تحولات لبنان و فلسطین

قدس آنلاین-شهرکرد- هومن نجاتی: دامداران و عشایر استان باید بدانند که واکسیناسیون دام هایشان قبل از کوچ از دو جنبه اهمیت دارد ۱- باعث ایمن کردن دام ها علیه بیماری ها می شود و ۲-موجب می شود تا بیماری از جایی به جای دیگر منتقل نشود.

دامداران و عشایر استان قبل از کوچ دام های خود را علیه بیماری های شاربن، آبله، تب مالت و هاری واکسینه نمایند

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد،  مدیرکل دامپزشکی استان عنوان کرد: باتوجه به اینکه برخی از بیماری های یاد شده بیماری مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام می باشد پس از این لحاظ نیز حائز اهمیت است که دامداران با واکسیناسیون دام های خود از انتقال بیماری هایی مانند تب مالت ، شاربن و ... ،خانواده خود را نیز در مقابل بیماری ها محفوظ نگه دارند.   

دکتر عبدالمحمد نجاتی  افزود: در سال جاری پیش بینی می شود تعداد 420 هزار راس بره و بزغاله علیه بروسلوز ( تب مالت ) واکسینه شوندکه در مقایسه با سال گذشته حدود بیست هزار راس  افزایش یافته است.

وی گفت: سال گذشته حدود 390 هزار و سیصد و پنجاه راس بره و بزغاله که واکسینه شده است که حدود 98% پیش بینی تحقق یافته است.

نجاتی یادآور شد عشایر بدلیل نگه داری سگ در گله ها، ضروری است سگ های گله را واکسینه نمایند.

وی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته از تعداد 10 هزار پیش بینی انجام گرفته تعداد 11 هزار و هشتصد قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند که حدود 118% کار انجام شده و درسال جاری پیش بینی می گردد 12 هزار قلاده سگ واکسینه شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: بیماری های هاری، شاربن، و بروسلوز از بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام می باشند که با واکسیناسیون دردام ها پیشگیری می شود و دامپزشکی نقش موثری را در پیشگیری و کنترل بیماری های قابل انتقال ایفا می کند.

دکتر نجاتی در ادامه افزود: علاوه بر واکسیناسیون اتلاف سگ های ولگرد نیز در دستور کار است که با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط در حال اجرا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.