۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
کد خبر: 456310

قدس آنلاین: تمام عاشقان حج و دلدادگان بیت عتیق دلشان می تپد که ای کاش در آن سرزمین حضور داشتند اما حال که این میسر نشده و سعودی سد عن سبیل الله کرده همین که دل شیعیان با حاجی به تمام معنا یعنی امام عصر (عج) باشد، از این ثواب قطعا محروم نیستند و حتی به عنایت ایشان مشمول دعایشان خواهند بود.

راه سهیم شدن در ثواب حج امام عصر(عج)

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی معینی، پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه ارتباط حاجی با خداوند زمانی شکل می گیرد که این ارتباط از ناحیه پروردگار مورد تائید باشد، اظهار کرد: ارتباط حاجی با امام زمان(عج) از طریق شناخت امام(ع) محقق می شود و در روایت داریم «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام» یعنی اگر حج واقعا ابراهیمی باشد نتیجه آن و آثار مناسک، دیدار با امام زمان (عج) خواهد بود، البته این دیدار صرفا ظاهری و ملاقات نیست بلکه این دیدار براساس آیات قرآن و روایات، شناخت و معرفت امام است.

وی با بیان اینکه بنابر روایات مثال امام، همانند کعبه است، تصریح کرد: کعبه مکانی ثابت است و مردم دور آن طواف می کنند و بیشتر محققین هم به این مثال پرداخته و از این تشبیه استفاده کرده اند، اما واقعیت بالاتر آن است که کعبه سرزمین وحی است و تمام آیات وحی در این سرزمین نازل شده یعنی تمام کشور عربستان این ویژگی را ندارد و تنها کعبه سرزمینی است که محل نزول و هبوط وحی بوده است.

معینی با اشاره به اینکه کعبه نقطه مرکزی برقراری ارتباط با خداوند است، گفت: امام واسطه و باب الله است و در این سرزمین با خداوند در راستای استمرار حرکت انبیاء ارتباط برقرار کرده است، بنابراین، حاجی در این سرزمین به توفیقات بسیاری دست می یابد.

این کارشناس مهدوی ادامه داد: حجت الهی در پی استمرار حرکت انبیاء و اولیای الهی حقایقی را مطرح می کند که به تعبیر قرآن این حقایق موجب تعلیم انسان هایی می شود که با دانش خود به آن نمی رسیدند و رابطه ای را کشف می کنند که این رابطه بدون هدایت امام چه تکوینی و تشریعی اتفاق نمی افتد.

تعداد اندکی از حجاج، حج ابراهیمی انجام می دهند

وی در پاسخ به این سوال که چرا کنگره عظیم حج با حضور تعداد بسیار زیاد مسلمانان منجر به اتحاد نمی شود، تصریح کرد: ذات حج ابراهیمی وحدت و اتحاد را در دنیای اسلام اقتضاء می کند اما همه می دانند حجی که امروز برگزار می شود تنها در صورت و ظاهر همانند حج ابراهیمی است اما فقط بخش بسیار اندک حجاج، حج ابراهیمی انجام می دهند.

معینی اضافه کرد: امام سجاد(ع) در این خصوص فرموده اند: ازدحامی که در حج مشاهده می شود، بیشتر اهل هیاهو هستند نه اهل حج و تمسک به مناسک ولایت مداری و شیطان ستیزی ابراهیمی آن؛ لذا مشاهده می شود امروز جماعت بسیاری از مسلمانان در حج حضور پیدا می کنند، اما در عید قربان که تجلی و تبلور حج است به ظاهر مناسک این روز که قربانی کردن است، بسنده می کنند و به حقیقت این روز که عید ولایت و بندگی است توجه ندارند.

این پژوهشگر مهدوی ابراز کرد: در روز عید قربان بنا بود حضرت اسماعیل (ع) توسط حضرت ابراهیم(ع) قربانی شود، اصل این اتفاق بیانگر اطاعت پذیری و ولایت مداری است اما متاسفانه این مغفول واقع و به ظاهر بسنده شده است و مسئله امامت تحت تاثیر قربانی که نهایت آن نیز اطعام و اکرام، است قرار گرفته و حتی این بخش نیز اجرا نمی شود و قربانی ها اکثراً امحاء می شود.

