قدس آنلاین- تبریز: معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: دانشگاه‌های مناطق آزاد می‌توانند ایفا کننده نقش مطلوب حضور نسل چهارم در کشور باشند.

دانشگاه‌های مناطق آزاد تربیت کننده نسل چهارم کشور/ دانشگاه‌ها درگیر حاشیه‌ها هستند

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی زم در اجلاس روسای واحدهای دانشگاهی مستقر در مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد ارس اظهار داشت: مناطق آزاد کشور در دولت تدبیر و امید بنا دارند راه‌های رفته در این مناطق را مجددا بازشناسی کنند.

وی درباره فعالیت‌های روزمره دانشگاه‌های کشور گفت: دانشگاه‌های ما در حال حاضر درگیر حاشیه‌ها هستند، آنها به‌دنبال این هستند که بتوانند عقب ماندگی اخلاقی و درجازدگی فرهنگی کشور را جبران کنند.

زم ادامه داد: جزئی‌ترین مسائل انسانی ما امانتداری، راستگویی و وفای به عهد است ولی کدامیک از دانشگاه‌های ما برای کاهش دروغ و افزایش امانت داری و وفای به عهد کار عملی انجام داده‌اند؟

معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: دانشگاه‌ها طرحی برای کاهش بحران‌ها و افزایش توانمندی‌ها و احساس مسئولیت در برابر بحران‌ها ندارند این در حالی است که ایران بیشتر از آمریکا، چین، هند و دیگر کشورهای معتبر و توسعه یافته جهان دانشگاه دارد.

زم اظهار داشت: تولید مدرک و بیکاری عامل مسئله‌ساز و مشکل ما در کشور است و دانشگاه‌های مستقر در مناطق آزاد باید برای حل مشکل فرهنگی و دانشگاهی مسئله شناسی کنند.

وی افزود: در الگوسازی در مناطق آزاد نیاز به تکرار تجربیات ناموفق گذشته و راه‌های رفته دیگران نیست. دانشگاه‌های مستقر در مناطق آزاد می‌توانند با توسعه فعالیت های خود این حرکت توسعه ای را به کل کشور تعمیم دهند.

زم به شرایط فعلی دانشگاه‌های مستقر در مناطق آزاد نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مطلوب دانشگاه‌های مستقر در مناطق آزاد کشور این است که توسعه آموزش را به عنوان مسئله اصلی در نظر بگیرند.

وی در این نشست پیشنهاد داد برای اینکه بتوانیم دانشگاه‌های مناطق آزاد را به اتاق فکر و اتاق توسعه منطقه آزاد تبدیل کنیم نیاز داریم تا این دانشگاه‌ها به انجمن های علمی در منطقه تبدیل شوند و به کمک نخبگان مسائل علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شناسایی و یک اتحادیه انجمن‌های مناطق آزاد با سه مسئولیت کلان راه‌اندازی شود.

زم این سه مسئولیت را برشمرد و گفت: تبدیل دانشگاه‌های منطقه‌ای هر منطقه به اتاق فکر مدیریت منطقه، تحقق شیوه‌نامه یازده گانه دانشگاه‌ها در مناطق‌آزاد خصوصا جذب دانشجوبان و اساتید خارجی و تحقق شیوه‌های مشارکت اقتصادی دانشجویان، اساتید و هیات‌های علمی در ایجاد بهره برداری از ظرفیت‌های علمی منطقه می توانند به مسئولیت‌های جدید دانشگاه‌ها در مناطق آزاد تبدیل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.