رئیس جمهوری افغانستان در آستانه نشست بروکسل در یک نشست خبری با حضور نماینده ویژه سازمان ملل متحد و شماری از اعضای کابینه، برنامه های دولت وحدت ملی و گام های عملی این کشور را به منظور تحقق وعده های افغانستان به جامعه جهانی، تشریح کرد و گفت که وی وارٍث یک دولت فاسد است.

هدف اصلی دولت از بین بردن فساد است/ حکومت وحدت ملی افغانستان وارث یک دولت فاسد است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «محمد اشرف غنی» در این نشست که زیر عنوان «گروه کاری مشترک انسجام و هماهنگی بروکسل» برگزار شد، تصریح کرد که هدف اصلی این دولت از بین بردن فساد است و جنگ و ناامنی نمی تواند بهانه ای برای جلوگیری از تداوم اصلاحات در کشور شود.
رئیس جمهوری افغانستان با تشریح برنامه های اقتصادی دولت وحدت ملی افزود که دولت روادید تجاری را در کشور از 1 سال به 3سال افزایش داده و سرمایه گذاران مطمئن باشند که دولت در کنار آنان خواهد بود.
وی گفت که دولت وحدت ملی تسهیلات لازم را به منظور افزایش صادرات برای بخش خصوصی فراهم می کند و در آینده نزدیک نیز ما شاهد بهره برداری از خط آهن در کشور خواهیم بود.
فاز سوم خط آهن خواف - هرات، در داخل خاک افغانستان، روز چهارشنبه این هفته با حضور شماری از مقام های بلندپایه ایران و افغانستان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
رئیس جمهوری افغانستان گفت: ما یک دولت فاسد را به میراث گرفتیم، اما درصدد کنترل فساد اداری هستیم و در این راه موفق خواهیم شد و هدف اصلی دولت کنترل فساد اداری و تلاش برای ایجاد نهاد های پاسخگو است.
اشرف غنی افزود که مردم افغانستان خواهان تغییر هستند و این خواسته زمانی عملی می ‏شود که دولت، فساد و ناامنی را از بین ببرد و ما متعهد هستیم که جامعه را براساس قانون و عدالت و نه قدرت و اسلحه، اداره کنیم.
«اکلیل حکیمی» وزیر دارایی افغانستان نیز در این نشست، برنامه های اصلاحی دولت را شرح داد و گفت: دولت بر اساس تعهد خود که در نشست لندن وعده داده، حرکت می کند و گام هائی را در این راه برداشته است.
وی افزود: امسال 1.2 میلیارد دلار درآمد دولت افزایش یافته و در زمینه احقاق حقوق زنان نیز اقداماتی صورت گرفته که حضور 4 وزیر زن در کابینه، 9 معاون وزیر و 4 سفیر زن، بخشی از این اقدامات دولت است.
وی افزود: مرکز ویژه قضایی مبارزه با فساد نیز ایجاد شده و 20 پرونده مهم فساد که برخی مقام های بلندپایه دولتی هم در میان آنان مشاهده می شود، در دست بررسی قرار دارد.
وزیر دارایی افغانستان گفت: دولت، طرح های بزرگ منطقه ای مانند انتقال برق تاجیکستان به پاکستان به نام «کاسا یکهزار»، توافق نامه توسعه «بندر چابهار»، طرح «تاپی»، آغاز به کار «خط آهن هرات، ترکمنستان و چین به افغانستان» از جمله این طرح ها به شمار می رود که این طرح ها به توسعه تجارت در افغانستان و منطقه خواهد انجامید.
«تدامیچی یاماموتو» نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در کابل نیز در این نشست گفت که پیشرفت در راستای تطبیق برنامه های دولت افغانستان مستلزم امنیت است؛ اما متاسفانه ادامه ناامنی ها تاثیرات منفی بر پیشرفت در این کشور گذاشته است.
وی گفت: در نشست بروکسل از جامعه جهانی خواهد خواست که به کمک های خود به افغانستان ادامه دهند ولی آنان باید مطمئن شوند که انجام برنامه های اصلاحی حکومت موثر واقع شده است.
وی این نشست را تلاش جمعی برای ادامه کمک های کشورهای تامین کننده مالی افغانستان خواند و از همکاری مشترک در این راستا اطمینان داد.
نشست بروکسل با حضور سران کشورهای عضو ناتو اوایل ماه اکتبر میلادی در پایتخت بلژیک برای تصمیم گیری درباره چگونگی ادامه کمک های جامعه جهانی به ویژه کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به افغانستان برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.