برخی از حجاج در الفبای ابتدایی حج مانده اند

وی با بیان اینکه براساس آیات قرآن، حضرت ابراهیم (ع) امام است، تصریح کرد: حضرت اسماعیل(ع) زمانی که به پدرش گفت «یا أبَتِ إفعَل ما تُؤمَر» در حقیقت به عنوان امام از امر ایشان تبعیت کرد برای همین قربان عید بندگی و اطاعت است.

معینی با اشاره به اینکه این حقیقت عید قربان امروزه با کم لطفی اهل تسنن، در حج مورد غفلت واقع شده است، افزود: متاسفانه در این ازدحام و هیاهو، حج در این الفبای ابتدایی متوقف و به ظاهر مناسک بسنده شده است.

سعودی ها امکان پاسخگویی به شبهات را در حج نمی دهند

این پژوهشگر مهدوی با اشاره به مسئله دیگری که در حج مغفول مانده است، گفت: اکثر اندیشمندان و پژوهشگرانی که در پی حقیقت بودند، در مسئله حج از ناحیه امام این حقیقت را جستجو می کردند، بطور مثال در کتاب الحجه، باب اضطرار الی الحجه مطرح شده که شخصی از شام نزد امام صادق (ع) می آید که در منا خیمه ای برای مناظره، پاسخگویی به سوالات و شبهات داشتند و عرض کرد، بنای مناظره با شما را دارم و امام(ع) فرمودند: «این سوالات تو، براساس کلام الهی و نبوی است یا کلام خود را نیز اضافه می کنی؟» یعنی حضور امام در حج برای مناظره، پاسخگویی به شبهات و مجهولات نیز بود، اما اهل سنت از انجام این مناظره ها نه به آن مدل نزاعی که در مناسک حج ممنوع است بلکه پاسخگویی به مجهولات علمی که توسط امام(ع) تفسیر می شده، ممانعت می کنند و اندیشمندان شیعه متوجه این خطر هستند اما دولت کذایی سعودی در این زمینه همکاری نمی کنند و حتی خود به شبهه افکنی در دین اسلام در سرزمین وحی می پردازند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم دلیل اختلاف میان جامعه اسلامی را عدم تعقل و خردورزی می داند، گفت: خردورزی زمانی اتفاق می افتد که دنیای اسلام شبهات را پاسخ دهد اما در وضعیت کنونی نه تنها پاسخ داده نمی شود حتی در اطراف قبرستان بقیع، طی سال های گذشته، کتابچه هایی از سوی وهابیت توزیع می شد که شبهه افکنی می کرد که در نتیجه آن امروز متاسفانه شاهد بدترین قرائت ها از اسلام همانند آنچه وهابیت و داعش عرضه می کنند، هستیم.

مکه مکانی برای انرژی درمانی برخی افراد شده است

معینی با بیان اینکه حج امروز در واقع همان بکاء و تزکیه ای است که در قرآن مورد نکوهش قرار می گیرد، افزود: حج امروز هیاهو و حتی گاه تفریح و سرگرمی برای افرادی شده است که به این سرزمین آمده اند تا در این مکان به عنوان نقطه ثقل به انرژی درمانی بپردازند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه حج باید در راستای از بین بردن اختلافات دنیای اسلام و مبارزه با تروریست و دشمنان حقیقی اسلام باشد، گفت: راهبرد سیاسی حج و وجه دشمن شناسی آن مورد غفلت قرار گرفته است و دشمن در این حج مخصوصا از سوی برادران اهل سنت شناسایی نمی شود، دنیای اسلام خائنین به حرمین شریفین را به عنوان خادمین حرمین شناخته و متاسفانه حتی آنان را مرجعیت علمی و دینی قلمداد می کند و با این وضعیت شاهد شکل گیری گروه های انحرافی و انحطاط حج ابراهیمی از مسیر واقعی خواهیم بود زیرا نه تنها خلاء معرفتی دنیای اسلام را برطرف نکرده بلکه بحران معرفتی ایجاد می کند و حاجی ها متمسک به حجی می شوند که در آن ماهیت ابراهیمی و لقاء امام وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امروزه در سرزمین وحی تدبر در قرآن وجود ندارد، تاکید کرد: شاهدیم در ایام حج در طبقه دوم مسجدالحرام بیشترین قراء با بدترین کیفیت بع قرائت می پردازند و هیچکدام به تفسیر قرآن حتی تفاسیر اهل سنت توجهی ندارند و کمترین تفسیری از اهل بیت (ع) یا تفاسیر پیامبر (ص) و شان نزول های آیات مطرح نمی شود و بدین ترتیب حاجی درکی از قرآن پیدا نمی کند، و نسبت به امامی که در روز عرفه باید به او تمسک کنند، شناختی حاصل نمی شود.

