دانست امروز به نیروی مقاومی تبدیل شده که حال و هوای همان روستا را در سر دارد اما در بیابان ها و شهرهای کشورهای منطقه از اصول و اعتقادات حزبش دفاع می کند. 
یک عده انسان مومن و با اعتقادی راسخ که آرزوهای بزرگی در سر داشتند در سال 1982 زیربنای موسسه ای را پایه گذاری کردند که اکنون در تمام منطقه فعال و تاثیر گذار است. 
یک فرمانده بزرگ جهادی معتقد به حزبش «در حمایت از وطن و برای پیاده شدن حقیقت » تلاش می کند و اینها عواملی معنوی هستند و در هر گروهی که رویکردهای انسانی ، ملی و دینی داشته باشد، وجود دارند. 
بنابراین از دیدگاه چنین فرماندهی رشد تصاعدی حزبش مساله ای عادی به شمار می آید. 
در رابطه با بعد عملیات، یک عضو برجسته مقاومت نقل می کند«نیازها ما را به سمت شیوه های جدیدی سوق می داد» و این نیازها در هر دوره متفاوت از دوره دیگر بوده است. 
برای نمونه می توان به عملیات اسیر گرفتن در سال 1986 اشاره کرد. 
در 17 فوریه سال 1986 مقاومت توانست دو سرباز صهیونیستی را در عملیاتی به اسارت بگیرد و فرمانده عملیات شهید سمیر مطوط بود. 
این عضو مقاومت سپس به حادثه مجبور کردن رژیم صهونیستی برای عقب نشینی از روستاهای کفرا و یاطر در فوریه 1992 اشاره کرد.
در این عملیات مقاومت از زرادخانه بزرگ موشک های کاتیوشای خود پرده برداشت و با گلوله باران مناطق حضورعناصر ارتش صهیونیستی آنها را به عقب نشینی تا کمربند امنیتی وادار کرد و بعد از آن، پرونده موشک ها وارد معادله بازدارندگی شد. 
این «نیاز» در مقایسه با هدف بزرگی مانند نابودی اسرائیل ایجاب می کرد که افزایش و توسعه توان مقاومت امری ضروری تلقی شود.
الاخبار به نقل از یک فرمانده حزب الله به عواملی مادی اشاره کرد که توسعه و گسترش آنها ضروری بودند.
وی این عوامل را تعداد نیروها ، تسلیحات، آموزش و مکان های استقرار اعلام کرد و گفت که توان حزب الله در این چهار زمینه بعداز جنگ تابستان سال 2006( جنگ 33 روزه) چندین برابر شده است. 
مقاومت برای ایجاد توانی در این سطح از قدرت مراحلی را پشت سر گذاشته و هرکدام شیوه خاصی را اقتضا کرده است.
قبل از سال 2000 میلادی هدف مقاومت این بود که «رژیم صهیونیستی مرتب هزینه بدهد تا مجبور به عقب نشینی از لبنان شود و بداند که ماندنش در خاک لبنان تاوان سنگینی خواهد داشت».
این فرمانده مقاومت گفت: تحقق این هدف «شیوه ها و توانایی های خاصی را طلب می کرد»، در سال های اول دو جوان برای کاشتن مین کفایت می کرد و تعداد کمی برای نصب کمین و یا عملیات استشهادی نیاز داشتیم. 
با عقب نشینی دشمن صهیونیستی تا روستاهای مرزی، فضایی از مناطق آزاد شده یا به اصطلاح «مناطق سبز» پیش روی مقاومت قرار گرفت که از آن برای حمله های سریع و ناگهانی استفاده می شد. 
وی خاطرنشان کرد:در این مرحله عملیات به این صورت بود ، به نقاط حضور نیروها و یا استحکامات دشمن حمله ، چند نفر از آنها را کشته و سپس عقب نشینی شود، این گونه عملیات نیازمند نیروهای بیشتری بود و در برخی عملیات ها تعداد نیروها به 70 نفرهم می رسید. 
این شیوه عملیات تا آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 ادامه یافت اما توسعه و گسترش پیدا کرد. 
بعد از فرار رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته شد که دیگر «اشغال خاک جنوب لبنان ممنوع است» و برای همین مقاومت شیوه جدیدی را در دستورکار قرار داد و آن «تمرکز بر مناطق جنگی متعدد و تحکیم سامانه کامل جنگی در تمام منطقه با ایجاد هماهنگی و کنترل بین آنها» بود. 
این شیوه در جنگ 33 روزه سال 2006 کارآیی خود را به اثبات رساند. جنگ زمانی شروع شد که حزب الله با «هوش نظامی» خود فکر همه چیز را کرده بود. 
این هوش و ذکاوت در ساختار جهادی مقاومت باعث شد نیروهای مقاومت با ورود به هر مرحله، از یک شیوه به شیوه دیگر که جدید هم بود منتقل شوند. 
بعد از آزادسازی جنوب لبنان «تشکیل کادری با حضور طیفی جدید از فرماندهان و تخصص ها» در دستور کار مقاومت قرار گرفت این رویکرد مطرح شد که «آیا باید اجازه بدهیم اسرائیل وارد شود، خاک ما را اشغال کند وبعد از آن مشغول دفاع شویم؟» 
حزب الله به سرعت پله های ترقی و توسعه و تحقق عوامل چهارگانه تعداد نیروها ، تسلیحات و آموزش و استقرار را بر اساس اقتضائات بعد از جنگ 33 روزه طی کرد. 