معینی با بیان اینکه حج امروز، مامنی برای تفکر و تعقل نیست، افزود: در حقیقت بسیاری از حجاج بازیچه دست آل سعود هستند و آنان به هر روش که اقتضای مصالح و منافع خود باشد، حجاج را بازیچه خود قرار می دهد و بسیاری از حاجیان نسبت به این مسائل معرفتی توجهی نداشته و صرفا زیارتی با حداقل شاخص های معرفتی انجام می دهند، در نتیجه میان آنها با امام ارتباطی برقرار نمی شود.

با بهره گیری از اعمال توصیه شده در ماه ذی الحجه ثواب حج را کسب کنیم

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه ایرانیان حتی بدون حضور در سرزمین وحی نیز می توانند از برکات حج استفاده کنند، تاکید کرد: اگر حضور در این سرزمین فراهم می شد، امکان بهره مندی از فیوضات حج را داشتیم اما می توان از برکات حج و ماه ذی الحجه استفاده کرد، هرچند افرادی که مستطیع هستند تا زمان رفع این موانع، تکلیف از آنها ساقط نمی شود اما از طریق ادعیه، زیارات، روزه و اذکار توصیه شده در این ماه، همچون دعای عرفه تا نمازی که در دهه اول ذی الحجه خوانده می شود می توان تا حدودی از ثواب حج بهره مند شد و مورد عنایات امام زمان (عج) قرار گرفت.

نحوه برخورداری از ثواب حج امام عصر(عج)

وی ادامه داد: در روایات داریم یکی از سپاهیان امیرالمومنین(ع) به حضرت(ع) عرض کرد: برادرم بسیار دوست داشت در صفین در کنار شما باشد و ای کاش بود و از این همراهی توشه ای برای خود می گرفت، حضرت(ع) فرمودند: «آیا دل او با ما هست یا نه؟» پاسخ داد دلش حتما با شماست و تمام عاشقان حج و دلدادگان بیت عتیق دلشان می تپد که ای کاش در آن سرزمین حضور داشتند اما حال که این میسر نشده و سعودی سد عن سبیل الله کرده همین که دل شیعیان با حاجی به تمام معنا یعنی امام عصر (عج) باشد، از این ثواب قطعا محروم نیستند و حتی به عنایت ایشان مشمول دعایشان خواهند بود.

معینی اضافه کرد: تمام ایرانیان اعم از مستطیع و غیرمستطیع دلشان پر می کشد برای حضور در حج اما برای مبارزه با جریان انحرافی وهابیت و تبعیت از فقها در عصر غیبت، حضور ندارند که این ما را از ثواب حج محروم نمی کند و اگر به عنوان امتحان الهی نیز به این مسئله بنگریم، در می یابیم اهتمام به این امتحان سخت ثواب کمتر از حج ندارد.

زیارت امام رضا(ع) جایگزینی توصیه شده برای کسب ثواب حج

این کارشناس مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: زیارت امام رضا(ع) جایگزین توصیه شده اهل بیت (ع) برای حج است و گاه سوال مطرح شده که زیارت یک امام آیا می تواند جایگزین حج شود که فرمودند: 70 برابر ثوابش بیشتر است و راوی تعجب کرد و امام(ع) فرمودند: «حتی 700 برابر نیز ثواب بیشتری دارد» لذا می توان حال که توفیق حج به واسطه اقدام دشمن از ما سلب شده با زیارت امام رضا(ع) دل ها را تسکین داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.