اما این اقتضائات چه بود؟ و چگونه باید به یک «گروه هجومی» تبدیل شد؟ فرمانده جهادی حزب الله گفت: این تحول زاییده یک ساعت و یک لحظه نبود بلکه ترجمه عملیات آماده سازی کادرحزب الله بود که انتظار این لحظه را می کشیدند. 
« لحظه ای که اسرائیل نگران آن است، زمان ورود ما به شهر الجلیل در فلسطین اشغالی است». 
بین سال های 2006 تا 2012 به نظر می رسید اردوگاه های حزب الله از حیث نیروهای تازه وارد در وضعیت خوب و پرو پیمانی قرار دارد. 
مانند بازی های رایانه ای هرچه جلوتر می رفتیم به شیوه ها و مهمات جدید نیاز پیدا می کردیم. 
به گفته فرمانده پنجاه و اندی ساله مقاومت، «کنار آمدن و برخورد صحیح با چالش ها» عامل اساسی در عبور از هر مرحله بود. 
نیروهای مقاومت اسلامی از همان زمان که رژیم صهیونیستی از دستگاه های دید در شب استفاده می کرد و یا سامانه های حرارت سنج وارد این دستگاه ها کرد عامل کنار آمدن با چالش ها را فراگرفتند. 
وی افزود: در آن دوره حزب الله اقداماتی متناسب با تهدید پیش رو انجام داد و وارد میدان جنگ رودررو با دشمن شدیم. 

** مرحله سوریه
«مرحله سوریه» زمانی فرار رسید که به انتظار نبرد بزرگ با صهیونیست ها بودیم. 
این فرمانده حزب الله افزود: از همان لحظه اول، تهدید علیه لبنان کاملا پیدا بود به ویژه از سمت روستاهای مرزی داخل خاک سوریه که لبنانی ها در آن سکونت داشتند و همچنین خطری که حرم حضرت زینب (س) را تهدید می کرد.
« ساختار هجومی» مقاومت خود را در میدان دیگری نشان داد و نیروهای حزب الله از غوطه دمشق گرفته تا القصیر و القلمون وارد مرحله عملیاتی شدند که قبلا خود را برای مشابه آن آماده کرده بودند. 
این شخصیت برجسته مقاومت از تجربه هایی گفت که در خاک سوریه به دست آمده است. 
بکارگیری همزمان زره پوش ها و نیروهای پیاده ، استفاده از توپخانه میدانی و هماهنگی با نیروی هوائی، یک « ساختار متفاوت از فرماندهان» را در اختیار حزب الله قرار داده است. 
مقاومت در گذشته در مقابل رژیم صهیونیستی ه چنین فرماندهانی نیاز نداشت اما الان ما کادری با این ویژگی ها لازم داریم. 
وی خاطرنشان کرد: فرماندهان حزب الله از حیث تئوری برای این گونه عملیات و نبردها آموزش دیده بودند و حالا این آموزش ها در مکان جدیدی به مرحله عمل گذاشته شد و تئوری های آموخته شده با تجربه و کارعملی در میدان قرین شده است. 
برای پاسخ گویی به این نیاز جدید لازم بود رده های تازه فرماندهی تشکیل شود مانند فرماندهان عالی رتبه، میانی و میدانی. 
همه این کادرها دارای مهارت های تخصصی هستند و این مساله اقتضا می کرد که سیستم خدماتی و حمایتی مانند امدادرسانی جنگی (بیمارستان های میدانی، کادرهای پزشکی و...) توسعه پیدا کند. 
این فرمانده مقاومت در خصوص اینکه چرا حزب الله با وجود افزایش تجربه و دستیابی به نتایج نظامی چشمگیر، فقط در جنگ سوریه غرق شده است؟، گفت: سهم اسرائیل کنار گذاشته شده و جنگ سوریه جدای از سهم اسرائیل است. 
اگرچه هزاران جوان وارد میدان های جنگ با تکفیری ها شده اند اما از حیث آمادگی ها این دو جبهه جدای از هم هستند. 
وی تاکید کرد: اگر خود را آماده نکرده بودیم موفق نمی شدیم. 
امروز رزمندگان حزب الله تجربه جنگ در شهر ، بیایان و مکان های باز و مناطق دشوار و صعب العبور را فراگرفته اند. 
این فرمانده مقاومت به تجربه جنگی «قله الثلاجه» در کوه های القلمون اشاره کرد و گفت که رزمندگان حزب الله در ارتفاع 2500 متری و در دمای منفی بیست درجه آماده نبرد بودند.
وی افزود: باید در آن قله ها حضور پیدا می کردیم، همانطور که باید در مکان های دیگری که آب و هوایی متفاوتی از مناطقه جنوب لبنان دارند حضور پیدا کنیم و ما اکنون آمادگی لازم را داریم. 
اینها برای این فرمانده حزب الله که هدایت عملیات هایی را در لبنان و سوریه بر عهده داشته مساله ای عادی و روزمره به شمار می آید. 
ایلی حنا نوشت:خلاصه اینکه، کودکی در گوشه ای از خاک لبنان به دنیا می آید تا چند سال بعد در فاصله چند هزار کیلومتری به یک رزمنده شجاع و یا راننده ای حرفه ای تبدیل شود، در خط مقدم جبهه بایستد و به جنگنده دستور دهد فلان نقطه را بمباران کند... و کسی چه می داند شاید روزی خودش هدایت آن جنگنده را به عهده داشته باشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.